در بررسی روزنامه ایندیا تودی؛

خط‌آهن رشت- آستارا، پایان بازی تحریم‌ها

روزنامه «ایندیا تودی» با انتشار گزارشی از ساخت خط‌آهن رشت-آستارا، اینگونه ارزیابی کرد که همزمان با افزایش فشار‌های واشنگتن علیه ایران و روسیه، ساخت این مسیر ریلی به عنوان حلقه گمشده کریدور شمال به جنوب می‌تواند با ایجاد یک انقلاب تجاری، تحریم‌های غرب را دور زده و نظم اقتصادی جدیدی رقم بزند.
روزنامه «ایندیا تودی» با انتشار گزارشی از ساخت خط‌آهن رشت-آستارا، اینگونه ارزیابی کرد که همزمان با افزایش فشار‌های واشنگتن علیه ایران و روسیه، ساخت این مسیر ریلی به عنوان حلقه گمشده کریدور شمال به جنوب می‌تواند با ایجاد یک انقلاب تجاری، تحریم‌های غرب را دور زده و نظم اقتصادی جدیدی رقم بزند.
کد خبر: ۱۵۲۵۱۵۹

به گزارش جام‌جم‌آنلاین ازایرنا، همزمان با افزایش فشار تحریم‌های واشنگتن علیه ایران و روسیه، این دو کشور در حال ایجاد مسیر‌هایی برای یک انقلاب تجاری هستند که تحریم‌های غرب را به شکل کامل دور می‌زند؛ لذا سوالی که اکنون مطرح است بر سر شکست خوردن یا نخوردن تحریم‌ها نیست، بلکه باید پرسید چه زمانی این اتفاق رخ می‌دهد؟

به نوشته ایندیا تودی، ایران و روسیه که به دلیل تحریم‌های غرب منزوی شده‌اند، از طریق مسیری که ایالات متحده نمی‌تواند سد راه آن شود، در حال واکنش هستند؛ ساخت یک خط آهن ۱۶۲ کیلومتری که می‌تواند تجارت جهانی را برای همیشه تغییر دهد.

براساس تحلیل این رسانه هندی، راه‌آهن رشت- آستارا چیزی بیش از فولاد و بتن است. این حلقه گمشده در کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب (INSTC)، یک شبکه هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتری است که برای کاهش ۳۰ درصدی هزینه‌های تجارت و کاهش زمان حمل و نقل از ۳۷ روز به تنها ۱۹ روز، طراحی شده است؛ حدود نصف زمانی که برای کانال سوئز لازم است تا طی شود و برای دو اقتصاد به شدت تحریم شده جهان، چیزی کمتر از آزادی نیست.

تحلیلگر ایندیا تودی با تاکید بر این نکته که پروژه خط آهن یاد شده بیشتر از سوی مسکو با هزینه‌ای نزدیک به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو تامین مالی شده است، خاطرنشان می‌کند که مهندسان روسی نیز کار ساخت و ساز آن را در راستای پیمان جامع مشارکت استراتژیک ۲۰ ساله که در ژانویه ۲۰۲۵ (دی ۱۴۰۳) میان تهران و مسکو به امضا رسید، برعهده دارند.

راهبردی فراتر از همکاری‌های مشترک

براساس این گزارش، پروژه خط آهن رشت- آستارا تنها یک همکاری میان دو کشور نیست، بلکه تقابل از طریق ساخت و ساز است. از نقطه نظر تحلیلگر این روزنامه، کریدور فوق، ایران و روسیه را از دو کشور منزوی به بازیگران محوری یک نظم اقتصادی موازی تبدیل می‌کند.

ایندیا تودی یادآوری می‌کند که این خط آهن پس از تکمیل می‌تواند سالانه تا ۲۰ میلیون تن بار حمل کند و نفت، گاز، فولاد، مواد غذایی و ماشین‌آلات را از طریق مسیر‌هایی که به صورت کامل از دسترس قدرت دریایی غربی به دور است، جابجا کند.

همپوشانی با ابتکار کمربند و جاده

این مسیر برخلاف گلوگاه‌های دریایی مانند کانال سوئز یا تنگه مالاکا، نمی‌تواند از سوی ناوگان‌های آمریکایی یا بانک‌های اروپایی مسدود شود.

ایندیا تودی با بیان اینکه چین نیز به عنوان دیگر متحد ایران و روسیه، اوضاع را از نزدیک زیر نظر دارد، می‌افزاید: ابتکار کمربند و جاده پکن به شکل کامل با پروژه خط آهن رشت- آستارا همپوشانی دارد و یک شبکه تجاری یکپارچه از دریای چین جنوبی تا بالتیک ایجاد می‌کند.

بر اساس این گزارش، این بلوک نوظهور همراه با ساز و کار‌هایی مانند بریکس (BRICS) و سازمان همکاری شانگهای، آرام و بی سر و صدا تحریم‌های غرب را نامشروع دانسته و آنها را کنار می‌زند.

حتی افغانستان تحت حاکمیت طالبان که به تازگی از سوی مسکو به رسمیت شناخته شده است، می‌تواند به یک نقطه اتصال مهم تبدیل شود و این کریدور را به آسیای مرکزی و جنوبی گسترش دهد و پاکستان را به طور کامل دور بزند.

این روزنامه با اشاره به کریدور هند تحت عنوان آی‌ام‌یی‌سی (IMEC: India-Middle East- Europe Economic Corridor) که هنوز در مرحله طراحی و قرار است هند را از طریق شبکه‌های ریلی و دریایی به خاورمیانه و اروپا وصل کند، اذعان دارد که برخلاف هند، قرارداد‌های خط آهن رشت- آستارا امضا شده و در حال ساخت است.

تحلیلگر این روزنامه  یادآور شده که هر کیلومتر مسیر بین رشت و آستارا از نفوذ غرب می‌کاهد و پیام به صورت کامل روشن است؛ انزوا منسوخ شده و جهان دیگر تک قطبی نیست.

newsQrCode
برچسب ها: خط آهن
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها