به گزارش جام جم آنلاین، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با ارسال پیامی به آیین گرامیداشت شهدای شیمیایی سردشت، بر تداوم پیگیری حقوقی جنایت بمباران شیمیایی این شهر در عرصه بینالمللی تأکید کرد.
سید عباس عراقچی در این پیام با گرامیداشت یاد شهدای بمباران شیمیایی سردشت، جانبازان شیمیایی و شهدای راه عزت و استقلال ایران، اظهار کرد: سیونهمین سالگرد فاجعه بمباران شیمیایی سردشت در شرایطی برگزار میشود که ملت ایران بار دیگر در برابر تجاوز، ترور و نقض آشکار اصول بنیادین حقوق بینالملل ایستادگی کرده است.
وی با اشاره به حملات اخیر آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران، این اقدامات را ادامه همان سیاستهایی دانست که دههها پیش با حمایت از رژیم بعث عراق و استفاده از سلاحهای شیمیایی علیه مردم ایران و عراق دنبال میشد.
عراقچی با انتقاد از سکوت برخی دولتهای غربی در قبال جنایتهای گذشته و امروز، تأکید کرد: تاریخ نشان داده است که حمایت و سکوت برخی قدرتها در برابر تجهیز رژیم صدام به سلاحهای شیمیایی، نقش تعیینکنندهای در وقوع این فاجعه انسانی داشته و امروز نیز همان رویکرد در قبال تجاوزهای جدید ادامه یافته است.
وزیر امور خارجه، سردشت را نماد مظلومیت و مقاومت ملت ایران توصیف کرد و افزود: مردم ایران هرگز عاملان این جنایت و حامیان آنان را فراموش نخواهند کرد و مسئولیت بینالمللی این جنایتها مشمول مرور زمان نخواهد شد.
وی تصریح کرد: وزارت امور خارجه از هیچ تلاشی برای شناسایی ابعاد انسانی، اجتماعی، حقوقی و بشردوستانه فاجعه بمباران شیمیایی سردشت در مجامع بینالمللی دریغ نکرده و نخواهد کرد و پیگیری حقوق قربانیان این جنایت همچنان با جدیت ادامه خواهد یافت.
عراقچی همچنین با اشاره به نقش ایران در شکلگیری کنوانسیون منع سلاحهای شیمیایی، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین قربانی سلاحهای شیمیایی در دوران معاصر، همواره استفاده از این سلاحهای غیرانسانی را در هر شرایطی محکوم کرده و پرچمدار مبارزه با سلاحهای کشتار جمعی در جهان بوده است.
وی در پایان با تأکید بر اینکه عدالت برای قربانیان سردشت ضرورتی برای صیانت از وجدان بشری است، ابراز امیدواری کرد روزی فرا برسد که هیچ ملت و انسانی قربانی جنگ، ترور، بیعدالتی و سلاحهای کشتار جمعی نشود.
وقتی «جوکر» هم دیگر جواب نمیدهد