فاز داخلی غار نخجیر استان مرکزی که دارای 70 میلیون سال قدمت و به عنوان بی سابقه ترین غار دنیا مطرح است در معرض آسیب قرار گرفته است. به گزارش مهر، مشاهدات اولیه از داخل غاز نخجیر استان مرکزی نشان از تخریب و شکسته و خرد شدن بخشهایی از دیواره های این غار دارد در حالیکه در ورود به این غار نگهبان غار بر حفاظت و مراقبت از دیواره های غار در حین حرکت تاکید دارد.
کد خبر: ۱۸۷۴۶۷

در آخرین ساعات سفر خبرنگاران و گروه اطلاع رسانی مصوبات دولت در استان مرکزی، برای استراحت و گذراندن ساعاتی لذت بخش وارد غازنخجیر استان مرکزی در مسیر شهرستان دلیجان و نراق شدند.

تخریبهای داخل این غار با اعتراض خبرنگاران استان روبرو شد و فرماندار شهرستان دلیجان در پاسخ به اعتراض آنان، استفاده از سنگها و محتویات داخل غار برای کف سازی را مطرح کرد و بر قدیمی بودن این خراشها و صدمات تاکید کرد.

غار نخجیر استان مرکزی در شمال شرق شهر دلیجان و حد فاصل دلیجان و نراق قرار دارد این غار شگفت انگیز در سال 1368کشف شد.

اشکال داخل این غار که حاصل پدیده های رسوبی و دولومیتی است آن چنان زیبا و شگفت انگیز است که به عقیده کارشناسان جزء زیباترین غارهای جهان به شمار می آید.

این غار طی 70 میلیون سال تشکیل شده است و تا قبل از کشف آن دست و نگاه هیچ بنی بشری به آن نرسیده بود. پس از کشف این غار اقدامات اولیه چون کف سازی و نورپردازی صورت گرفت.

این غاز چند سالی درگیر و دار درگیری دو شهر برای ثبت نام شهر نراق و دلیجان بر سر در غاز بود که نهایتا با مصوبه دولت نام غار نخجیر استان مرکزی را به خود گرفت که این نام هنوز بر سر در غار حک نشده و به نام قبلی است.

ایجاد معبر و تونل در غار از برنامه های میراث فرهنگی استان برای ایجاد زمینه های گردشگری و جذب سرمایه گذار بود که پس ازحفر 400 متر از سوی حفاظت محیط زیست استان مرکزی عملیات متوقف شد و سرپرست حفاظت محیط زیست استان گفت: این حفاری بدون انجام مطالعات زیست محیطی انجام شده است.

استاندار استان مرکزی در جریان بازدید گروه رسانه‌ای دولت از غار نخجر خواستار پیگیری جدی و سریع محیط زیست در خصوص ارزیابی و بررسی خسارات احتمالی وارده به این غارشد.

عبدالله سهرابی افزود: اگرچه بازگشایی معبر و حفر تونل در این غار از محل اعتبارات سفر دولت انجام شده ولی کارفرما باید مطالعات دقیق و علمی را پیش از عملیات اجرایی با تایید محیط زیست انجام می ‌داد.

تزئینات زیبای این غار در بخشهای مختلفی با نامهای تالار عروس، تالارگل کلمی، آبشار گلی و حوض آب کوثر شهرت دارد.

منشورها، اسفنج های بلورین، کلیست و باغهای مرجانی که طی سالیان سال تشکیل شده و دالانها و حوضچه های متعدد از جلوه های منحصر به فرد این غار است.

پس از سالها از کشف این غار هنوز این غار برای بازدید آماده نشده است و گردشگری این غار به تنهایی می تواند سالانه حداقل یک میلیون جهانگرد و گردشگر را به سمت خود جذب کند، اما به عقیده کارشناسان زیست محیطی 70 میلیون سال برای ایجاد چنین پدیده ای صرف شده است و هر اقدامی در آن باید با لحاظ مطالعات پایه ای قوی انجام شود و به دلیل اینکه چنین پدیده ای در جهان کم نظیر است به آسانی نمی توان پیش بینی کرد با اقداماتی که انجام می شود سرنوشت غار به سمت بهبود یا تخریب می رود و هر اقدام و سهل انگاری می تواند غار را تخریب و دیدنیها و پدیده های داخلی آن را از بین ببرد.

با طی 47 پله ساخته شده می توان به عمق این غار که تا کنون 14 کیلومتر آن شناسایی و بیش از یک کیلومتر آن کف سازی شده، رسید بافتهای و قندیلهای بلورین این غار اکنون تیره رنگ شده است و بر سقف غار که پیچ واپیچهای متعددی دارد شکستگی های  متعددی دیده می شود.

امید است مسئولان پیش از آنکه دیر شود در صدد جلوگیری از تخریب بیشتر این غار برآیند و اجازه ندهند هدیه ای که پروردگار جهان هفتاد میلیون سال پیش برای زمینیان آماده کرده اینگونه در معرض تخریب قرار گیرد.
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها