زمانی شمار ورزش‌ها آنقدر کم بود که یک فرد علاقه‌مند می‌توانست با بیشتر آنها آشنا شود و در چند تایی هم مهارت پیدا کند؛ اما امروز داستان کاملا فرق کرده و ورزش‌ها آن‌قدر متنوع و زیاد شده‌اند که هر قدر ورزشی باشیم و در زمینه ورزش مطالعه کنیم، باز ورزش‌هایی وجود دارد که چه‌بسا نام آنها را نشنیده باشیم.
کد خبر: ۱۶۰۱۷۵

 بر این اساس برای آشنا شدن مخاطبان با انواع ورزش‌ها، شبکه رادیویی ورزش اقدام به تهیه و پخش برنامه «آشنایی با ورزش‌ها» کرده است.
«آشنایی با ورزش‌ها» یک برنامه تحقیقی برای اطلاع‌رسانی است. این برنامه هفته‌ای سه بار و هر بار به مدت حدود 15 دقیقه از ساعت 30/23 پخش می‌شود.

تاریخ پخش برنامه یکشنبه، سه‌شنبه و پنجشنبه‌ شب‌هاست. عوامل برنامه آشنایی با ورزش‌ها ساعت 12 ظهر در استودیوی شماره 2 ساختمان شهدای رادیو حاضر می‌شوند که برنامه را ضبط کنند. رحیمی تهیه‌کننده برنامه می‌گوید که دو ماهی است کار تهیه آن را به او سپرده‌اند.

پس از آرم برنامه، علی صالح‌نیا گوینده آن، کارش را آغاز می‌کند. پس از سلام گوینده و مقدمات، یک موسیقی ورزشی با ضرباهنگ تند را می‌شنویم و سپس با اشاره صدابردار، صالح‌نیا شروع به خواندن مطالب می‌کند. موضوع این برنامه آشنایی با ورزش شناست. او ابتدا مطلبی می‌خواند که مضمون آن درباره اهمیت ورزش شنا در اسلام است و کلماتی قصار را از بزرگان دین درباره این ورزش نقل می‌کند.

پس از آن، ابتدا تاریخچه مختصری را از ورزش به شنوندگان تقدیم می‌کند و به معرفی رشته کرال سینه و مقررات آن می‌پردازد و شرح می‌‌دهد کسی که می‌خواهد این رشته را آغاز کند و در آن به جایی برسد، بدنش چه ویژگی‌هایی داشته باشد و چه تمرینات کمکی را انجام دهد.

با پخش موسیقی، فرصتی پیش می‌آید تا به داخل استودیو بروم و با علی صالح‌نیا گفتگوی مختصری را انجام دهم.

این گوینده فرزند ولی‌الله صالح‌نیا قهرمان سابق ده‌گانه ایران و مربی بدنساز تیم ملی بود. علی صالح‌نیا خودش فارغ‌التحصیل رشته تربیت بدنی است و مانند پدرش کار بدنسازی تیم‌های فوتبال را انجام می‌دهد. وقتی از او درباره رادیو و این که چه شد به کار گویندگی رو آورد سوال می‌کنم، می‌گوید: از زمان دانشجویی به گویندگی ورزش علاقه‌مند بودم.

آن هنگام به عنوان نویسنده با رادیو همکاری می‌کردم؛ اما چند ماه قبل بود که کار گویندگی خود را در شبکه ورزش با برنامه تغذیه در رمضان شروع کردم و سپس با برنامه علم تمرین به عنوان کارشناس فعالیت کردم. حالا گوینده برنامه آشنایی با ورزش‌ها و شنیدنی‌‌هایی از علم و ورزش هستم، ضمن این که با برنامه پنجره‌ای رو به شب نیز به عنوان کارشناس همکاری می‌کنم.

پس از گفتگو کوتاه، صالح‌نیا کارش را در معرفی ورزش شنا در برنامه ادامه می‌دهد و با پایان یافتن ضبط برنامه و پیش از آغاز ضبط دومین برنامه باز با صالح‌نیا گفتگو می‌کنم و این بار درباره نحوه تهیه مطالب سوال می‌کنم. او می‌گوید: مطالب برنامه را خودم تهیه می‌کنم. منابع من کتاب‌های ورزشی و سایت‌های علمی است. از تجربیات شخص خودم نیز استفاده می‌کنم.

صالح‌نیا کار گویندگی برنامه را با علاقه انجام می‌دهد. از آنجا که مطالب را خودش تهیه می‌کند، در خواندن آنها مشکلی ندارد و کارش را راحت‌ انجام می‌دهد؛ البته نوع اجرایش نشان می‌دهد که گوینده‌ای کم‌تجربه است و دست‌کم باید دو سه سالی صبر کنیم تا او تجربه لازم را در این حرفه به دست آورد.

علاقه‌مندی او بهترین پشتوانه برای اوست و به نظر می‌رسد در آینده، کارهای بهتر و عمیق‌تری را از او بشنویم.

معرفی بازی‌های رایانه‌ای‌

هنگامی که ضبط سومین برنامه آشنایی با ورزش‌ها در حال انجام است، مهدی شکری مدیر گروه ورزش و دانش رادیو ورزش به محوطه تولید رادیو می‌آید و فرصت خوبی پیش می‌آید که به سراغ او هم بروم و جزییات بیشتری را درباره برنامه از زبان او بشنوم. آشنایی با ورزش‌‌ها، یکی از برنامه‌های گروه دانش و ورزش است.

از شکری می‌خواهم برنامه را معرفی کند و از ویژگی‌هایش بگوید. او کلام خود را اینچنین آغاز می‌کند: آشنایی با ورزش‌‌ها نگاهی است به رشته‌های ورزشی مطرح دنیا که در کشور ما یا فعال نیستند یا اگر فعالند، گروه وابسته به ورزش یا گروه بی‌تفاوت به ورزش درباره آنها اطلاعات کمتری دارند. این برنامه سعی می‌کند هم از تاریخچه ورزش‌ها بگوید هم از چگونگی پیدایش آنها. همچنین مقررات و قوانین آنها را با رعایت اصول ساده‌گویی رادیویی بیان می‌کند. یکی از ویژگی‌های برنامه این است که بسیاری مواقع ورزش‌هایی را معرفی می‌کند که معمولا خبر یا مطلبی را درباره آنها نمی‌شنویم و نمی‌خوانیم و اساسا در کشور ما به این ورزش‌ها پرداخته نمی‌شود.

به شکری می‌گویم برنامه‌ای که حالا در حال ضبط است، موضوعش شناست و انواع شناها را معرفی می‌کند. با توجه به این که در برنامه‌های ورزشی مختلف مطالبی درباره اصول و تاریخچه شنا به شنوندگان تقدیم شده، چرا آشنایی با ورزش‌ها کاری تکراری انجام می‌دهد ؟ پاسخ شکری این است: درست است که در این برنامه مقررات و مبانی یادگیری شنا را بیان می‌کنیم، اما کار برنامه فراتر از آنهاست. آشنایی با ورزش شنا در چند برنامه زنجیروار به شنوندگان تقدیم می‌گردد که نهایتا مسائل فیزیولوژی و طب ورزش در ارتباط با شنا را هم در خود دارد. مثلا برنامه می‌گوید بهترین شناگران کرال سینه، چه ویژگی‌های جسمانی دارند و قطر سینه آنها چقدر است یا این‌که به بررسی ویژگی‌های جسمانی شناگران می‌پردازد و از این طریق به خواننده معیاری را می‌دهد که او خود را با آن بسنجد و بفهمد در چه رشته‌ای از شنا فعالیت کند.

همین طور که صالح‌نیا برنامه را اجرا می‌کند و صدایش را می‌شنویم از شکری می‌پرسم چطور شد به سراغ این جوان رفتید، این طور پاسخ می‌دهد: برنامه ابتدا با صدای آقای حصارکی ضبط می‌شد و سپس آقای دکتر ثابتی اجرایش را برعهده گرفت. با توجه به این‌که دکتر ثابتی در سازمان تربیت بدنی شاغل است و کارهای تحقیقی درباره ورزش انجام می‌دهد، دسترسی خوبی به اطلاعات دارد. بر این اساس ورزش‌هایی را معرفی می‌کرد که شمار زیادی از آنها در کشورمان ناشناخته هستند. دکتر ثابتی مشغله زیادی داشت و از ما خواست برنامه را به فرد دیگری بسپاریم. تحقیق، نویسندگی و اجرایش را به آقای صالح‌نیا واگذار کردیم. از آنجا که او خودش با ورزشکاران کار می‌کند، در موارد زیادی اطلاعات مصداقی را که خودش برخورد کرده، می‌گوید و بار بخش فنی برنامه را بیشتر کرده است.

از شکری سوال می‌کنم چرا برنامه اصرار دارد که ورزش‌های ناشناخته و کم‌شناخته را زیاد بها بدهد. اینچنین پاسخ می‌دهد: دنیای ورزش امروز تفاوت زیادی کرده و با گذشته قابل قیاس نیست. در همه جای دنیا تنوع سلیقه‌ها خیلی زیاد شده و ورزش‌های زیادی متولد شده و رشد کرده‌اند.

مردم ما نیز به خیلی از این ورزش‌ها علاقه‌مندند. مثلا در بازی‌های داخل سالن آسیا که پاییز امسال در کشور ماکائو برگزار شد، ورزشکاران در رشته‌هایی مسابقه دادند که تعدادی از آنها را تا یکی دو سال پیش نمی‌شناختیم.

خود ما در اغلب این رشته‌ها شرکت‌کننده بودیم، مثلا بازی‌های رایانه‌ای. ما سال گذشته در همین برنامه آشنایی با ورزش‌ها، بازی‌های رایانه‌ای را معرفی کردیم و از آن خیلی استقبال شد.

گفتگوی من با مهدی شکری به پایان می‌رسد، در حالی که ضبط برنامه هم به دقایق پایانی خود نزدیک شده.

با اشاره غلامرضا لطفعلی‌خانی صدابردار برنامه، صالح‌نیا از شنوندگان خداحافظی می‌کند و سپس موسیقی پایانی برنامه را می‌شنویم. رحیمی نوارهای ضبط شده را با حوصله و دقت روی هم قرار می‌دهد و به دیگر عوامل برنامه خسته نباشید می‌گوید و از استودیو بیرون می‌آید تا پس از صرف ناهار، آنها را ادیت کند و به قسمت نظارت و پخش بفرستد.

جهانگیر چراتی‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها