jamejamonline
دانش عمومی کد خبر: ۱۸۶۳۶۸   ۱۶ تير ۱۳۸۷  |  ۲۱:۱۹

شیمیدانان ژاپنی ادعا می‌کنند موفق به ساخت نخستین مولکول DNA تمام مصنوعی در جهان شده‌اند. کشف جدید محققان ژاپنی دانشگاه تویاما می‌تواند به پیشرفت‌های چشمگیر در ژن درمانی، ساخت نانورایانه‌ها و دیگر پیشرفت‌های عظیم تکنولوژیکی منجر شود. مولکول DNA معمولا به شکل یک منحنی دو رشتهیی نردبانی شکل نمایش داده شده و ساختار، شکل و عملکرد همه ارگانیسم‌های زنده بدن جانوران را کنترل می‌کند.

به گزارش ایسنا ، دانشمندان سال‌های متمادی برای ساخت DNA مصنوعی تلاش کرده‌اند تا بدین وسیله از قابلیت‌های شگفت انگیز ذخیره اطلاعات این مولکول بهره‌مند شوند. تا بدین جای امر، محققان توانسته اند با مهار و کنترل مولکول DNA در تولید جریان‌های الکتریکی ساده استفاده کنند.

هر مولکول DNA طبیعی تنها چهار بلوک ساختمانی اساسی برای رمزگذاری پروتئین‌ها به منظور تعیین نقش و عملکرد سلولها دارد.

پیش از این دیگر محققان تنها موفق به ساخت DNAهای شده بودند که تنها بخشهای اندکی از آنها مصنوعی بوده است، این در حالی است که ماساهیکو اینویی و همکارانش موفق شده‌اند مولکول DNA ای بسازند که تمام پایه‌های آن مصنوعی است و در یک ساختار قندی قرار گرفته است.

این DNA مصنوعی به طرز فوق‌العاده‌ای پایدار بوده و ساختاری دو رشته‌یی مشابه DNA طبیعی دارد.

این محققان در گزارش خود اظهار کرده‌اند زنجیره های باز شده DNA مصنوعی و همچون نمونه طبیعی آن بوده و به راحتی می‌تواند یک ساختار سه رشته‌یی را شکل دهد.

این ویژگی شیمیایی منحصر به فرد و پایداری بالای آن امکان بی سابقه‌ای برای پیشرفت و تولید مواد بیوتکنولوژیکی و کاربردهای جدید آنها فراهم می‌کند.

جزئیات این موفقیت بزرگ در شماره روز 23 جولای مجله جامعه شیمی آمریکا منتشر می‌شود.

این محققان می‌افزایند: DNA مصنوعی با داشتن قابلیت‌های ارتقاء پذیر و ذخیره اطلاعات در آینده می‌تواند در سیستم فراسلولی ژنتیکی به کار برده شود.