در پی تداوم تغییر و تحولات در کابینه دولت نهم کارشناسان این تغییرات را از نگاه خود ارزیابی کردهاند که گزیده این نظرات در زیر آمده است.
کد خبر: ۱۵۵۶۴۱

ادامه تغییرات و جابجاییها در کابینه دولت نهم که به برکناری پنج وزیر و دو عضو دیگر کابینه در فاصله 27 ماه از فعالیت دولت نهم منجر شد، ارزیابیهایی را به دنبال داشت.

کلیک کنید

به گزارش خبرگزاری فارس ، در این ارزیابی الیاس نادران، عباسعلی اختری، محمد خوشچهره، فاطمه آلیا نمایندگان تهران، قدرت الله علیخانی نماینده قزوین، محمدرضا تابش نماینده اردکان، کاظم جلالی نماینده شاهرود، مرتضی تمدن نماینده شهرکرد، سید نظام مولاهویزه نماینده دشت آزادگان و علی ذبیحی مشاور رئیس جمهور نقطه نظراتی داشتند.

عزل و نصبها نباید به بی ثباتی در مدیریت ها منجر شود

الیاس نادران نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تغییر و تحولات مدیران ارشد اجرایی کشور گفت: اینکه مدیران ارشد اجرایی کشور در حد وزراء و مدیران منطقهای در سطح استانداران مورد مراقبت و کانون توجه مسئولان عالیرتبه اجرایی کشور باشند، امری مطلوب است چرا که در این صورت مدیرانی که توانایی لازم در اجرای سیاستها را نداشته و یا با مدیر ارشد اجرایی کشور اختلاف مبنایی داشته باشند، مشخص شده و طبیعی است که تغییرات آنها ضروری باشد و حتی این امر نشانه عزم جدی مدیریت اجرایی کشور است.
وی افزود: البته عزل و نصبها و تغییر و تحولات نباید به تزلزل مدیریت و توسعه شایعات و تغییرات مداوم منجر شود. چرا که اگر تغییرات به صورت افراطی صورت گیرد به بیثباتی در مدیریت و بیانگیزه کردن مدیران کشور منجر خواهد شد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه جز حقوق رئیس جمهور است مدیرانی که امکان همکاری ندارند را کنار بگذارد، گفت: همچنین مدیران اجرایی کشور مختار هستند که اگر در چارچوب سیاستهای اجرایی دولت تمایلی به همکاری نداشته باشند، کنار گیری کنند. اما باید توجه داشت که این تغییرات نباید به بیثباتی مدیریت در واحدهای اجرایی را باعث شود.
نادران با اشاره به رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به 2 وزیر نفت و صنایع در 2 هفته پیش خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه از رای اعتماد مجلس به این 2 وزیر مدت کوتاهی میگذرد، کنار رفتن آقای فرشیدی از وزارت آموزش و پرورش امری نابهنگام تلقی میشود.
وی تصریح کرد: ما از ریاست محترم جمهور استدعا داریم که اگر وزرای دیگری را در معرض تعویض میبیند یکجا نسبت به آنها تصمیم گیری کند تا کابینه بتواند با قدرت سیاستهای اجرایی کشور را تعقیب کند و مجلس شورای اسلامی نیز از وقت خود به نحو مطلوب برای نظارت بر سایر بخشها استفاده کند.

علیخانی: تغییر و تحولات به نفع کشور نیست

قدرتاله علیخانی نماینده بویین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تغییر و تحول در دولت بعضا عادی و طبیعی نیست، اظهار داشت: این تغییر و تحولات نشان میدهد که دولت ثبات نداشته و تزلزل دارد.
وی افزود: در عزل و نصب مدیران معیار مشخصی وجود ندارد چرا که از فرشیدی به عنوان وزیر آموزش و پرورش بسیار تعریف و تمجید میشود اما بعد از گذشت چند ماه وی را وادار به استعفا میکنند.
عضو فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی گفت: ما به عنوان مخالفان و منتقدان باید از این عزل و نصبها و تزلزل در دولت خوشحال باشیم اما چون دوستدار کشور، نظام و انقلاب هستیم معتقدیم که نباید طوری عمل کرد که تزلزل و بیثباتی دولت اثبات شود.
علیخانی افزود: ضرر این تغییرات به کل جریان اصولگرایان خواهد رسید.
وی گفت: وضعیت این تغییر و تحول آنقدر شور بود که حتی صدای روزنامههای حامی دولت بود نیز درآمده است.

اختری: تغییر و تحول در دولت به نفع کشور است

عباسعلی اختری نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در نظام اسلامی بر اساس تحلیل عقلی و حکیمانه کار را باید به کاردان سپرد، گفت: اقدامات انسانها نمیتواند بینقص باشد بنابر این نباید انتظار داشت که انتخاب رئیسجمهور و واگذاری مسولیتها بیعیب باشد.
وی افزود: ممکن است رئیسجمهور در ادامه کار متوجه شود که برای پیشرفت بهتر امور و کارها بهتر است که افراد در مسولیتهای خود جابجا شوند وعقل و تدبیر نیز همین را حکم میکند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در قرآن آمده که حضرت موسی 70 نفر را برای کوه طور انتخاب کرد اما در آنجا لغزش پیدا کردند و محکم نیاستادند.

تابش: تغییر و تحول در راستای کارآمدی دولت مفید است

محمدرضا تابش نماینده اردکان در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر تغییرات و تحولات نشأت گرفته از اختلافات و عدم تمکین و یا سلیقهای باشد، مضر خواهد بود و امنیت مدیریت را به خطر میاندازد.
وی در پاسخ به این سؤال که عدهای معتقدند رئیسجمهور با شجاعت مدیرانی که تناسب لازم را ندارند جابجا میکند، با بیان اینکه یک مدیر وظایف و مسئولیتهایی دارد که قانون آن را مشخص کرده است، تصریح کرد: اگر تغییر و تحول حول محور قانون صورت گیرد نشانه شجاعت رئیسجمهور است.

تغییر و تحولات در دولت نباید
بی ثباتی را به همراه داشته باشد

کاظم جلالی نماینده شاهرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصل تغییر و تحول نه لزوما9 مثبت است و نه لزوما9 منفی، گفت: اگر کارآمدی دولت و در نهایت نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک هدف بزرگ در نظر گرفته شود طبیعی است که تغییر و تحولات باید متناسب با این هدف بزرگ باشد.
وی با بیان اینکه برخی از وزرا و یا مدیران طی دوران تصدی و مسئولیت خود نشان دادهند که دارای کارآمدی لازم در چارچوب دولت نیستند، خاطرنشان کرد: تغییر عناصر ناکارآمد میتواند به عنوان یک گام مثبت تلقی شود، اگر چه در معرفی برخی از این وزرا به مجلس، به نظر میرسد دقت لازم صورت نگرفته باشد و برخی از دلسوزان در همان زمان معرفی برخی از همین وزرای مستعفی و یا عزل شده با توجه به سوابق، دانش و تجربه آنان بر ناکارآمدیشان تاکید کرده بودند.
مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: در هر حال نمیشود همواره در گذشته زندگی کنیم، همین که امروز هم خود دولت به ناکارآمدی آنان پی برده و برخی از آنان را از این مسئولیت بزرگ کنار گذاشته است، اساسا9 گام مثبتی است، اما به نظر میرسد که با توجه به اینکه نیمی از عمر دولت گذشته پرونده تغییر و تحولات نیز باید در مسیری قرار گیرد که با روشن شدن تکلیف آن عملا9 عنصر عدم امنیت مدیریت را نیز به همراه نداشته باشد.
جلالی با تأکید بر اینکه به نظر می رسد با یک بازنگری همه تغییرات لازم در یک فرصت مشخص انجام شود، تا تزلزل و بیثباتی در مجلس و دولت حاکم نشود، تصریح کرد: دولت پس از گذشتن نیمی از عمر خود باید دارای ثباتی باشد که عملا9 آن ثبات به انسجام، قوت و کارآمدی هر چه بیشتر دولت بینجامد.

عزل و نصبها باید به افزایش کارآیی دولت بیانجامد

مرتضی تمدن نماینده شهرکرد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تغییر وزیر آموزش و پرورش افزود: اینکه رئیسجمهور عملکرد مسئولین و مدیران اجرایی کشور را مورد ارزیابی و بررسی قرار میدهد بسیار مطلوب است و نشان میدهد که دولت به شعارهای خود به خصوص خدمتگزاری بیمنت به مردم پایبند است.
وی به میثاق نامه 12 بندی رئیسجمهور با هیئت دولت اشاره کرد و یادآور شد: آقای احمدینژاد با تهیه آن میثاق نامه با وزراء و مدیران اجرایی کشور اتمام حجت کرد که تمام توان و هم و غم خود را صرف تحقق اهداف و برنامههای دولت به ویژه اصول عدالتگستری، مهرورزی، خدمت به بندگان خدا و پیشرفت و تعالی مادی و معنونی کشور کنند.
نماینده شهرکرد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مواد دیگر این میثاق نامه اظهار داشت: رئیس جمهور در پایان این میثاق نامه تاکید کرد که عدول از آن به هر ترتیب به منزله نقض تعهدات اسلامی است.
تمدن با بیان اینکه کنار رفتن برخی وزراء یا با تمایل خودشان و یا پس از تفاهم با رئیسجمهور بوده است، گفت: اگر هر مدیر و یا مسئولی در عملکردهای خود نشان دهد که توانایی لازم برای انجام وظایف را نداشته باشد، میتواند جای خود را به خدمتگزاری دیگر دهد.
وی به مضرات عزل و نصبها اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: باید توجه داشت تا این اقدامات سبب ترس و دلهره و یا از بین رفتن انگیزه بین مدیران نشود و در واقع عزل و نصبها باید یک حد معقولی داشته باشد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد تا دولت در تحقق برنامه و اهداف خود موفق باشد.
تمدن با تاکید بر اینکه نباید به خاطر عزل و یا نصب مدیری، دولت و یا رئیس جمهور را سرزنش کرد، اظهار داشت: همه باید به دولت برای تحقق برنامههایش کمک کنیم و بدانیم که عزل یا کنار رفتن یک مدیر به معنای نادیده گرفتن سایر تواناییهایش نیست بلکه این مدیر در جای دیگر میتواند خدمتی بهتر انجام دهد.

تغییرات دولت به نفع مردم است

سید نظام مولا هویزه نماینده دشت آزادگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محمود احمدی نژاد رئیس جمهور محترم برنامههای خوبی برای پیشرفت سراسر کشور دارد، گفت: پس از انتخاب آقای احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور ایشان یک میثاق نامهای را برای کابینه خود تنظیم کرد و از اعضای خود خواست تا در راستای آن در جهت رفع مشکلات مردم، عدالت گستری، مهرورزی و خدمت بی منت به مردم تلاش کنند.
وی افزود: وقتی رئیس جمهور در ادامه کار مشاهده کند که مسئولی نمیتواند اهداف دولت را محقق کند طبیعی است که او را جابجا کند.
نماینده دشت آزادگان در مجلس افزود: قطعا رئیس جمهور این تغییرات را برای خدمت بیشتر به مردم و پیشرفت کارها انجام میدهد و هدف نیز استفاده بهتر از ظرفیتهاست.
مولا هویزه تاکید کرد: البته باید توجه داشت که این تغییرات باید حد مقطعی داشته باشد. همچنین رسانهها و جناحهای منتقد دولت نباید با جوسازی و تبلیغات رئیس جمهور را حتی در جابجایی مدیران هم محدود کنند.
وی با اشاره به اقدامات دولت نهم در 2 سال گذشته خاطر نشان کرد: از آنجا که همه دغدغه رئیس جمهور، جایگاه جمهوری اسلامی ایران است باید از آن حمایت کرد و نباید به بهانههای واهی هر اقدام دولت را زیر سوال برد.

تغییرات، دولت را در رسیدن به اهداف خود کمک میکند

فاطمه آلیا نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از اقدامات دولت نهم تغییر و تحول در سیستم مذهبی و راکد اداری میباشد، گفت: تغییرات باعث می شود تا آینده بهتر از گذشته باشد و همچنین به پیشرفت امور منجر خواهد شد.
وی افزود: کسانی که مسئولیت امور را به دست میگیرند تلاش میکنند تا تغییر و تحول مورد انتظار و یا اهداف دولت را محقق کنند و تلاش خود را در این زمینه بکار میگیرند، اما بعضیها در این روند موفق نیستند.
عضو فراکسیون اکثریت مجلس، وزیر بهداشت را فردی موفق دانست و یادآور شد: باید توجه داشت که بعضی از وزارتخانهها همچون آموزش و پرورش مشکلات متراکم دارند و در دولت نهم هم تلاشهای زیادی برای رفع مشکلات و تنگناها شده است.
آلیا افزود: وقتی رئیسجمهور مشاهده میکند که مسئولان همه توانایی و بضاعت خود را بکار میگیرند و در عین اینکه کارها و اقدامات زیادی انجام میشود، اما نیاز به یک اقدامات مضاعفی است که در آن صورت تشخیص میدهد تا افراد جدید باید حضور یابند تا به مطالبات پاسخ داده شود.
وی تأکید کرد: اگر تغییرات در راستای پیشبرد امور و رسیدن به اهداف باشد، قطعا9 به نفع کشور خواهد بود اما اگر این اقدامات بدون هدف صورت گیرد، برای کشور هزینه خواهد داشت.

آمادگی مسئولان برای کنار رفتن
جزو افتخارات دولت و کشور است

علی ذبیحی مشاور رئیس جمهور در مدیریت منابع انسانی با اشاره به کنارهگیری وزیر آموزش و پرورش گفت: چرا یک کار ارزشی را که میتواند برای مدیران این دولت و کشور جزو افتخارات باشد، عدهای تلاش میکنند به عنوان ضعف مطرح کنند.
وی در پاسخ به سؤالی درباره تغییر وزرا و مدیران دولت و اینکه عدهای معتقدند تغییرات مدیریتی متعدد، خلاقیت و ثبات را از مدیران گرفته و آنان احساس امنیت نمیکنند، گفت: در این مورد نوع نگاه و هدف ما به مدیریت مهم است؛ اگر فرصت ایجاد شده را شخصی بپنداریم که مدیریت باید موجب حداکثر بهرهبرداری از امکانات و موقعیت شغلی به نفع ارتقاء و رشد مادی خود شخص مدیر باشد، آن وقت باید گفت در این دولت توجهی به این مقصود نمیشود و درست هم هست چون در این دولت مدیر باید تا میتواند تلاش نماید و خستگی معنی ندارد.
وی افزود: ولی اگر فرصت ایجاد شده را موقعیتی تصور کنیم که هر کدام از ما باید سرمایههای اندوخته شده خود را برای پیشرفت کشور و حل مشکلات مردم هزینه نماییم، آنگاه هر کدام از ما یک سرمایه مشخصی داریم که میتوانیم در یک زمان مشخص در اختیار دولت قرار دهیم. یک نفر یک سال، دیگری چهار سال؛ در واقع افراد میآیند تا سرمایههای خود را در موقعیت جدید هزینه نمایند و پس از اتمام سرمایه هم ممکن است دیگر ادامه کار نه تنها مفید نباشد، بلکه برای خود او هم مضر باشد.
ذبیحی با بیان اینکه تشخیص مربی مهم است که فردی جایگاه خود را تغییر دهد تا همواره بتواند با بازدهی بیشتر در جاهای دیگر خدمت کند، ادامه داد: بنا نیست افراد در موقعیت مدیریتی جدید که قرار میگیرند تازه شروع کنند به خلاق شدن و غیره، بلکه از قبل باید خلاق باشند تا در موقعیت جدید با توجه به آن خلاقیت برای ثبات در جایگاه تلاش نمایند چون از ابتدا میدانند که این پستها موقتی و از لحاظ زمانی محدود است لذا باید حداکثر تلاش خود را در فرصت داده شده برای رسیدن به اهداف انجام دهند؛ بنابراین احساس امنیت یا عدم امنیت یعنی چه؛
وی تغییرات مدیریتی در دولت را به دلیل استفاده حداکثری از ظرفیتهای کشور و چرخش نخبگان، مثبت و مفید دانست و اظهار داشت: بار باید به سرمنزل مقصود برسد حال به جای اینکه این بار را یک نفر در یک زمان طولانی برساند بهتر است چند نفر در زمان کوتاهتر برسانند، طبیعی است که روش دوم مناسبتر است مگر اینکه کسی مثل رضازاده پیدا شود که همه بار را یک تنه بالا ببرد که مطلوبتر باشد.
مشاور رئیس جمهور در پاسخ به این سؤال که علت دقیق این برکناریها که طی دو سال گذشته انجام شده چیست، گفت: از آنجا که در فضای گذشته کشور -همانند دیگر کشورها - این رفت و آمدها بیشتر به دلایل سیاسی و اختلافات انجام می گرفت و همواره تاکیدات مکرر رئیس جمهور و دیگر مسئولین کشور این بوده که فضای کاری در این دولت به هیچ وجه الگوگیری از گذشته و دیگر کشورها نیست، اما باز در پی هر تغییری اینگونه سؤالها طرح میشود که صحیح نیست و اصل موضوع همان اشارهای است که در سؤال قبل گفته شد.
وی افزود: روند کار در کشور ما به دلیل کمکاری در گذشته و حجم زیاد کارهای به زمین مانده شبیه به یک مسابقه دو مارتن است که متأسفانه در برخی از بخشها یک نفر که یک تنه همه راه را بپیماید نداریم، لذا ناچاریم بین راه افراد تعویض گردند تا کار روی زمین باقی نماند. اصل برای این دولت همین است؛ حالا با فضا سازی و القا برخی شبهات عدهای ورشکسته سیاسی در کشور به دنبال درست کردن کلاه نمدی برای خود هستند و از هر اتفاقی میخواهند برای خود ایجاد آبرو نمایند که باید گفت مردم ما به اغلب این فوت و فنها آشنا و خبره شدهاند.
ذبیحی در پاسخ به این نکته که چرا از این برکناریها تحت عنوان استعفا نام برده میشود، گفت: برای اینکه همه افراد قبل از پذیرش مسئولیت بر اساس یک میثاق مشترک و واحد، کار را شروع میکنند و در ابتدا پذیرفتهاند که هر جا بنزین آنها تمام شد به پارکینگ بغل جاده بروند و نفر بعدی کار را دنبال کند، لذا این جای خوشحالی و تشکر دارد که مدیران این دولت خودشان وقتی به رزرو نزدیک میشوند اعلان آمادگی برای جایگزین کردن را دارند.

تغییرات گسترده بیثباتی مدیریتی را به همراه دارد

محمدخوشچهره نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تغییر و تحولات در دولت گفت: تغییر وتحولات در دولت ممکن است ناشی از ضعف مدیریت و عدم توانمندی این افراد در رابطه مسئولیتهای محوله یا انتظارات مربوطه باشد و یا دلایل فراتر از مباحث صرف مدیریتی داشته باشد. اما در هر حال باید توجه کرد که این تغییر و تحولات گسترده به نفع کشور نبوده و انعکاس آن در جامعه خوب نیست چرا که عقلانیت تصمیمگیری و انتخاب را دچار شبهه میکند. همچنین موجب بیثباتی یا حتی بیانگیزگی مدیریتی خواهد شد.
به گفته وی آثار این بیثباتی حتی میتواند به وزارتخانههای دیگر و زیر مجموعههای اجرایی نیز سرایت کند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه البته ثبات مدیریتی به معنای پذیرش هر مدیر ضعیفی نیست، اظهار داشت: اگر مدیر، وزیر یا وزرایی توانمندی لازم برای انجام وظایف را ندارند، این ضعف به مجلس و رئیس جمهور نیز بر میگردد، چرا که از ابتدا با کمی دقت و بررسی لازم میتوان به عدم تناسب یا عدم توانمندی لازم فرد پی برد.
خوشچهره با اشاره به دیدگاهی مبنی بر اینکه تغییر و تحولات حق رئیسجمهور است ضمن تایید چنین اختیاری از نظر قانونی هر تغییری را برای هر رئیس دولتی دلیل حقانیت تصمیم یا عقلانیت آن ندانست و اظهار داشت: عرصه مدیریت اجرایی آن هم در سطح وزرا، عرصه آزمون و خطا نیست و ما نباید بدون اینکه صلاحیت افراد را احراز کنیم و درک مناسبی از توانمندی و تناسب وی داشته باشیم، پستها و مسئولیتها را به آنها واگذار کنیم و بعد بخواهیم تغییرات متعدد انجام دهیم.
وی با بیان اینکه برخی معتقدند که این تغییرات یک تاکتیک از سوی دولت برای فرار از فشارها و انتقادات موجود است، تصریح کرد: اگر بخواهیم این نظریه را بپذیریم در حال حاضر با توجه به تورم، بحران مسکن و مشکلات معیشتی مردم، بیشترین انتظار برای تغییرات در بخش اقتصادی دولت است و تغییرات باید در این بخش صورت گیرد در حالی که در این بخش تغییراتی مشاهده نمیشود، بنابراین صرف استناد به دلایل سیاسی یا تاکتیکی مستلزم شواهد و مدارک مستدله خود میباشد.
رئیس فراکسیون اصولگرایان مستقل مجلس با تأکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی نقش نظارتی خود را در خصوص عملکرد وزرا به خوبی انجام نداده است، گفت: پس از آنکه رئیسجمهور وزرا را به مجلس معرفی میکند مجلس باید توانمندی، تناسب یا به عبارتی صلاحیت آنها را احراز کند، اما مجلس به رغم آنکه در ابتدا به چند تن از وزرای پیشنهادی رأی اعتماد نداد، ولی در ادامه این وظیفه، تلاش کرد با پافشاری به وظیفه خود عمل کند.
خوشچهره با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی 2 تفکر افراط و تفریط داشتیم، افزود: ساختار سیاسی و اجرایی و ساختار قدرت در کشور به برکت رهنمودهای امام و معماری ایشان متکی بر آرای مردم شد، بطوری که همه نهادهای قدرت از رهبری گرفته که توسط مجلس خبرگان انتخاب میشوند و رئیسجمهور، نمایندگان مجلس و شوراها با رای مستقیم مردم انتخاب میشوند. این ساختارها از افتخارات نظام است و قابلیت بالای نظام را برای انتخاب اصلح نشان میدهد.
وی با بیان اینکه بعد از انقلاب و بعد از جنگ ملاحظات صنفی، جناحی، سیاسی یا فردی و حزبی مخصوصا9 در دستگاه اجرایی با ظرایبی اثرگذار بود بطوری که دچار یک نوع افراط و تفریط شدیم، افزود: علیرغم عدم شایستگی افراد به خاطر عقبه سیاسی، صنفی و جناحی یک مدیر ارشد، بعضی از رؤسای دولتها در تغییرات آنها دچار نوعی تساهل و تسامح میشدند و نهایتا9 خسارت آنرا کشور و مردم میپرداختند.
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در مقابل این تفریط باید دقت شود که به افراط نیفتیم یعنی صرف اختلاف سلیقه یا خوش نیامدنهای شخصی مانع از استفاده افراد مناسب نشود، بنابر این قطعا9 وضع مطلوب برای نظام این است که نه دچار افراط و نه دچار تفریط شویم و راه حل آن هم توجه به آموزههای اسلامی و تقوا یعنی خدا ترسی است.
خوشچهر با اشاره به آیهای از قرآن کریم مبنی بر اینکه «خدا فرمان داده و امر کرده که امانت را یعنی همان مسئولیت را به اهلش بسپارید» تصریح کرد: منظور از «اهل» در قرآن توانا یا قوی و یا امین است بنابراین خلاف این آیه نافرمانی خداست و قطعا9 خشم و غصب خدا متوجه آن جریان میشود.
وی تأکید کرد: احراز توانمندی و سلامت نفس اساس معیار برای انتخاب است نه واژههایی مانند تعلقات صنفی، حزبی و جناحی که در دولتهای قبل بعضا9 شاهد آن بودیم و یا واژههایی مانند فرمانبری، تمکین و همسویی محض که بعضا9 شائبه آن در دولت نهم گفته میشود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها