گروه سلامت: اکثریت مردم ایران علایم سکته‌های خاموش را نمی‌دانند و بی‌توجه از کنار آن می‌گذرند، در حالی که اگر فرد سکته دیده ظرف نیم ساعت به پزشک مراجعه نکند، بافت قلبی و عروقی او می‌میرد و دیگر امکان جبران آن نیست. طاهره سماوات، رئیس اداره بیماری‌های متابولیک وزارت بهداشت هشدار داد: متاسفانه درباره سکته‌های قلبی و مغزی هیچ آمار تایید شده و قابل استنادی در کشور نداریم،‌ اما مهم‌تر از آمار، این است که اکثریت مردم ما علایم سکته را نمی‌دانند و به همین علت بی‌توجه از کنار آن می‌گذرند و هنگامی به پزشک مراجعه می‌کنند که دیر شده است. وی ادامه داد: درد سرمعده که در بین مردم به درد سردل معروف است یکی از مهم‌ترین علایم سکته قلبی است. بسیاری از مردم این درد را جدی نمی‌گیرند یا حداکثر به پزشک متخصص گوارش مراجعه می‌کنند و پزشک هم بدون این‌که نوار قلب بگیرد برای او داروی معده تجویز می‌کند.
کد خبر: ۱۸۶۷۵۰
وی گفت: نکته دیگر این است که بسیاری از افراد دچار دیابت به علت اختلالی که در ناحیه انتهای عصب آنها به وجود می‌آید، این نوع دردها را احساس نمی‌کنند و اصلا متوجه آن نمی‌شوند، البته همه دیابتی‌ها این طور نیستند اما بخش مهمی از آنها به همین علت از بروز سکته مطلع نمی‌شوند.

سماوات افزود: بسیاری از مردم تصور می‌کنند، سکته قلبی‌ هنگامی بروز می‌کند که درد در ناحیه چپ سینه یعنی درست روی قلب باشد، در حالی که این طور نیست. علایم سکته قلبی بسیار متنوع و متفاوت است، از درد سر معده گرفته تا درد در ناحیه انتهای جناق، دردهای گوارشی یا دردهای در ناحیه راست بدن، درد در کتف‌ها و مچ دست هم اگر بدون دلیل باشد، می‌تواند علامت سکته قلبی باشد. افرادی که دچار آرتروز هستند در صورت بروز سکته قلبی دردهای عضلانی‌شان ناگهان افزایش می‌یابد.

وی گفت: درد بین دو کتف یا درد در وسط قفسه سینه و فک تحتانی و دندان‌ها نیز از جمله علایم سکته قلبی است که متاسفانه درباره درد دندان و فک بیشتر مردم به دندانپزشک مراجعه می‌کنند.

وی افزود: گاهی نیز احساس خستگی مفرط و زودهنگام علامت بروز سکته قلبی است، مثلا فردی که پس از 200 متر راه رفتن احساس خستگی می‌کند ناگهان پس از 100 متر راه رفتن احساس خستگی مفرط کند.  وی گفت: ‌بسته به این‌که کدام ناحیه قلب دچار سکته شده، علامت آن هم تغییر می‌کند. مردم باید علایم سکته قلبی را بشناسند و به موقع به پزشک مراجعه کنند. این علایم بین زن و مرد تفاوتی ندارد اما با افزایش سن ممکن است شدت علایم بیشتر شود. افراد مسن‌تر به طور طبیعی بیشتر دچار بیماری‌های عروق کرونر هستند، البته به علت افزایش مصرف دخانیات، چاقی و مصرف غذاهای آماده، سن ابتلا به این بیماری‌ها و سکته قلبی در ایران پایین آمده است.

رئیس اداره بیماری‌های متابولیک وزارت بهداشت توضیح داد: افراد مسن در کنار علایم کلی سکته قلبی ممکن است دچار تنگی نفس، درد سینه و به خصوص اختلال رفتاری به صورت فراموشی یا بیان حرف‌های بی‌ربط هم بشوند، علت آن ایجاد اختلال ناگهانی در خون‌رسانی به مغز در آنهاست.

وی در گفتگو با فارس گفت: اگر سکته قلبی به‌موقع شناخته نشود و فرد دچار سکته، به موقع به پزشک مراجعه نکند خیلی زود بافتی که دچار سکته‌شده می‌میرد، سکته قلبی باعث ایجاد لخته در رگ‌های فرد می‌شود که حداکثر 3 تا 4 ساعت برای از‌بین بردن آن فرصت هست، در غیر این صورت به‌خصوص در مورد عروق کرونر که اختلال در عملکرد آن موجب اختلال در کارکرد عضلات قلب می‌شود، از بین نرفتن به موقع لخته موجب ‌مرگ بافت‌های آن ناحیه می‌شود.  وی افزود: برای از بین بردن لخته در عروق کرونر باید ظرف نیم ساعت بدون این‌که فرد تحرکی داشته باشد به بیمارستان منتقل شود و بلافاصله داروی استرپتوکیناز به وی داده شود تا لخته خونی از بین برود و اگر فرد دیر به بیمارستان برسد ممکن است جبران عوارض ناشی از این نوع سکته امکان‌پذیر نباشد.

وی گفت: فاکتورهای مختلفی در بروز سکته قلبی دخیلند که یکدیگر را تشدید می‌کنند؛ استعمال دخانیات، چاقی، فشار خون، چربی خون، دیابت و مصرف غذاهای نامناسب آماده از جمله مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که موجب انسداد عروق و افزایش درصد بروز سکته قلبی می‌شوند.

- در سکته مغزی مهم‌ترین عامل فشار خون است که متأسفانه در جامعه ما نیز شیوع بالایی دارد. از هر‌5 نفر یک نفر در کشور ما مبتلا به فشار خون است. این مساله باعث آمبولی در مغز و سکته مغزی می‌شود که سرگیجه، ضعف در یک طرف بدن، احساس ضعف در یک دست‌، اختلال دید، اختلال در اعصاب صورت که به صورت مثلا کج شدن دهان نمود پیدا می‌کند، از جمله علایم سکته مغزی است.  وی گفت: استرس نیز یکی از مهم‌ترین علل بروز سکته‌های قلبی و مغزی است، به‌خصوص استرس‌های ناگهانی که در کنار فشار خون فرد را مستعد پارگی عروق و بروز لخته می‌کند.  متأسفانه در کشور ما مرکز نظام‌یافته‌ای برای ثبت سکته‌ها نداریم، به همین علت نیز هیچ آمار تایید شده‌ای در این زمینه وجود ندارد. البته درباره سکته‌های قلبی ثبت اطلاعات را شروع کرده‌ایم که ممکن است استفاده از نتایج این کار چندین‌ماه طول بکشد، اما درباره ثبت موارد سکته‌های مغزی هنوز اقدامی در کشور شروع نشده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها