ایسنا: جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: اروپا در زمینه مبارزه با موادمخدر، با ایران بیشتر احساس همدردی می کند تا کمک و اگر قرار باشد فقط ما در زمینه
کد خبر: ۱۵۲۶۸۰
جلوگیری از ترانزیت موادمخدر که نفع آن به اروپا هم می رسد، هزینه بدهیم و اروپا همچنان فقط تماشاگر باشد، قطعا صبر ایران هم تمام خواهد شد.
محمدرضا جهانی در نشست مشترک با چند تن از اعضای مجلس عوام انگلستان ، با هشدار جدی نسبت به هم مرزی ایران با افغانستان و بحرانی بودن وضعیت کشورمان از نظر اعتیاد و ترانزیت موادمخدر به دلیل این هم مرزی ، به افزایش 34 درصدی تولید تریاک افغانستان از 6100 تن در 2006 به 8200 تن در 2007 اشاره کرد و گفت: سطح زمینهای زیر کشت خشخاش افغانستان از 165 به 193 هزار هکتار افزایش یافته است که این مساله بیش از دیگر کشورها، ایران را تهدید می کند.
وی مبارزه با عرضه و کاهش تقاضا را 2 وظیفه سخت همزمان ایران در قبال تولیدات موادمخدر افغانستان برشمرد و در ادامه ، احداث بیش از 500 کیلومتر کانال با عرض 4و عمق 5متر و همچنین ایجاد 800 کیلومتر خاکریز در طول مرز را اقدامات ایران در جهت انسداد مرزها و در نتیجه مبارزه با عرضه داخلی موادمخدر عنوان کرد.
جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر یکی از مسیرهای مهم ترانزیت موادمخدر از ایران را دریاچه بالکان به سمت اروپا دانست و با اشاره به خسارات ناشی از این ترانزیت برای اروپا، اظهار کرد: طبق آمار رسمی سازمان ملل متحد در 2006، از هر اروپایی 15 تا 64 ساله ، 7 نفر یک بار موادمخدر مصرف کرده و این عدد 3 نفر بیشتر از فرم جهانی است که این نکته ، زنگ خطر جدی برای اروپا محسوب می شود.
او در ادامه ، با اشاره به این که 83 درصد مصرف کنندگان موادمخدر در اروپا هروئین مصرف می کنند، اعلام کرد: هروئین در مرز افغانستان 3 هزار و در اروپا 100 هزار یورو به فروش می رسد و مسلما قاچاقچیان موادمخدر به آسانی از این سود کلان دست نخواهند کشید.
وی همچنین به 3 برابر شدن کشت خشخاش افغانستان از زمان ورود کشورهای غربی اشاره و اذعان کرد: هیچ برنامه مشخصی از سوی کشورهایی که مدعی ایجاد دموکراسی در افغانستان هستند، برای توسعه کشت جایگزین خشخاش وجود ندارد.

عبور 60 درصد هروئین ورودی به انگلستان از ایران

در ادامه این نشست دوجانبه ، رئیس کمیسیون روابط خارجی پارلمان انگلستان ، با تاکید بر همکاری مشترک ایران و انگلستان در جنگ با موادمخدرگفت: ایران تاکنون فعالیت های قابل توجهی در کنترل جریان موادمخدر و کنترل ورود و خروج آن از مرزهایش انجام داده است و گزارش برخی وزرای انگلستان نیز این مساله را تایید می کنند که میزان تریاک توقیفی ایران بیش از هر کشور دیگر دنیاست.
وی زره و دوربین های دید در شب را از جمله تجهیزات ارائه شده از سوی انگلیس به ایران برای مبارزه مرزی با ترانزیت موادمخدر اعلام و اظهار کرد: حداقل 60 درصد هروئین ورودی به انگلستان از مسیر ایران عبور کرده است که البته برخی این میزان را تا 90 درصد برشمرده اند و این امر لزوم کمک اروپا به ایران در تقویت استحکامات مرزی و جلوگیری از ترانزیت مواد به اروپا را جدی تر می کند.
رئیس کمیسیون روابط خارجی پارلمان انگلستان همچنین درباره چگونگی انهدام خشخاش ها در افغانستان عنوان کرد: به اعتقاد امریکا، خشخاش های این کشور را تنها با بمبگذاری می توان نابود کرد، اما اروپا معتقد است در این زمینه باید احتیاط کرد، چرا که نابودی خشخاش ها یعنی بزرگترین منبع درآمدی مردم از این طریق ، تنها احساس دشمنی و فقر بیشتر این مردم را به دنبال خواهد داشت که در پی آن جامعه ، دوباره به طالبان به عنوان اولین گسترش دهنده کشت خشخاش روی خواهد آورد.
وی با تاکید بر این که توسعه هرچه سریع تر یک کشت جایگزین مناسب خشخاش در افغانستان بسیار ضروری است ، افزود: قرار است با پشتیبانی مجامع بین المللی یک کنفرانس فرامنطقه ای در زمینه بررسی راههای مناسب توسعه کشت جایگزین خشخاش برگزار شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها