از قدیم و ندیم گفته‌اند؛ خنده بر هر درد بی‌درمان دواست‌

بخند تا ضرر نکنی‌

تا کی می‌خواهید دفترچه بیمه به دست از این مطب به آن مطب بروید و هی آه و ناله کنید که آخ سرم، آخ کمرم، آخ... یا این که آواره مطب‌های روانپزشکی باشید و درمان استرس و اضطراب و افسردگی‌تان را لابه‌لای نسخه سیاه شده از قرص‌های آرام‌بخش و ضدافسردگی جستجو کنید.
کد خبر: ۱۷۵۱۱۸

ما راه ساده‌تر و باصرفه‌تری برای درمان همه دردهای شما داریم. (از جسمی گرفته تا روحی  روانی)‌ حسابی کنجکاو شدید نه؟! می‌خواهید بدانید این اکسیر بی‌بدیل و این داروی اعجازگر چیست؟ کجاست؟ چطور می‌شود دارویی همه دردها را  از هر نوعی که باشد  یکجا و خیلی راحت درمان کند؟ کدام پزشک؟ کدام مطب؟ چه دارویی؟
عجله نکنید! فقط... فقط بخندید! بله... بخندید!

آیا آدم خوش‌خنده و خوشرویی هستید؟ آیا تاکنون از خود پرسیده‌اید که چند بار در روز می‌خندید؟ آیا اصلا می‌خندید؟

اگر بدانید که آن داروی اعجازگر چیزی نیست جز خنده! بله، همین خنده‌ای که به سادگی از کنار آن می‌گذرید و آن پزشک کسی نیست جز خود شما و مطب مربوطه هم هر جایی می‌تواند باشد هر جایی که شما باشید  آن وقت علت طرح این پرسش‌ها و اهمیت آنها را نیز خواهید فهمید.

پژوهش‌های گوناگون در زمینه اثرات خندیدن بر جسم و روح نشان داده که خنده سبب از بین رفتن بسیاری از فشارهای روحی  روانی شده، راندمان کاری را در افراد بالا می‌برد و باعث می‌شود اکسیژن بیشتری به مغز برسد. تازه خنده هورمون‌های انرژی‌زا را در بدن آزاد می‌کند که باعث می‌شود فرد احساس آرامش بیشتری کند. علاوه بر این از طریق بهبود و افزایش کارایی سیستم ایمنی بدن باعث پیشگیری و استقامت بدن در ابتلا به بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی، عفونت‌های حلق و ریه، سردردهای عصبی و میگرن، دردهای ناشی از آرتروز، دیسک کمر و ستون فقرات می‌شود. پس تا دیر نشده اول بیایید یک دل سیر بخندیم و بعد برویم سراغ ادامه مطلب.

چرا می‌خندیم؟

خندیدن، آنقدر سریع، راحت و بدون فکر انجام می‌شود که احتمالا هیچ کدام از شما تا به حال به این فکر نکردید که «ما اصلا چرا می‌خندیم؟».

شاید برای من و شما این سوال پیش نیامده باشد، اما روان‌شناسان و پژوهشگران به این مساله مهم فکر کرده‌اند و به نتایج جالبی رسیده‌اند. آنها معتقدند خنده عکس‌العمل طبیعی انسان برای ایجاد رابطه است. به نظر آنها، از طرفی خنده باعث ایجاد کشش و رابطه نزدیک میان ما انسان‌ها می‌شود و از طرف دیگر، وقتی که ما با کسی احساس راحتی و نزدیکی می‌کنیم، با او می‌خندیم.

علاوه بر این، وقتی که ما در یک گروه هستیم برای گریز از تنهایی و انزوا، به خنده متوسل می‌شویم و از این طریق با گروه همراهی می‌کنیم.

پس ما می‌خندیم، چون خنده:

1 - نشانه اعتماد به دیگران است.

2 - باعث تقویت روابط اجتماعی می‌شود.

3 - از درگیری و برخورد جلوگیری می‌کند.

4 - باعث ایجاد صمیمیت می‌شود.

5 - حتی می‌تواند رفتارهای دیگران و خلقیات آنها را کنترل کند. به طور مثال، اگر هنگام خطر شما بخندید و فرد تهدیدکننده نیز بخندد (او را بخندانید)‌ تا حد زیادی مشکل حل و طرف مقابل آرام می‌شود.

6 - در نهایت خنده، بدن را از تنش‌های روزانه پاک می‌کند.

می‌بینید که ظاهرا من و شما هم به همه این عوامل و تاثیرات شگرف خنده کم و بیش و به طور ناخودآگاه واقفیم، بدون این که حتی به آنها فکر کنیم یا برایمان سوالی در این مورد پیش آمده باشد.

فقط می‌ماند استفاده آگاهانه از این ابزار قدرتمند و نعمت بزرگ الهی برای بهتر و قشنگ‌تر کردن زندگی که آن هم بستگی به هنر و توانایی خود ما دارد.

بخندیم تا همیشه سالم باشیم‌

خنده برای سلامت جسم، از بسیاری داروها مفیدتر است. (این را ما نمی‌گوییم، پژوهشگران و روان‌شناسان می‌گویند.) آنها می‌گویند: خنده، یکی از مهم‌ترین ورزش‌هاست. به قول یک پزشک فرانسوی «خنده، دویدن درجاست.» هیچ ورزشی هم نمی‌تواند مثل خنده بیشتر عضلات بدن را به جنبش درآورد. علاوه بر عضلات صورت؛ دیافراگم، شش‌ها و ماهیچه‌های شکم نیز به هنگام خندیدن فعال می‌شوند. تازه اگر شدیدا و با دل و جان هم بخندید که دیگر سر و کله و کمر و دست و پایتان هم تکان می‌خورد.

این یعنی یک ورزش درست و حسابی. از فواید ورزش هم که الحمدلله همه‌مان باخبریم. یک دقیقه خندیدن برابر است با 40 مرتبه نفس عمیق کشیدن، 100 بار خندیدن برابر 15 دقیقه دوچرخه‌سواری است و روزانه 15 دقیقه خندیدن هم تقریبا بیشتر نتایج و منافع یک پیاده‌روی صبحگاهی را دارد. دیگر چه می‌خواهید؟! باز هم بگویید خندیدن دل خوش می‌خواهد؟ ما به شما می‌گوییم چطور بدون دل خوش بخندید تا سر و کارتان به دکتر و دارو نیفتد. مثلا برویم سراغ خواص این داروی مفت و مجانی.

در حالی که افسردگی به سیستم ایمنی بدن آسیب می‌رساند و آن را ضعیف می‌کند، خنده از راه‌های مختلفی مثل افزایش هموگلوبین،‌ افزایش فعالیت سلول‌های کاهنده درد و...  این سیستم را تقویت می‌کند. تقویت سیستم ایمنی بدن باعث استقامت بدن در برابر بیماری‌های عفونی مختلفی مثل سرماخوردگی و... می‌شود.

با خندیدن با حالت هیجانی و قهقهه، شش‌ها از هوای بیشتری پر می‌شوند و اکسیژن‌گیری بهتر می‌شود. در این حالت ضربان قلب هم افزایش پیدا می‌کند و خون‌رسانی به بدن بهتر می‌شود.

وقتی خیلی شدید می‌‌خندید و اشکتان جاری می‌شود، فشار خون مغزتان کاهش پیدا می‌کند و احتمال سکته مغزی کردنتان هم (خدای نکرده)‌ کم می‌شود.

خنده ترشح هورمون‌های استرس‌زا را هم کاهش می‌دهد که این  باعث می‌شود کمتر عصبانی شویم و فشار خون‌مان بالا نرود.

خنده باعث می‌شود بزاق دهان بیشتر ترشح شود. افزایش بزاق دهان،‌ مانع از ورود بیماری‌های عفونی به بدن (از طریق دهان)‌ می‌شود.

افرادی که زیاد می‌خندند کمتر در معرض ابتلا به اختلالات گوارش، سوءهاضمه و یبوست قرار می‌گیرند.

بدن ما به طور طبیعی مجهز به مواد شیمیایی ضد دردی است که برای تخفیف درد از مغز آزاد می‌شوند و آندروفین نام دارند. خندیدن باعث افزایش ترشح این مواد شده و توان انسان را در مقابله با درد افزایش می‌دهد. می‌گویند، 5 دقیقه خنده از ته دل موجب 5 ساعت تسکین درد می‌شود.

خنده نقش مهمی در مبارزه با سرطان و دردهای ناشی از آن دارد.

خنده با کاهش و زدودن احساسات مغز، نوعی ماساژ قوی برای قلب به شمار آمده و نقش مهمی در پیشگیری از حملات قلبی دارد.

خوشرویی و حداقل 30 دقیقه خنده در روز در کسانی که دچار حمله قلبی شده‌اند، احتمال حمله مجدد را تا میزان قابل‌‌توجهی کاهش می‌‌دهد و حتی نیاز به درمان آنها را از بین می‌برد.

خنده فشار خون را تعدیل می‌کند.

خنده با «بازدم» انجام می‌شود. این کار باعث خارج شدن CO2 از خون می‌شود،‌ در نتیجه احساس مطلوبی ایجاد کرده و باعث رفع خستگی می‌شود.

خنده، به دلیل انبساط عروقی، ترمیم بافت‌‌های آسیب‌دیده را تسهیل می‌کند.

خنده از بیماری‌های «زخم معده» و «اثنی‌ عشر» جلوگیری می‌کند.

خنده «کلسترول خون» را کاهش می‌‌دهد.

خنده در پیشگیری از «سکته قلبی» و «سکته مغزی»‌ بسیار موثر است.

خنده باعث ماساژ دادن ارگان‌های شکمی و بهبود کارکرد آنها، تقویت عضلات شکم و افزایش و بهبود عمل جذب و هضم غذا می‌شود.

خنده ممکن است به سرفه و سکسکه بینجامد که باعث پاک شدن مجاری تنفسی از مخاط اضافی و بیماری‌زا می‌شود.

خنده با افزایش اکسیژن‌رسانی باعث تسریع بهبود زخم‌ها می‌شود.

و در نهایت خنده باعث طولانی شدن عمر می‌شود. (البته اگر خدا بخواهد!)

پاداش خنده‌

نه! هنوز تمام نشده، فواید خنده هنوز ادامه دارد! تازه رسیدیم به جاهای اصلی قصه. درست فهمیدید منظورم مشکلات روحی  روانی است که تقریبا دیگر همه ما جوان‌ها یک جورهایی درگیرش هستیم. بعضی افسرده‌ایم و از زندگی سیر. بعضی مضطربیم و دلشوره‌های بی‌دلیل پی‌در‌پی امانمان را بریده. عصبانیت و پرخاشگری رفتاری  کلامی ما هم که نه‌تنها دوستان و آشنایان را آزرده خاطره کرده که راستش خودمان را هم کلافه کرده، بدجور!

فکر کردید ما برای این دردها درمانی نداریم. ما که نه! یعنی همان روان‌شناسان و پژوهشگران عرصه خنده. اتفاقا چرا؟ دارند. خوبش را هم دارند! آنها می‌گویند «بخندید». چرا؟ چون به نظر آنها خنده واکنشی است که باعث تخلیه هیجانات (مثبت و منفی)‌ می‌شود. همین هیجانات مثبت و منفی بی‌موقع و زیاد‌ از حد است که کار را خراب می‌کند.

آنها معتقدند: خنده یک مکانیسم دفاعی برای کنار آمدن با استرس، تحقیر و خجالت‌زدگی است.

خنده به آزادسازی تنش و احساساتی که باعث افزایش استرس می‌شود،‌ کمک می‌کند در نتیجه از شر دلشوره و اضطراب خلاص می‌شویم.

خنده نوعی تخلیه روانی بوده،‌ تنش‌ها و احساسات سرکوب شده و منفی و مخرب را رها می‌سازد. لذا کمتر عصبانی می‌شویم.

خنده بهترین دارو برای معالجه افسردگی است. چون باعث افزایش ترشح اندروفین مغز می‌شود که نوعی مورفین طبیعی است و باعث احساس سرخوشی و شادی در فرد می‌شود (این یعنی درست نقطه مقابل افسردگی).
ترشح هورمون «سروتونین» را هم افزایش می‌دهد، کاری که قرص‌های ضدافسردگی انجام می‌دهند که این هم باعث از بین رفتن افسردگی و ایجاد احساس خوشی و شادی می‌شود.

گفتیم که (یعنی نوشتیم که)‌ خنده چون با بازدم انجام می‌شود، باعث خروج 2 co از خون می‌شود اما ننوشتیم که خروج این گاز سمی از بدن هم، باعث ایجاد طراوت و شادابی، احساس خوبی و افزایش سطح انرژی بدن می‌شود.
خنده پیامی زیبا دارد. پیام این است: «به سوی من بیایید» این پیام باعث جذب افراد بسوی ما می‌شود و با  ایجاد یک رابطه خوب و صمیمی و شادی‌آور ما را از ناراحتی و تنهایی و فکر و خیال بی‌خود بیرون می‌آورد.

خنده قدرت یادگیری را نیز افزایش می‌دهد. نقش خنده در کلاس‌های درسی و آموزشی فوق‌العاده است.

پس اول بخندید سرحال شوید. بعد کتابتان را باز کنید و خواندن را شروع کنید.

راحت خندیدن، نشانه اعتماد به‌نفس هم هست. بد نیست بدانید بیشتر ناراحتی‌ها و سرخوردگی‌های ما به دلیل نداشتن همین اعتماد به‌نفس است.

رابطه خنده و زیبایی‌

روان‌شناسان تنها برای سلامتی جسمی و روحی من و شما که دارو تجویز نکرده‌اند. به قول آنها این داروی چند کاره و بی‌نظیر ارتباط مستقیمی با زیبایی شما دارد.

به گفته این تحقیق روان‌شناس خیرخواه:

 خنده باعث می‌شود سن افراد کمتر نشان داده شود (چه دارویی است این خنده می‌بیند)‌

 خنده و تبسم صورت را زیبا و جذاب می‌سازد.

‌ تازه همین2 co را که خنده از خون می‌زداید (اصطلاح را دارید)‌ باعث شفاف شدن صورت می‌شود.

 خنده بهترین ورزش برای عضلات صورت است. در نتیجه چین‌وچروک صورت را از بین می‌برد، در حالی‌که اخم، چین و چروک را زیاد می‌کند. (حالا هی بروید کرم ضدچروک بخرید!‌)‌

 خنده، باعث رفع خستگی می‌شود، که این شامل خستگی صورت هم می‌شود و صورت را سرزنده و شاداب می‌کند.

 خنده، باعث می‌شود به دندان‌هایمان بیشتر توجه کنیم که حتما می‌دانید یکی از عوامل زیبایی صورت دندان‌های سفید و تمیز و سالم هستند.

و در نهایت، چهره خندان همیشه در ذهن می‌ماند.

پس یادتان باشد اگر می‌خواهید در ذهن افراد جاخوش کنید!‌ حتما لبخند بزنید.

چطور بخندیم؟

اگر ذاتا آدم خوشرو و خوش‌خنده‌ای  هستید که خب، مشکلی نیست و به‌‌اصطلاح قضیه حله!  فقط کافیه بدانید تا به‌حال از این خوش‌‌خندگی ضرری که نکردید، هیچ! کلی هم فایده نصیبتان شده است. (مراجعه کنید به فواید جسمی و روحی و روانی خنده)‌

اما اگر غیر از این است و کمی تا قسمتی عبوس و جدی هستید و معتقدید «به چی؟ برای چه؟ چطور بخندم؟»، ما چند راهکار برای خوش‌خنده شدن شما داریم.(چون اگر یادتان باشد قول دادیم، به شما بگوییم، چگونه، بدون دل‌خوشی هم می‌توانید بخندید)‌

چون حالا با دانستن فواید بی‌شمار خنده، می‌دانید که بخواهید، نخواهید، باید بخندید!

‌ اولین و مهم‌ترین نکته این است که بدانید آن چیزی که باعث شادی یا ناراحتی ما می‌شود اتفاقات و حوادث بیرونی نیستند. بلکه نگاه ما به آن حوادث و نوع واکنش ما در برابر آنها تعیین‌کننده شادی یا ناراحتی ماست. پس شادی را در درون خود جستجو کنید و سعی کنید دنبال بهانه پیروزی و اتفاق غیر منتظره آنچنانی برای خندیدن نباشید.

 چیزهایی را که برایتان جالب است و شما را می‌خنداند شناسایی کنید و آنها را بیشتر وارد زندگی خود کنید.

   اطراف خود را از آدم‌های شاد پر کنید و با آنها معاشرت بیشتری داشته باشید. کسانی که گویی هیچ غم و غصه‌ای در زندگی ندارند! یا اگر دارند آن را بروز نمی‌دهند.

‌ خودتان هم سعی کنید فرد با مزه‌تری باشید!! خنداندن اطرافیان می‌تواند برای شما هم مفید باشد.

‌ اگر خوب دقت کنیدمی‌بینید کودکان به‌طور طبیعی و بدون توجه به اطراف و یا احساس خجالت تقریبا به همه چیز می‌خندند مثل این‌که می‌دانند خندیدن آنها را سالم و متعادل نگه می‌دارد. پس بیایید «کودک» باشیم.

 راستی جوک و لطیفه و فیلم کمدی را فراموش نکنید!!!

خنده در نقل‌‌قول‌ها

اهمیت خنده و اثرات آن در زندگی به‌حدی زیاد است که ضرب‌المثل‌ها، روایات و عبارات زیادی را به‌خود اختصاص داده و ما هم دلمان نیامد به برخی از آنها، در اینجا اشاره نکنیم.

  نشانه آدمیان بهشتی تبسم همیشگی است. (رسول اکرم «ص»)‌

‌ بد و نیک هر دو ز یزدان بود.... لب مرد باید که خندان بود. (فردوسی)‌

  تبسم عمیق از شمشیر برنده‌تر است. (اسپانیولی)‌

‌ دنیا مثل آینه است اگر در آن بخندی به تو می‌خندد. (انگلیسی)‌

 خنده در برابر عصبانیت مثل یخ روی آتش است. (یونانی)‌

  انسان خنده‌رو موفق‌تر است.

‌ اگر از کسی چیزی می‌خواهید اول او را بخندانید.

  یک تبسم، شروع درایت است.

  جدی‌ترین آدم‌ها کسانی هستند که می‌خندند و می‌توانند بخندانند. (فرانسوی)‌

  تبسم دشمن را دوست می‌کند. (جرج نیکلا)‌

 خنده زبان مشترک همه جهانیان است.

‌ خنده کوتاه‌ترین مسیر میان دو فرد است.

اجداد خندان‌

محققان اعلام کرده‌اند: خنده فرآیندی مسری است که طی آن مغز به صدای خنده واکنش نشان داده و ماهیچه‌های صورت را برای پیوستن به این روند شاد آماده می‌سازد.

دانشمندان کالج لندن در تحقیقی مجموعه‌ای از اصوات را برای گروهی پخش کردند و واکنش‌های مغزی آنها را با اسکنر ام‌آرآی اندازه گرفتند.

اصواتی چون صدای خنده و فریاد پیروزی اصواتی مثبت و مابقی همچون جیغ کشیدن یا اوغ زدن اصواتی منفی در نظر گرفته شدند.

تمامی این اصوات واکنش‌هایی را در منطقه بیرونی پیش حرکتی مغز که ماهیچه‌های صورت را برای حرکت به شیوه‌ای مرتبط با صداها آماده می‌کند، به وجود می‌آورند.

اما واکنش به اصوات مثبت با این فرض که این صداها مسری‌تر از صداهای منفی هستند، بیشتر است. این روند دلیل لبخند بی‌اختیار ما را زمانی که شاهد خنده دیگران هستیم، توضیح می‌دهد.

مسری بودن احساسات مثبت ممکن است یکی از فاکتورهای اجتماعی مهم محسوب شود. برخی از دانشمندان معتقدند: اجداد انسان‌ها قبل از کسب توانایی حرف زدن به صورت دستجمعی می‌خندیدند و در واقع خندیدن از قدمتی بیش از زبان باز کردن برخوردار است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها