گروه رسانه‌ فاطمه رحیمی : «اینجا اصفهان است، شهر رواق‌های فیروزه‌ای و میزبان نمایندگان رسانه‌ای جهان. در کوچه‌های این شهر صدای پای تاریخ را می‌شنوید.» این جملات علیرضا نوری، دبیر اولین اجلاس جهانی رادیو و نهمین جشنواره بین‌المللی صداست که صبح دیروز در آیین گشایش این دو گردهمایی بین‌المللی بیان شد. علیرضا نوری خطاب به همکارانش در خانواده بزرگ رادیو در ایران و نمایندگان 88 ایستگاه رادیویی جهان گفت: اینجا اصفهان است، شهر هتل‌های دلنشین و قصه‌های دلربا با شستشوی روی آفتاب در زلال جاری آب‌های زنده رود؛ صدای مهر، صدای روشن خیال و نغمه‌های جاویدان، صدایی از نقش‌های ماندگار و این صداست که همیشه ماندگار خواهد بود.
کد خبر: ۱۷۶۸۵۹

صداهایی که می‌توان دید و رنگ‌هایی که می‌توان شنید

دکتر نوری، دبیر جشنواره صدا از رادیو به عنوان جوان دیروزی صحبت کرد که دیگر جذابیت‌ها و دلربایی‌های پیشین خود را ندارد و رقبای این جعبه کوچک هر روز بیشتر خودنمایی می‌کنند. چالشی را که به مدد فناوری‌های نوین در برابر رادیو قد علم کرده، می‌توان با صراحت به فرصتی برای خلق رادیویی متفاوت تبدیل کرد. نوری ادامه داد: رادیو نیاز به یک جهش ژنتیکی دارد. با این جهش مخاطب رادیو قدم به دنیای تخیلی و فانتزی می‌گذارد، خیابان‌هایی مجازی و صداهایی که می‌توان دید در کنار رنگ‌هایی که می‌توان شنید. نوری با نگاهی امیدوارانه به آینده رادیو اضافه کرد: باید برسیم به جایی که برای هر رادیو یک مخاطب و برای هر مخاطب یک رادیو به وجود بیاید، چون جهان متفاوت امروز رادیوی متفاوت می‌طلبد. گذر از آنالوگ به سوی دیجیتال، ضامن بقای رادیو است و تفننی نیست.

نوری در پایان سخنرانی کوتاه و تاثیرگذارش گفت: اولین اجلاس جهانی رادیو و برگزاری آن در سال‌های آینده، درنگی است برای آینده رادیو که سنگ بنای آن از سوی معاونت صدای رسانه ملی و با حمایت عملی ABU (اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه)‌ می‌تواند نقش مهمی در ارتقای رادیو ایفا کند.

رادیو پدیده رسانه‌ای فرداست‌

ما امروز اینجا جمع شدیم که درباره رادیو با هم صحبت کنیم تا به همه دنیا ثابت کنیم رادیو در دنیای رسانه‌ای فردا مهم است و نقش موثری ایفا می‌کند. دیوید استلی، دبیرکل ABU یکی دیگر از سخنرانان مراسم افتتاحیه جشنواره صدا و اجلاس رادیو بود که ترجیح داد از باورهایش راجع به رادیو و فردای آن سخن بگوید. او نیز تاکید کرد: خیلی‌ها فکر می‌کنند عصر فناوری‌های دیجیتال موعد حذف رادیو است، اما باید بدانیم این پیش‌فرض‌ها اشتباه است و رادیو حتی اثربخشی زیادی در متن جامعه دارد. این رسانه می‌تواند در آرامش جهانی و صلح منطقه نقش اساسی داشته باشد.

بدانیم که چه می‌خواهیم و کجا هستیم‌

دکتر حسن خجسته، معاون صدای رسانه ملی که به قول سعید توکلی، مجری مراسم بر رسانه شنیداری ایران به شکل عاطفی مدیریت می‌کند، وقتی روی سن رفت تا صحبت کند، خطاب به ریچارد سمبورک، مدیر بخش اخبار جهانی بی .بی.سی( گلوبال نیوز) گفت: ما با دیدگاه‌های شما مخالف هستیم. شما فکر می‌کنید دچار انحصار رسانه‌ای نشده‌اید، چون از درون به خودتان نگاه می‌کنید در حالی که بهترین نوع بررسی تحلیل از طریق نگاه بیرونی به مجموعه است. معاون صدای رسانه ملی اظهار کرد: در دنیایی که رسانه‌ها با انحصار مواجه هستند، مردم قادر نیستند فکر کنند، چون رسانه‌ها ذهنیت آنها را به سمتی که خود می‌خواهند تغییر می‌دهند. در چنین موقعیتی باید پذیرفت که مخاطب امروز، به ظاهر فعال، ولی از درون سخت منفعل است. خجسته گفت: نباید به صورت بی‌پایه از خود تعریف کنیم، بلکه مهم این است که بدانیم چه می‌خواهیم و کجا ایستاده‌ایم.

معاون صدای صداوسیما از اهالی رادیو خواست به احترام همه کسانی که در هر کجای جهان هستند و در رادیو کار می‌کنند، بایستند و کف بزنند.

او در ادامه به فهم جدید حوزه معاونت صدای رسانه ملی از مخاطب اشاره کرد و گفت: رادیو در دنیای امروز با چالش‌های فراوانی روبه‌روست و اگر رسانه‌ای نتواند این چالش‌ها را فهم کند، حذف‌شدنی است. اما من بر اساس سال‌ها مطالعه‌ام در حوزه مباحث نظری رادیو با صراحت می‌گویم که فلسفه مرگ رادیو اشتباه است، چون این رسانه مثل انسان، قدرت سازگاری فراوانی با محیط پیرامونی خود دارد.

گفتنی است  ریچارد سمبورک در سخنرانی خود بی بی سی را شبکه ای  معرفی کرد  که همواره  صداقت و صحت   اخبار را  در نظر گرفته است. او همچنین گفت  که این بنگاه خبر پراکنی  در انحصار  قدرت خاصی نیست!

مرگ یا تولد دوباره در عصر فناوری‌

مرگ یا تولد دوباره در عصر فناوری دیجیتال، عنوان اولین بخش اجلاس جهانی رادیو بود که بعد از مراسم افتتاحیه برگزار شد.

در این جلسه که مدیریت آن را راجندرا شارما از نپال به عهده داشت، هان هی جو از کره درباره «از آنالوگ تا دیجیتال» سخنرانی کرد و یان اوگاوا نیز رادیو و موسیقی را مورد بررسی قرار داد. از عرضه تا تقاضا نیز موضوع صحبت پیر ایوتری بوله از نیوزلند بود و مهندس مجید فرهمندنیا و دکتر اعظم راودرا هم درباره 2 موضوع «ظهور رادیو دیجیتال در غرب آسیا» و «مخاطبان جدید و خانواده» سخنرانی کردند.

موج آینده پخش رادیویی و خانواده‌

دومین بخش اجلاس رادیو نیز با مدیریت بشارت‌احمد خان با موضوع کلی موج آینده پخش دیجیتال اینترنت و موبایل برگزار شد.

در این نشست نیز راجندرا شارما، دبورا استیل، چان ایووا، پرلا اولیویا رودریگز و دکتر مهدی منتظر قائم درباره در انتظار رادیو دیجیتال، استفاده از اینترنت در پخش جهانی، قدرت برنامه‌های زنده رادیویی، فرهنگ شنیداری در رادیو دیجیتال و نقش رادیو در بحران سخنرانی کردند.

سومین بخش اجلاس جهانی رادیو نیز به نقش خانواده اختصاص داشت که این موضوع با پیشنهاد ایران و حمایت ABU به عنوان یکی از موضوعات انتخاب شد. مدیریت این بخش به عهده دکتر خجسته بود و در آن پروفسور حمید مولانا، مارک بریگز، راجندر شارما، دالیا زین‌الدین و فردوس آقاگلزاده درباره تاثیرات اجتماعی رادیو در خانواده، رادیو، اتصال به آنان که جدا شده‌اند، رادیو و فرصت‌های اجتماعی و اقتصادی، افزودن چاشنی به سرویس عمومی و ارزش گفتمان رادیویی صحبت کردند.

گفتمان رسانه‌ای در صحنه‌ای جهانی‌

دکتر حسن خجسته، عصر دیروز در جمع خبرنگاران درباره سخنرانی بدون هماهنگی ریچارد سمبورک در خصوص شبکه بی.بی.سی گفت: ایشان خلاف قرار عمل کرد و ما نیز اعتراض خود را به ABU اعلام کردیم که البته دیوید استلی، دبیرکل اتحادیه نیز به خاطر این مساله از صداوسیمای ایران عذرخواهی کرد.

حسن خجسته بعد از صحبت‌های سمبروک روی سن آمد و ضمن انتقاد شدید از سخنان وی گفت:‌من با این دیدگاه‌ها مخالفم،‌چرا که شبکه‌هایی چون بی.بی.سی با انحصار رسانه‌ای خود قدرت تفکر را از مخاطب گرفته‌اند. من با دو مقاله و ذکر اعداد و ارقام عینی فعالیت‌های بی‌.بی.سی را نقد کرده‌ام. حتی دو خبر تحریف شده بی‌.بی.سی را می‌توانم مثال بزنم. ما نباید از خود تعریف بیهوده بکنیم.

دکتر علیرضا نوری، دبیر جشنواره رادیو نیز در همین رابطه در جمع خبرنگاران به برنامه یکی از شرکت‌کنندگان در جشنواره اشاره کرد و گفت: اگر چه بسیاری از کشورهای غربی ادعا می‌کنند که رسانه‌های آزادی دارند، اما به اعتبار گفته‌های یکی از شرکت‌کنندگان در جشنواره می‌گویم که ایشان برنامه‌ای درباره کشتار جمعی مسلمانان در کوزوو توسط ناتو ساخته بود که ما آن را در سایت اجلاس گذاشتیم، اما ایشان با ما تماس گرفت و خواست که آن را برداریم چون در صورتی که مدیرانش متوجه شوند، او را اخراج خواهند کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها