به دلیل نبود نظارت از سوی مسوولان صورت می‌گیرد

استفاده از مواد تقلبی در دندانپزشکی‌

گروه جامعه - مستوره برادران نصیری: روز دندانپزشک به تعطیلی خورد (23 فروردین)، مثل پذیرش دانشجوی کاردانی بهداشت دهان و دندان که سال گذشته متوقف شد، مثل اداره کل بهداشت دهان و دندان که به یک اداره در زیرمجموعه مرکز مدیریت بیماری‌ها تبدیل شد، مثل اوضاع بهداشت دهان و دندان که در مقایسه با کشورهای منطقه حتی، سطح متوسط دارد.
کد خبر: ۱۶۸۱۲۸

در دهان هر ایرانی در گروه سنی بالا دست‌کم 2‌دندان خراب وجود دارد و میزان شیوع بیماری‌های دهان و دندان در این گروه سنی نسبت به سایر کشورهای منطقه و دنیا متوسط و بالا محسوب می‌شود.

در گروه سنی زیر 6 سال نیز شیوع پوسیدگی در سطح متوسط و رو به بالایی نسبت به کشورهای منطقه است. فقط در گروه سنی 6  تا 15 سال شیوع این بیماری‌ها متوسط و پایین است.

با این تفاسیر پذیرش کاردان بهداشت  دهان و دندان در دانشگاه متوقف شده در حالی که به زعم رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت وجود این رابطان با توجه به تمرکز حضور دندانپزشکان در شهرها بسیار موثر است.

حسین حصاری در گفتگو با «جام‌جم» به وجود 20 هزار دندانپزشک در کشور اشاره  و اظهار می‌کند: به ازای هر 2800 نفر جمعیت شهری در کشور یک‌دندانپزشک مشغول به کار است.

وی به کمبود نیروی انسانی، کافی نبودن اعتبار و بودجه در این بخش اشاره می‌کند و می‌گوید: با همکاری وزارت آموزش و پرورش اجرای طرح دهان‌شویه که سال گذشته کامل اجرا نشد، امسال با تامین اعتبار در نظر گرفته شده، در تمامی مدارس کشور اجرا می‌شود.

وی از  اجرای برنامه‌های فرهنگی و تبلیغاتی با مشارکت صدا و سیما خبر می‌دهد و معتقد است: بیش از 50 درصد از علل بیماری‌های دهان و دندان، علل رفتاری محسوب می‌شود که قابل پیشگیری هستند.

حصاری با انتقاد از عملکرد دندانپزشکان در این خصوص ادامه می‌دهد: دندانپزشکان نسبت به توصیه‌ها و توجه به نکات پیشگیرانه درخصوص این بیماری‌ها و توجه بیماران به این نکات تعلل‌می‌کنند.

حمایت کرم‌خورده بیمه‌ها!

هرچند که قائم‌مقام معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی از تصویب ترمیم دندان اول دائمی کودکان 6 تا 12 سال به عنوان یکی از خدمات بیمه پایه خبر می‌دهد، اما هزینه‌های سرسام‌آور دندانپزشکی در کشور یکی از علل اصلی دوری مردم از مطب‌های دندانپزشکی محسوب می‌شود.

عبدالرضا معادی به ایسنا می‌گوید: امروز شاهد تغییر نگرش درمان‌نگر به سمت سلامت‌نگر در تعهدات بیمه هستیم که این گامی مثبت در جهت رسیدن به شاخص‌های دهان و دندان به شمار می‌رود.

معادی با بیان این که تعداد زیادی کودک در این سنین قرار دارند، به تحقیقات وزارت بهداشت و دانشکده‌های دندانپزشکی در این زمینه اشاره و اظهار می‌کند: براساس این تحقیقات، نزدیک به 2‌میلیون دندان اول کودکان 6 تا 12 سال نیاز به ترمیم دارد.

به گفته وی‌ از آنجایی که اغلب مردم تحت حمایت یکی از بیمه‌های پایه قرار دارند، به نظر می‌رسد اغلب کودکان نیازمند به استفاده از خدمات دندانپزشکی مشمول این مصوبه شوند.

رئیس اداره سلامت  دهان و دندان وزارت بهداشت نیز در این خصوص به نبود تطابق واقعیت موجود و برنامه‌های سازمان‌های بیمه‌گر اشاره می‌کند و می‌گوید: در رشته دندانپزشکی هم هزینه دندانپزشک برای تهیه مواد بالاست و هم درآمدش، از طرفی شرکت‌های بیمه نیز اگر این خدمات را پوشش دهند مبالغ بیشتری از مردم دریافت خواهند کرد.

حصاری ادامه می‌دهد: هیچ دندانپزشکی برای قرارداد با بیمه تمایلی ندارد و هیچ بیمه‌ای هم به خاطر ریسک بالای این بیمه حاضر به پوشش بیمه دندانپزشکی نیست.

مواد بی‌کیفیت در دندانپزشکی‌

رئیس اتحادیه تهیه و توزیع‌کنندگان  مواد مصرفی دندانپزشکی نیز از  افزایش تعرفه و عوارض گمرکی که باعث تشدید قاچاق برخی مواد و تجهیزات دندانپزشکی شده خبر می‌دهد و می‌گوید: افزایش عوارض گمرکی موجب بالا‌رفتن حجم قاچاق برخی تجهیزات چون دندان مصنوعی و دستگاه‌های جرم‌گیری شده است.

رضا لیلاز مهرآبادی اظهار می‌کند: عدم کاهش تعرفه و نظارت جدی بر این مرحله موجب آسیب دیدن اقشار جامعه به خاطر استفاده از تجهیزات قاچاق و بی‌کیفیت خواهد شد و در حال حاضر تجهیزات قاچاق و بی‌کیفیت دندانپزشکی از کشورهای پاکستان، چین و ترکیه به کشور وارد می‌شود.

وی کشورهای آلمان، روسیه و آسیای میانه را از جمله کشورهای هدف صادراتی تولیدکنندگان تجهیزات دندانپزشکی نام می‌برد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها