ماه مبارک رمضان یکی از الطاف بی‌پایان الهی است و فرصتی برای تهذیب نفس و البته کم خوردن و امساک از پرخوری و تمرینی برای حفظ این رویه در ماه‌های دیگر سال. اما روزه‌داری در این ماه، همراه با رعایت نکاتی از نظر علم تغذیه و پزشکی، به سرانجام نیکویی از نظر فیزیولوژی بدن در کنار الطاف الهی خواهد انجامید.
کد خبر: ۲۰۱۱۶۰

اولین و مهم‌ترین نکته در مورد مبتلایان به بیماری‌های خاص است. این افراد برای روزه‌داری باید حتما با پزشک متخصص مشورت کنند و به طور سرخود روزه نگیرند یا زمان داروهای خود را خودسرانه تغییر ندهند.

برای افراد دیگر توجه به وعده سحری بسیار مهم است. مهم‌ترین نکته صرف حتمی این وعده است و اما چگونگی آن بهتر است به این شکل باشد که از مواد پرکالری که کالری خود را دیرتر آزاد می‌کنند استفاده شود.
کربوهیدارت‌های پیچیده به جای کربوهیدرات‌های ساده بهترین گزینه هستند. برای مثال استفاده از حبوبات، غلات سبوس‌دار، نان سنگک و انواع میوه‌ها به جای قندهای ساده‌ای مثل شیرینی‌جات، قند و شکر، زولبیا و بامیه توصیه می‌شود. در بین کربوهیدرات‌های پیچیده، آنهایی که قند خون را دیرتر بالا می‌برند و نمایه گلایسمی‌ (GI) پایین‌تری دارند نیز بهتر است. مثلا لوبیا، عدس، شیر، سبزیجات و غلات کامل، کربوهیدرات‌های مناسبتری هستند. این مواد دارای GI پایین‌تری‌اند و دیرتر از موادی مثل قندهای ساده قند خون را بالا می‌برند و برای افراد دیابتی نیز مناسب‌ترند.وعده سحری، باید یک وعده غذایی کامل باشد و بهتر است کم‌چرب و با پروتئین و کربوهیدرات بالایی باشد. نکته دیگر وجود فیبر بالا برای نگهداری آب در بدن است. مثلا بعد از صرف یک وعده کامل، خوردن یک سیب با پوست می‌تواند کمک‌کننده باشد.وعده مهم دیگر وعده افطاری است و بهتر است این وعده بسیار سبک باشد و از شام تفکیک شود. در طول روزه‌داری، پس از شکستن ذخایر بدن و تجزیه گلیکوژن و چربی در بدن حالت کتونی و اسیدی  به وجود می‌آید. برای همین بهتر است وعده افطاری مانند یک صبحانه سبک که حاوی مواد پروتئینی و قلیایی (مثل پنیر) باشد و پس از چند ساعت شام مصرف شود؛ البته باز کردن روزه باید با یک ماده غذایی شیرین باشد. بهترین گزینه استفاده از قند ساده طبیعی مانند خرما یا شیر و عسل برای باز کردن افطار است، تا قند خون به حالت طبیعی بازگردد و برعکس وعده سحری باید موادی با شاخص گلایسمی بالاتر (مثل عسل) مصرف شود.

برای رفع تشنگی در افطار بهتر است یک لیوان نوشیدنی ولرم نوشیده شود ولی مصرف ناگهانی و زیاد آب یا نوشیدنی‌های دیگر اصلا توصیه نمی‌شود. زیرا باعث رقت اسید معده و مشکلات گوارشی خواهد شد، اما در فاصله یک ساعت بعد از افطار تا قبل از خواب بهتر است حداقل هر ساعت یک و نیم لیوان آب مصرف شود تا نیاز 8 لیوانی به آب در طی شبانه‌روز برطرف شود. با این حال مطلوب است که وعده شام نیز بسیار سبک در نظر گرفته شود و تاکید بیشتر بر وعده سحری باشد.به هر ترتیب باید در نظر داشت که شاید کاهش وزن در طول ماه مبارک رمضان آنچنان مقدور نباشد، اما حفظ وزن ممکن و مطلوب است.

محمدعلی پازوکی مهر
کارشناس تغذیه و رژیم درمانی‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها