بر اساس آمار ارائه شده؛

کاهش ۱۱ درصدی تصادفات جاده‌ای در استان رکورددار تصادفات کشور

گرچه استان فارس در سال ۱۴۰۲ رکوردار تصادفات کشور شد، اما امسال با رفع تمام نقاط حادثه‌خیز مصوب کشوری و تمرکز بر فرهنگ‌سازی توانست ۱۱ درصد کاهش را در حوزه تصادفات برون‌شهری تجربه کند.
گرچه استان فارس در سال ۱۴۰۲ رکوردار تصادفات کشور شد، اما امسال با رفع تمام نقاط حادثه‌خیز مصوب کشوری و تمرکز بر فرهنگ‌سازی توانست ۱۱ درصد کاهش را در حوزه تصادفات برون‌شهری تجربه کند.
کد خبر: ۱۴۹۶۰۰۳

به گزارش جام‌جم‌آنلاین از فارس، بر اساس آمار ارائه شده از سوی پزشکی قانونی در سال ۱۴۰۲، ۶۶ درصد تصادفات جاده‌ای تنها در ۱۲ استان رخ داده که در این میان استان فارس صدرنشین است.

جاده‌های پرخطر، خودرو‌های ناایمن و نداشتن فرهنگ رانندگی سه عامل اصلی در بروز تصادفات جاده‌ای است که در کنار هم آمار تصادفات و تلفات ناشی از آن را در استان فارس در مقام نخست و دو استان تهران و سیستان در رتبه‌های دوم و سوم بالا برده است.

بررسی آمار‌ها در سال جاری نشان می‌دهد، فارس توانسته ۱۱درصد میزان تصادفات برون‌شهری را در سال ۱۴۰۳ کاهش دهد.

معاون عمرانی استانداری فارس با اعلام این خبر، طول جاده‌ها، تردد بالا و گستردگی استان را از دلایل اطلاق عنوان نخست به فارس در حوزه تصادفات جاده‌ای عنوان کرد.

محمود رضایی کوچی  اظهار کرد: استان فارس با داشتن ۲۳ هزار کیلومتر جاده و همچنین ۳۷ شهرستان رتبه نخست را در سطح کشور دارد و لذا تردد بالا در این استان سبب شده است بالاترین میزان تصادفات نیز مربوط به فارس باشد.

وی با بیان اینکه در همین شرایط اما، در سال جاری با کاهش آمار تصادفات برون‌جاده‌ای در استان رو به رو بوده‌ایم، افزود: در نوروز ۱۴۰۳ فارس، جزء استان‌هایی بود که به شکل مناسبی تلفات جاده‌ای را کاهش داد، همچنین تا پایان دی ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد تلفات جاده‌ای ما کاهش داشته است.

مقایسه استان‌ها در مواردی همچون تصادف مقایسه درستی نیست

معاون استاندار فارس با اشاره به اینکه ارائه برخی آمار‌ها همچون تصادفات به صورت مقایسه‌ای میان استان‌ها قیاس درستی نیست، گفت: این آمار‌ها به صورت قدر مطلقی گرفته می‌شوند که به دلایلی که عنوان شد قیاس درستی نیست و استان پهناوری، چون فارس با یک استان کوچک و حجم تردد‌ها نباید باهم مقایسه شوند.

رضایی علاوه بر ناایمن بودن برخی نقاط جاده‌ای، کیفیت پایین خودرو و نحوه رانندگی را نیز دو عامل مهم و تاثیرگذار در افزایش تلفات جاده‌ای عنوان کرد و افزود: در حقیقت می‌توان گفت ۶۰ تا ۷۰ درصد این تصادفات مربوط به عوامل انسانی است.

وی افزود: طول جاده‌ها نیز یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر این موضوع است؛ چراکه فاصله انتقال مجروح تا بیمارستان نیز در هنگام وقوع تصادف می‌تواند آمار بالا رفتن مرگ و میر ناشی از تصادف را افزایش دهد.

رضایی کوچی با اشاره به اجرای برخی پروژه‌های زیرساختی در استان در جهت رفع نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای اظهار داشت: بخش‌هایی از بزرگراه‌های در دست اجرا در استان فاری افتتاح شده، برخی جاده‌ها یک طرفه شده و افتتاح آزادراه نیز نقش مهمی در توسعه راه‌ها و کاهش تصادفات ایفا کرده است.

معاون استاندار فارس با اشاره به رصد دوربین‌های کنترل سرعت هم گفت: گرچه روند تصادفات در استان روند کاهشی است، اما بررسی دوربین‌های کنترل سرعت نشان می‌دهد عامل سرعت نقش مهمی در تصادفات دارد که ما در آستانه نوروز با افزایش تردد‌ها برنامه‌های متفاوتی را به ویژه در حوزه فرهنگ‌سازی در دستور کار قرار داده‌ایم.

رضایی کوچی با تاکید بر اینکه استان فارس یک استان گردشگرپذیر است و در ایام نوروز چند میلیون نفر در جاده‌های فارس تردد می‌کنند، گفت: اگر سرعت در جاده‌های ما منطقی شود حتی با جاده‌های ناقص هم آمار تصادفات خیلی بالا نمی‌رود؛ لذا ترویج فرهنگ صحیح رانندگی در بحث کاهش آمار تصادفات جاده‌ای اولویت است.

وی اظهار کرد: در مجموع، امسال بخشی از بزرگراه جهرم_لار و فسا-داراب زیر بار ترافیک رفت، یا زیرگذر گویم نیز این هفته به بهره‌برداری می‌رسد، قطعه هفت آزادراه شیراز اصفهان نیز در حال انجام است، ایجاد پایگاه‌های اورژانس در طول مسیر، احداث مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین راهی و ... همه به داشتن سفری سلامت کمک می‌کنند.

رضایی به اجرای پویش "نه به تصادف" هم اشاره کرد و از شهروندانوخواست تا در جهت کاهش تصادفات و پیشگیری از مرگ‌و‌میر ناشی از تصادف بپیوندند تا نوروز امسال شاهد نبود مرگ و میر و کاهش بیشتر آمار تلفات جاده‌ای باشیم.

کاهش ۸ درصدی فوتی‌های ناشی از تصادفات برون‌شهری در فارس

در ادامه سرهنگ عبدالهاشم دهقانی، رئیس پلیس راه استان فارس نیز با بیان اینکه امسال نسبت به سال گذشته هشت درصد کاهش متوفی در حوزه تصادفات جاده‌ای را شاهد بوده‌ایم، گفت: در سال جاری یک سری اقدامات در حوزه رفع نقاط حادثه‌خیز انجام شد، گشت پلیس را تقویت کردیم تا حضورشان در جاده‌ها پررنگ‌تر باشد، ضمن اینکه در بحث فرهنگ‌سازی هم اقداماتی صورت گرفت که در مجموع توانست منجر به کاهش حوادث جاده‌ای و آمار مرگ و میر شود.

وی افزود: همچنین علاوه بر ۲۲۵ دوربین کنترل سرعتی که وجود داشت نصب ۲۴ دوربین نیز در آزادراه مصوب شد که ۱۹ دوربین تا کنون نصب شده است و تردد در کل محور آزادراه را پوشش می‌دهد.

رفع همه نقاط حادثه‌خیز مصوب کشوری در فارس

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان فارس نیز با بیان اینکه ۹۶ نقطه حادثه‌خیز مصوب کشوری برای امسال در استان مشخص شده بود، گفت: از این ۹۶ نقطه ۹۴ نقطه در حوزه راهداری و ۲ نقطه در حوزه راه‌وشهرسازی لارستان بوده است که هر ۹۴ نقطه حوزه راهداری فارس برطرف و ایمن شده است.

محسن عمادی با بیان اینکه قطعا نقاط زیاد دیگری هم در استان وجود دارد، اظهار کرد: تعریف نقطه حادثه‌خیز مهم است طبیعتا خیلی نقاط می‌تواند حادثه‌خیز باشد اما این ۹۴ موردی که امسال برطرف کرده‌ایم، بر اساس الگوی تصادفات کمیسیون ایمنی کشور و پلیس راه معرفی شده بود که بودجه زیادی نیاز داشت و همه برطرف شد و برای رفع نقاط دیگر نیز در طول سال اقدامات لازم انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: رعایت سرعت مطمئنه و فرهنگ صحیح رانندگی تا حد زیادی از بروز تصادفات جلوگیری می‌کند و لذا فرهنگ‌سازی باید اولویت کاهش آمار تصادفات باشد.

عمادی در پاسخ به احتمال کاهش تصادفات به دلیل کاهش تردد گفت: زمانی که تردد کمتر باشد، چون سرعت بالاتر است می‌تواند منجر به افزایش آمار تصادف شود و بر اساس پایش دوربین‌های کنترل راه‌های استان آمار تردد در استان طی سال جاری کاهش نداشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها