تب مالت را بیماری هزار چهره لقب داده‌اند، چرا که می‌تواند علائم متفاوت در تمام اندام‌های بدن ایجاد می‌کند. از یک افسردگی تا دردهای شدید بدنی همه می‌تواند علائم تب مالت باشد.عامل این بیماری یک باکتری است که «بروسلا» نام دارد.این میکروب دارای گونه‌های مختلفی است و هر کدام از حیوان خاصی از قبیل گاو، خوک‌، گوسفند‌ یا بز آلوده‌ و عفونی‌ شده‌ به‌ انسان‌ منتقل می‌شود.
کد خبر: ۱۹۴۲۱۷

علائم‌

این‌ عفونت‌ اعضای‌ خون‌ساز بدن‌، ازجمله‌ مغز استخوان‌، گره‌های‌ لنفاوی‌، کبد و طحال‌ را متاثر می‌سازد. معمولا یک تا 2 هفته بین تماس با عامل بیماری و شروع علائم فاصله وجود دارد. این دوره‌ نهفتگی‌ بیماری‌ ممکن‌ است 5 تا 60 روز یا حتی‌ تا چندین‌ ماه‌ هم به طول انجامد.شایع‌ترین علائم تب مالت در نوع‌ حاد، علایم‌ تب‌ و لرز متناوب‌، تعریق‌، خستگی‌ قابل‌ توجه‌، درد عضلانی درد به‌ هنگام‌ لمس‌ ستون‌ فقرات‌، سردرد، درد مفاصل، کاهش وزن، گلودرد، سرفه خشک و... است.

در نوع‌ مزمن‌ علاوه بر بزرگ‌ شدن‌ گره‌های‌ لنفاوی‌ و طحال، رنگ پریدگی، بزرگی کبد، التهاب مفاصل، ضایعات پوستی، مننژیت، ذات‌الریه، یبوست‌، کاهش‌ وزن‌، افسردگی‌، ناتوانی‌ جنسی‌ و ندرتا بروز آبسه‌ در تخمدان‌ها، کلیه‌ها و مغز دیده می‌شود. در این بیماری تب الگوی مشخص ندارد، اما ممکن است دمای بدن بیماران در صبح طبیعی باشد و بعدازظهر و عصر تب‌دار شوند.

انتقال‌

این بیماری با خوردن شیر یا محصولات لبنی آلوده، مصرف گوشت نیم‌پز یا جگر خام و آلوده به خون دام بیمار، خراشیدگی پوست و تماس با ترشحات دام آلوده و انتقال عامل بیماری‌زا از دام بیمار از راه ترشحات چشمی و تنفسی از حیوان به انسان منتقل می‌شود.

از آنجا که مواد آرایشی در برخی مواقع از جنین و جفت گاو تهیه می‌شوند در صورت آلوده بودن جنین و جفت عامل بیماری از طریق مواد آرایشی قابل انتقال است. در اسپانیا در نتیجه استفاده از جفت آلوده یک گاو که ماده آرایشی با آن ساخته شده بود 50 مورد ابتلا به تب مالت در خانم‌ها مشاهده شد.موارد استثنایی از انتقال انسان به انسان در انتقال از طریق تزریق خون، پیوند مغز استخوان و ابتلای جنین انسان از طریق جفت یا شیر مادر دیده شده است.

پیشگیری‌

انجام کامل واکسیناسیون دامی یکی از مهم‌ترین اقدامات برای جلوگیری از ابتلا انسان است.

جوشاندن شیر و استفاده از مواد لبنی پاستوریزه، استفاده از گوشت‌های ذبح شده در کشتارگاه‌های صنعتی، استفاده از محافظ (مانند محافظ چشم، دستکش و ماسک) در افرادی که در تماس با دام‌ها هستند، باعث پیشگیری از ابتلا به این بیماری می‌شود.

درمان‌

اگر پزشک به فکر تشخیص این بیماری نباشد، گمراه‌کننده خواهند بود. تشخیص قطعی تب مالت با آزمایش خون وبا آزمایش‌های اختصاصی شامل رایت، کومبس رایت است.

برای درمان تب مالت عمدتا از درمان‌های آنتی بیوتیکی استفاده می‌شود. معمولا برای کاهش درد بیمار داروهای‌ ضددرد تجویز می‌شود و گاهی هم داروهای‌ کورتن‌دار برای‌ کاهش‌ پاسخ‌ التهابی‌ در موارد شدید بیماری تجویز می‌شود مدت زمان مصرف دارو حدودا 6 تا 8 هفته است و اگر درمان توسط بیمار به طور کامل انجام نشود بیماری مزمن می‌شود.

10 نکته‌

1- عامل ایجاد تب مالت به ‌وسیله جوشاندن و پاستوریزاسیون از بین می‌رود، اما یخ‌زدگی باعث نابودی آن نمی‌شود؛ به‌همین دلیل بستنی‌های سنتی که از انجماد شیر و خامه تهیه می‌شوند در صورت استفاده از شیر نجوشیده عامل مهمی برای انتقال تب مالت هستند. این باکتری حتی یک ماه قادر است داخل بستنی زنده بماند.

2- عامل بیماری در پنیر تهیه شده از شیر گاو آلوده تا 90 روز زنده می‌ماند.

3- تب مالت در مردان‌ 60  20 ساله‌ شایع‌تر است‌.

4- جگر خام نیز می‌تواند بیماری را منتقل کند.

5- رژیم غذایی این بیماران باید حاوی انرژی زیاد باشد. در بعضی از شرایط مانند زمانی که  تب زیاد باشد، تا 5000 کیلو کالری در روز نیزتوصیه می‌شود.

6- فرد بیمار باید میزان پروتئین بالایی دریافت کند، تا تخریب پروتئین بدن جبران شود و همچنین وزن بدن در حد مطلوب حفظ گردد.

7- برخلاف تصور رایج خوردن لبنیات(البته پاستوریزه شده) منعی برای بیمار مبتلا به تب مالت ندارد. شیر پاستوریزه عالی‌ترین نمونه از مایعات است که انرژی، پروتئین، بعضی ویتامین‌ها و برخی مواد معدنی (مانند پتاسیم و کلسیم) را برای بیمار تامین می‌کند.

8- کمبود ویتامین C ازجمله مواردی است که باید در این بیماران مورد توجه قرارگیرد.

9- وجود کم‌خونی‌ وخیم‌ یا سابقه‌ جراحی‌ معده‌ شانس‌ ابتلا به تب مالت را افزایش می‌دهد.

10- نیاز بیمار مبتلا به تب مالت به ویتامین‌های گروه ب نیز افزایش می‌یابد، زیرا با افزایش مصرف انرژی میزان نیاز به ویتامین ب بالا می‌رود؛ ضمن این‌ که آنتی‌بیوتیک‌ها نیز ممکن است از ساخته شدن ویتامین‌های گروه ب در روده جلوگیری به عمل آورند. به همین علت مصرف مکمل‌ها نیز توصیه می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها