گروه اقتصاد: وزارت صنایع و معادن برای جبران کمبود برق اقدام به ساخت نیروگاه می‌کند. به گزارش خبرنگار ما، علی‌اکبر محرابیان دیروز به مناسبت هفته دولت در جمع خبرنگاران گفت: با اجرای 8 طرح 500 مگاواتی در مجموع 4000 مگاوات برق به ظرفیت کشور افزوده می‌شود و پیش‌بینی می‌کنیم این نیروگاه‌ها در مدت 36 ماه به بهره‌برداری برسد که اولین نیروگاه پس از 22 ماه افتتاح خواهد شد.
کد خبر: ۱۹۸۱۳۷

وی درخصوص تاثیرات کاهش برق و گاز روی صنعت کشور، گفت: اگر برق و گاز صنعت قطع شود، منجر به کاهش تولید و کاهش ارزش افزوده می‌شود. اگر عدد تولید 6  5 ماه امسال را با سال گذشته مقایسه کنیم، کاهش تولید نداشته‌ایم و اگر وجود داشته دلایل دیگری دارد. محرابیان افزود: با قطع گاز در سال گذشته به صنعت خسارت وارد شد و تاکید ما امروز به مسوولان وزارت نفت این است که به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که شاهد کاهش و قطع انرژی صنعت نباشیم.

اختلاف با بانک مرکزی درخصوص نرخ رشد

وزیر صنایع درخصوص نرخ رشد اعلام شده بخش صنعت از سوی بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی براساس سامانه اطلاعاتی خودش اعلام کرده که اینها نتایج اولیه است. تعیین رشد در کشور متصدی و مسوول دارد و تعیین رشد در هر بخش دارای فرمول و مشخصات علمی است و اگر داده‌های درستی ارائه شود، فرمول دوگانه نمی‌زند و عدد قابل قبولی حاصل خواهدشد.

وی افزود: جلساتی را برای تعیین نرخ نهایی رشد بخش صنعت با بانک مرکزی خواهیم داشت و با ارائه داده‌های صحیح، خروجی مناسبی را خواهیم داشت. وی درخصوص تولید و قیمت خودرو گفت: ما نسبت به برنامه کاهش تولید داریم، اما نسبت به سال گذشته کاهش تولید در بخش خودرو نداریم.

رشد قیمت خودرو ناچیز بوده است‌

محرابیان گفت: رشد قیمت خودرو در بازار فوق‌العاده ناچیز بوده و حتی درخصوص برخی خودروها نیز منفی است، هر چند قیمت برخی خودروها نیز با افزایش روبه‌رو بوده است. وی گفت: اگر با افزایش قیمت مواد اولیه، عوامل تولید را هم مدنظر قرار دهیم، می‌بینیم که افزایش قیمت خودرو قابل توجه نبوده است.

رشد 25/13 درصدی تولید صنایع‌

وزیر صنایع و معادن در تشریح برنامه‌های وزارت صنایع در هفته دولت گفت: در این مدت 750 طرح به ارزش 16 هزار و 830 میلیارد ریال در 30 استان کشور افتتاح خواهد شد که با افتتاح آن برای بیش از 24 هزار نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به رشد 25/13 درصدی تولید صنایع از ابتدای شهریور سال گذشته تا ابتدای شهریور امسال گفت: در زمینه صدور پروانه بهره‌برداری صنایع در این مدت از رشد 5/10 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار بوده‌ایم.

 وی حجم سرمایه‌‌گذاری‌های انجام شده در بخش صنعت را طی مدت یادشده 14 هزار و 100 میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 48 درصد رشد داشته است.

محرابیان در تشریح عملکرد بخش معدن نیز اظهار کرد: طی یک سال گذشته، میزان استخراج معادن 14 درصد رشد و صدور مجوز بهره‌برداری نیز 18 درصد افزایش یافته است. وی مجموع سرمایه‌گذاری در بخش معدن را طی یک سال اخیر 2300 میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: اشتغالزایی در این بخش، از رشد 13 درصدی برخوردار بوده است.

به گفته وی، صادرات غیرنفتی نیز طی یک سال گذشته 1/23 درصد رشد داشته که سهم صادرات صنعتی و معدنی از 6/77 درصد به 8/81 درصد رسیده است.

رشد  واگذاری‌ها

محرابیان کل واگذاری‌های صورت گرفته از ابتدا تا شهریور سال 86 را یک دوم مجموع واگذاری‌های یک سال اخیر دانست و گفت: در مجموع، 7500 میلیارد تومان در طول یک سال،‌ گزارش واگذاری ارائه شده که 316 درصد رشد داشته است.

وی این واگذاری‌ها را شامل سهام عدالت، سهام ترجیحی واگذاری از طریق بورس، مذاکره و... دانست.

وی در پاسخ به این سوال که شاید یکی از دلایل سرعت واگذاری‌ها در دولت نهم، ابلاغ سیاست‌های اصل 44 از سوی رهبر معظم انقلاب باشد و شاید مقایسه آن با دوره‌های گذشته که از این ابلاغیه برخوردار نبوده‌اند، صحیح نباشد، گفت: البته هر دوره را باید با مشخصات خودش مقایسه کرد و با ابلاغ سیاست‌های اصل 44، درخصوص ارائه لایحه و تدوین قانون اقدام شد که طبیعتا اقداماتی که برای اجرایی شدن سیاست‌های اصل 44 صورت گرفته در دولت نهم قابل دفاع است، به طوری که از مجموعه شرکت‌های صدر اصل 44 که در اختیار وزارتخانه‌‌هاست، تنها یک شرکت مانده که آن هم مراحل پذیرش خود را در بورس طی می‌کند و باقی شرکت‌ها نیز در حد سهمیه واگذار شده است.

مناظره غیرحضوری محرابیان و رویانیان‌

علی‌اکبر محرابیان، وزیر صنایع و معادن در این نشست در واکنش به سخنان رئیس‌پلیس راهنمایی و رانندگی مبنی بر کیفیت پایین خودروهای داخلی گفت: پلیس در هیچ جای دنیا و به هیچ وجه، مسوول تدوین استانداردهای خودرو نیست و نمی‌دانم این بحث‌ها بر چه مبنا، پایه و اساسی مطرح شده است. وی در ادامه گفت: خودرو باید براساس استاندارد تولید شود که نظام تدوین این استانداردها از سوی کارشناسان مخصوص انجام می‌شود.

اما اظهارات محرابیان هم بدون پاسخ نماند. سردار رویانیان به فاصله چند ساعت در واکنش به این‌که پلیس در هیچ جای دنیا مسوول تدوین استانداردهای ایمنی خودرو نیست، گفت: در تمام دنیا پلیس، اصلی‌ترین مرجع اعلام ایمنی خودرو است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در گفتگو با فارس افزود: در بسیاری از کشورهای دنیا خصوصاً کشورهای عضو اتحادیه اروپایی هیاتی متشکل از کارشناسان پلیس، وزارت راه، وزارت صنایع و وزارت کشور  که نوعاً در اروپا نمایندگان شهرداری هستند  تمام استانداردهای خودرو را در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار می‌دهند که به لحاظ اهمیت نظریه پلیس، در این هیات‌ها از 2 نماینده پلیس استفاده می‌شود.

وی با بیان این که در دنیا پلیس علاوه بر خودرو در زمینه تمامی ماشین‌آلات مرتبط با خود نیز نظریه استاندارد می‌دهد، گفت: جای تعجب دارد که در کشور ایران این‌گونه نیست.  وی ادامه داد: در ایران اقتصاد بر ایمنی تقدم دارد در صورتی که باید ابتدا ایمنی وسیله نقلیه مورد بررسی قرار گیرد و بعد در زمینه اقتصاد بحث شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها