تعلل دستگاه های دولتی در ارائه درخواست نامگذاری سالی به نام فردوسی

نهادهای‌غیردولتی در دفاع از حکیم‌توس‌بسیج می‌شوند

در حالی که دومین ماه از سال میلادی جدید که به نام ابوعبدالله جعفر بن محمد رودکی نامگذاری شده است ، می گذرد هنوز اقدامی عملی برای درخواست نامگذاری سال میلادی آینده به نام بزرگترین شاعر قرن چهارم هجری و زنده کننده زبان فارسی یعنی حکیم ابوالقاسم فردوسی از سوی ایران به یونسکو انجام نشده است . چندی پیش دکتر سیدطه هاشمی ، رئیس پژوهشکده سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی از اولویت ارائه پیشنهاد نامگذاری یکی از سال های میلادی آینده به نام فردوسی خبر داده و تاکید کرده بود: برای معرفی و تکمیل پرونده هرکدام از مشاهیر ایرانی باید اطلاعات و مستنداتی به یونسکو ارائه شود، اما درباره فردوسی تنها آوردن نام وی کفایت می کند.
کد خبر: ۱۶۲۰۰۹

اگر چه طه هاشمی ، ثبت نام فردوسی در یونسکو را وظیفه سازمان متبوع خود اعلام کرده است ، اما دوستداران حکیم بزرگ توس نگرانند تعلل در روندهای دیوان سالاری اداری باعث از دست رفتن فرصت برای ارائه این درخواست و فراموش شدن نام فردوسی در یونسکو شود.

دست اندرکاران گروه های ادبی مردم نهاد و مجامع علمی در گفتگو با خبرنگار «جام جم » از آمادگی خود برای ارائه درخواست مستقیم به یونسکو برای ثبت سال آینده میلادی به نام فردوسی در صورت تعلل مسوولان دولتی خبر دادند. فریدون جنیدی ، رئیس بنیاد نیشابورچندی پیش ، با اشاره به انتخاب سال جاری میلادی به نام رودکی و نیز محاسبات تقویمی که سال 1388را هزارمین سال پایان یافتن شاهنامه تخمین می زند از ارائه پیشنهاد این بنیاد به یونسکو برای نامگذاری سالی به نام حکیم توس خبر داده بود.

دکتر محمدجعفر یاحقی ، رئیس قطب علمی فردوسی شناسی و رئیس هیات مدیره فرهنگسرای فردوسی با اعلام حمایت از ارائه درخواست نهادهای غیر دولتی به یونسکو ، اعلام آمادگی کرد که این درخواست از خراسان به عنوان زادگاه و پرورشگاه فردوسی ارائه شود.

وی به خبرنگار ما گفت : سال قمری جاری هزارو صدمین سال تولد فردوسی است و به همین مناسبت در پاییز سال آینده کنگره بین المللی بزرگداشت فردوسی در خراسان برگزار خواهد شد و چه یونسکو به وظیفه خود در تجلیل از فردوسی عمل کند و چه نکند، ما این کنگره را در مقیاس بین المللی برگزار خواهیم کرد و همه پیش بینی های اجرایی و بودجه ای برای برگزاری آن صورت گرفته است.

در حالی که دکتر جلال الدین کزازی ، عضو هیات امنای شهر تاریخی توس نیز از ارائه این پیشنهاد از سوی تشکل یاد شده به شرط رعایت نکات حقوقی و فنی استقبال می کند، رئیس بنیاد فردوسی به خبرنگار «جام جم » می گوید: در این خصوص مذاکراتی با بنیاد نیشابور و استادانی چون دکتر کزازی و دکتر خالقی مطلق انجام داده ایم و آماده ایم تا درخواست نامگذاری سالی به نام فردوسی را به یونسکو ارائه کنیم .

یاسر موحد، دلیل توفیق کشورهایی نظیر ترکیه ، تاجیکستان و مصر را در جلب نظر یونسکو، عملکرد نهادهای فرهنگی غیر دولتی آنها می داند و می گوید: پیشنهاد ما این است که سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی از توان تشکل های غیر دولتی و توانمندی آنها برای جلب فضای بین المللی جهت نامگذاری و ثبت سال به نام بزرگان ایران استفاده کند.

موحد با اشاره به فعالیت قزاقستان برای ثبت فارابی و سهروردی به نام این کشور با حمایت سوریه و ثبت نام رودکی به نام تاجیکستان می گوید: دائره المعارف بین المللی موسیقی ، فارابی را موسیقیدان ایرانی ثبت کرده است و تاجیک ها خود معترفند که رودکی از چهره های سرشناس خراسان بزرگ است در نتیجه احساس می شود که برای ثبت مفاخر خود باید فعالیت بیشتر و پیگیرتری صورت دهیم .

وی با اشاره به فعالیت های بین المللی بنیاد فردوسی از جمله ایجاد تالار مفاخر ایران در یونسکو، هفته فرهنگی ایران در سوریه در ماه گذشته و تابستان فرهنگی ایران در آلمان که سال آینده برگزار می شود، تاکید کرد: توانایی و حضور بین المللی گروه های ادبی مردم نهاد در عرصه جهانی برای عرضه توانمندی های فرهنگی و شناساندن مفاخر تمدن ایرانی و اسلامی وجود دارد و مسوولان باید در برنامه ریزی های فرهنگی بین المللی بر روی این توان سرمایه گذاری کنند.

آرش شفاعی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها