وزیر نیرو از موافقت دولت برای اختصاص سه درصد از اعتبارات عمرانی وزارتخانه متبوعش برای واردات سیمان در سالجاری خبر داد. وی با اشاره به وجود قوانینی مبنی بر وظایف دولت برای نگاه به آب به صورت مدیریت جامع و یکپارچه گفت: طبیعی است که هماهنگی دو وزارتخانه نیرو و جهاد کشاورزی بیشترین تاثیر را در این خصوص دارد.
کد خبر: ۱۷۷۸۷۱

به گزارش مهر، پرویز فتاح در حاشیه نشست مشترک با وزیر جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران گفت: وزارتخانه های نیرو و بازرگانی برای احیای کمیته بهبود وضع آب ، تغییر الگوی کشت و بهینه سازی استفاده از آب  که در برنامه چهارم توسعه پیش بینی شده بود، به توافق رسیدند؛ این درحالی است که این کمیته در سطح معاونان دو وزارتخانه تشکیل خواهد شد و توافقات آن مورد پذیرش دو وزیر قرار می گیرد.

وزیر نیرو این امر را یک گام مثبت برای مدیریت بهینه آب کشور عنوان و تصریح کرد: هم اکنون بخش کشاورزی بعنوان بزرگترین مصرف کننده 90 درصد آب کشور را به خود اختصاص می دهند که هم اکنون هماهنگی مناسبی میان دو وزارتخانه وجود دارد و این دو وزارتخانه درصدد ارائه راهکارهای مشترکی برای توسعه امور کشاورزی، بهبود وضعیت تولید محصولات و استفاده بهینه از آب کشور هستند.

فتاح توسعه کشتهای گلخانه ای و حرکت به سمت کشاورزی مکانیزه را ازجمله این راهکارها برشمرد و افزود: دو وزارتخانه نیرو و کشاورزی بر ضرورت حمایت جدی تمام دستگاه ها از کشت گلخانه ای و کشاورزی مکانیزه تاکید دارند.

به گفته وی، هم اکنون از مجموع آب مصرفی کشور، حدود 92 درصد در بخش کشاورزی، 6 درصد در بخش شرب و حدود 2 درصد در بخش صنعت و سایر مصارف استفاده می شود؛ هم اکنون برخی از دشتهای کشور به دلیل برداشتهای اضافی با بیلان منفی مواجه هستند که براساس برنامه چهارم، مجاز به برداشت از این دشتها نیستیم و بیلان منفی باید به مثبت تبدیل شود.
 
فتاح افزود: بخشی از برنامه صرفه جویی باید به ترمیم آب و بهبود و بهینه کردن منابع زیرزمینی و بخش دیگر نیز برای توسعه کشتهای گلخانه ای و سایر مصارف مورد نیاز اختصاص یابد.

فتاح خاطرنشان کرد: وزارت نیرو یکی از وظایف خود را تخصیص آب برای متقاضیان کشت گلخانه ای می داند  که این امر سبب سرعت بخشیدن به افزایش بازده آبیاری در بخش کشاورزی خواهد شد. این درحالی است که از مجموع آب مصرفی در جهان 70 درصد در بخش کشاورزی ، 10 درصد در بخش شرب و 20 درصد در بخش صنعت و سایر مصارف مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: ایران با آمار جهانی فاصله زیادی دارد و هرچه سامانه کشاورزی به سمت مکانیزه شدن و مصرف بهینه آب پیش رود، افزون بر صرفه جویی در مصرف آب ،عملکرد تولید نیز به دلیل کنترلهای بیشتر، افزایش خواهد یافت.
 
وزیر نیرو در ادامه با اشاره به لایحه 20 میلیارد ریالی که توسط وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی تهیه و در ستاد خشکسالی نهایی شده، گفت: دولت بر متن تهیه شده در این لایحه صحه گذاشت و اگرچه فرصت تصویب آن در مجلس هفتم فراهم نشد، اما امیدواریم این لایحه جزو نخستین مصوبات مجلس هشتم باشد، زیرا دولت در خصوص تصویب این لایحه حساب ویژه ای باز کرده است.

وی اظهار داشت: هم اکنون به دلیل تصویب نشدن این لایحه، دولت به ما اجازه داده است پنج درصد اعتبارات خود را به موضوع خشکسالی و سه درصد را نیز به واردات سیمان اختصاص دهیم که بر این اساس، به نظر می رسد بخشی از پیش بینی ها در خصوص پروژه های عمرانی عملیاتی نشود.
 
فتاح گفت: وزارت نیرو اواخر پارسال پیش بینی کرده بود که در سال جاری 15 تا 20 سد در کشور آبگیری و یا به بهره برداری برسد که امیدواریم نمایندگان مجلس هشتم با تصویب لایحه 20 تریلیون ریالی و حتی بیشتر، دولت را در تحقق اهداف پیش بینی شده کمک کنند.

وزیر نیرو با اشاره به وجود قوانینی مبنی بر وظایف دولت برای نگاه به آب به صورت مدیریت جامع و یکپارچه گفت: طبیعی است که هماهنگی دو وزارتخانه نیرو و جهاد کشاورزی بیشترین تاثیر را در این خصوص دارد.

وی با بیان آنکه وزارت نیرو هم اکنون در حال انجام مطالعات یکپارچه در حوضه های آبریز است ، گفت: در زمان حاضر برخی از تاملات این وزارتخانه برای آغاز طرحهای جدید ناشی از این است که قصد داریم نگرش فراگیر و یکپارچه در حوزه آبریز تمام استانها لحاظ کنیم؛ این موضوعی است که در قوانین نیز گوشزد شده و از گذشته در سامانه کشور وجود داشته است.

به گفته فتاح، اساسا در گذشته دولتها در ایران برای آب و مدیریت آن تشکیل می شدند که این امر بیانگر حساسیت هدایت و مدیریت آب است و خواست دولت نهم، وزارت نیرو و سازمان محیط زیست نیز حرکت در این مسیر است.
 
وی درخصوص همکاری وزارت نیرو با وزارت جهاد کشاورزی برای احداث شبکه های آبیاری اصلی و فرعی نیز گفت: متولی شبکه های اصلی (کانالهای 1 و 2) وزارت نیرو و شبکه های فرعی (کانالهای 3 و 4) وزارت جهاد کشاورزی است که در دولت نهم این اجازه به وزارت نیرو داده شده که با توجه به عقب ماندگی شبکه های فرعی، در این حوزه نیز وارد فعالیت شود.

به گفته فتاح، با این وجود وزارت نیرو به دلیل کمبود بودجه و مسائل تخصصی که با زمین و کشت سر و کار دارد، تاکنون به طور جدی در این عرصه وارد نشده؛ اما امید می رود این دو وزارتخانه با پوشش یکدیگر، از توان مضاعف در ایجاد بندها و شبکه های اصلی و فرعی و حتی سدها استفاده کنند.

فتاح در پایان خشکسالی را تلنگری جدی به تمام مسئولان نظام برای توجه بیشتر به مسائل آب دانست و گفت: سرمایه گذاری در حوزه آب اعم از ایجاد مخازن و کانالها و مسائل مربوط به آبخیزداری توجه ویژه تمام مسئولان را می طلبد تا در صورت بروز خشکسالی، تبعات آن از قبل پیش بینی شده و جلوی آن گرفته شود. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها