از قدیمی ترین باورهای پزشکی در تمام دنیا، دستورالعمل های تغذیه ای است. در واقع می توان این چنین گفت تا زمانی که داروهای شیمیایی و مدرن امروزی هنوز توسط بشر ساخته نشده بود، اصول و قواعد زندگی سالم و رژیم غذایی مناسب بهترین روش درمان و پیشگیری در علم پزشکی قرون وسطی تا آغاز قرن بیستم به حساب می آمد.
کد خبر: ۱۵۹۵۶۹
امروزه نیز با وجود کسب موفقیت های پژوهشی و کاربردی در علوم شیمی ، فیزیک ، داروسازی و غیره که مبتنی بر آزمایش های دقیق علوم طبیعی است و پیشرفت های بهداشتی و تکنیکی که به تبع آن تحولاتی همه جانبه در تمامی ابعاد زندگی به وجود آورده ، هنوز این اصل پابرجاست که توجه به قواعد و اصول تغذیه سالم ، شرط اساسی و موثر برای پیشگیری از بیشتر بیماری هاست. حتی می توان گفت رعایت اصول تغذیه سالم در بهبود بیماری ها یا کاهش دوره درمان یا جواب گیری موثرتر از درمان نقش عمده ای دارد.

ما اکنون در عصری به سر می بریم که بیش از 100سال از مطالعات اولیه در زمینه تعذیه گذشته است. این مطالعات نشان داد که بدن برای رشد طبیعی به چربی ، پروتئین ، کربوهیدرات ، املاح معدنی و ویتامین ها نیاز دارد. مطالعات وسیع و گسترده علمی در این زمینه ثابت کرده است که برای این که بدن بتواند اعمال طبیعی خود را به درستی انجام دهد، باید بیش از 45 ماده مغذی را مصرف کند. زیرا فقدان هر یک از این مواد، بدون توجه به مقادیر مورد نیاز آنها می تواند در ارگانسیم های مختلف بدن اثرات ناگوار و عمیقی بر جای گذارد.

نقش تغذیه در سلامت انسان شامل رشد مناسب مغز، اثرات مطلوب روانی ، ایجاد مقاومت در برابر عفونت ها، بیماری ها و فشار روحی و ده ها مورد دیگر است ، البته نمی توان این نکته را نادیده گرفت که تغذیه انسان خود نیز تحت تاثیر عوامل محیطی از قبیل آلودگی های میکروبی و شیمیایی و مصرف مواد مخدر و غیره است ، لیکن آموختن علم تغذیه به ما کمک خواهد کرد تا مواد غذایی را بهتر انتخاب کنیم و نه تنها سلامت را ارتقا دهیم ، بلکه خطر بیماری های ناشی از تغذیه نادرست را کاهش و طول عمر خود را افزایش دهیم.

با گسترش زندگی مدرن و ماشینی و پیامدهای آن ، متاسفانه امروزه غذا خوردن بیشتر با هدف رفع گرسنگی انجام می گیرد تا برطرف شدن نیازهای اصلی و اساسی بدن.

امروزه کار طاقت فرسای روزانه دیگر مجالی برای صرف غذای سالم در محیطی آرام نمی گذارد. صرف غذاهای آماده و ساندویچ ها، مصرف انواع شکلات ، بیسکویت و تنقلات بین وعده های غذایی برای رفع گرسنگی در محل کار، این روزها عادی شده است. عدم تعادل در دریافت انرژی ، پروتئین ها و عوامل مغذی مثل املاح معدنی ، ویتامین ها و... از جمله مواردی است که موجب بروز سوء تغذیه در جامعه می شود و جالب اینجاست که بدانیم سوئتغذیه تنها متوجه قشر کم درآمد و نیازمند نبوده و طبقه مرفه جامعه نیز دچار سوئتغذیه ناشی از پرخوری می شود.
متاسفانه تغذیه به این صورت به دلیل فاصله گرفتن از رژیم غذایی طبیعی و سرشار از ویتامین ، موجب محرومیت فرد از مواد اصلی و ضروری مورد نیاز بدن می شود. تغذیه بد و نادرست با تاثیر مستقیم روی عملکرد اندام ها و دستگاه های مختلف بدن سرمنشاء ایجاد بیشتر بیماری ها و اختلالات بدنی در انسان است.

مطالعات متعددی بیانگر تاثیر سوئتغذیه در بروز اختلالات قلبی - عروقی ، مشکلات و بیماری های گوارشی ، عوارض خونی ، بروز انواع عفونت ها و حتی برخی سرطان ها است.

همچنین ضعف و تحلیل سیستم ایمنی بدن ، تاخیر در بهبود انواع عفونت ها، تحلیل قوای جسمانی و ضعف در انجام فعالیت های فیزیکی و نیز نقص در عملکرد سیستم گوارش از دیگر عوارض پیچیده سوءتغذیه در بدن است.

استفاده از مکمل های غذایی در تغذیه

استفاده از موادی به عنوان مکمل های غذایی که ریزمغذی ها را به صورت متراکم و یکجا در خود گنجانده است ، در کنار تغذیه معمول کمک بسیار موثری در رفع سوء تغذیه و اختلالات مرتبط با آن است.

مکمل های غذایی در حقیقت غذاهایی هستند که به صورت مایع ، پودر، اشکال قرص و کپسول تولید شده و شامل مواد مورد نیاز بدن مثل ویتامین ، مواد مینرال و نیز مواد کمیاب است.

استفاده از مکمل های غذایی در بیماران از نیازهای جدی و از اسباب ضروری برای کمک به بهبود و درمان بیماری هاست.

توجه به اصل رفع نیازهای تغذیه ای بطور مطلوب ، در روند درمان بیماری بخصوص در بیماران بستری با تسریع بهبود و کاهش دوران نقاهت و بستری بیمار در بیمارستان ، تاثیر فوق العاده ای در کاهش هزینه های درمانی در نظام بهداشت و درمان جامعه به همراه دارد.

مطالعات اخیر اثبات می کند که استفاده از مکمل های غذایی و بهبود تغذیه بیماران نقش بسیار مهمی در بهبود عملکرد نظام درمانی ایفا می کند. تحقیقات محققان تغذیه در امریکا بیانگر این است که استفاده از مکمل های غذایی در کنار تغذیه صحیح بیماران باعث بهبود سریع تر بیماری و حصول سلامت جسمانی در بیماران می شود. ضمن این که با کاهش دوره اقامت در بیمارستان علاوه بر تاثیر فوق العاده در سلامت روانی فرد، هزینه های درمانی تا حدود زیادی کاهش می یابد.

اما آنچه در این میان از اهمیت خاصی برخوردار است ، آشناکردن افراد جامعه با فرهنگ استفاده صحیح از مکمل های غذایی است. سرانه مصرف مکمل های غذایی در ایران بسیار پایین تر از کشورهای دیگر است که شاید بتوان علت اولیه و اصلی آن را ناآشنایی افراد با مکمل ها دانست و مورد دیگر وجود تقلب های متعدد در این حیطه است که تا به امروز استمرار یافته و اعتماد عمومی را خدشه دار کرده است.


سعید اویس
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها