افزایش دوربین‌ها در محور‌های اصلی استان؛

چشم‌های نامرئی در جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد

در جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد، «چشم‌های نامرئی» یا همان دوربین‌های ثبت تخلف، به‌طور پنهانی سرعت خودرو‌ها را ثبت کرده و تخلفات رانندگی را شناسایی می‌کنند. افزایش این دوربین‌ها در محور‌های اصلی، به کاهش سرعت غیرمجاز و حوادث جاده‌ای کمک می‌کند.
در جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد، «چشم‌های نامرئی» یا همان دوربین‌های ثبت تخلف، به‌طور پنهانی سرعت خودرو‌ها را ثبت کرده و تخلفات رانندگی را شناسایی می‌کنند. افزایش این دوربین‌ها در محور‌های اصلی، به کاهش سرعت غیرمجاز و حوادث جاده‌ای کمک می‌کند.
کد خبر: ۱۴۹۵۱۵۴

به گزارش جام‌جم‌آنلاین از ایرنا، جاده‌ها، شریان‌های حیاتی هر منطقه، نقشی کلیدی در جابه‌جایی مسافران و کالا‌ها ایفا می‌کنند اما این مسیر‌های پرپیچ‌وخم به‌ویژه در استان‌های کوهستانی مانند کهگیلویه و بویراحمد، همواره با چالش‌هایی نظیر ترافیک سنگین، شرایط نامساعد جوی و البته رفتار‌های پرخطر رانندگان مواجه هستند.

با افزایش شمار وسایل نقلیه و تردد‌های بین‌استانی، دغدغه ایمنی جاده‌ها بیش از پیش مطرح می‌شود. در چنین شرایطی، راهکار‌های نظارتی مانند دوربین‌های ثبت تخلف، به‌عنوان ابزاری برای کنترل سرعت و کاهش تصادفات، اهمیت دوچندانی پیدا کرده‌اند. اما آیا این فناوری‌های نظارتی به‌تنهایی می‌توانند امنیت جاده‌ها را تضمین کنند؟

در حالی که استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از مسیر‌های پرتردد جنوب کشور به شمار می‌رود، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای این استان اعلام کرده که با استفاده از ۲۱ سامانه ثبت تخلف، سرعت وسایل نقلیه در جاده‌ها پایش می‌شود.

به گفته حمیدرضا پیمانجو، برنامه‌ریزی برای نصب و بهره‌برداری از ۱۰ سامانه دیگر نیز در دست اقدام است. اما این اقدام تا چه اندازه می‌تواند در کاهش تخلفات رانندگی و جلوگیری از حوادث جاده‌ای مؤثر باشد؟

به نظر می‌رسد  افزایش تعداد سامانه‌های نظارتی، به‌ویژه در مسیر‌های پرتردد، اقدامی برای کنترل رفتار رانندگان و کاهش سرعت غیرمجاز باشد. برخی از این سامانه‌ها صرفاً سرعت لحظه‌ای خودرو‌ها را ثبت می‌کنند، اما در مسیر‌هایی که بیش از یک سامانه فعال باشد، میانگین سرعت نیز محاسبه و اعمال قانون خواهد شد.

پیمانجو توضیح داده که در محور یاسوج - اصفهان، دوربین‌های سرنجلکل، دارشاهی و پاتاوه وظیفه محاسبه سرعت میانگین را به عهده دارند.

در جاده یاسوج - شیراز، دوربین‌های تنگ سرخ و ریگون استان فارس، و در جاده یاسوج - بابامیدان، دوربین‌های دشتروم، سرگچینه و تونل شماره ۵ نیز این وظیفه را انجام می‌دهند.

بر اساس آمار‌های ارائه‌شده، در بهمن‌ماه امسال بیش از یک میلیون و ۶۷۱ هزار تردد بین استانی در این منطقه ثبت شده است. این رقم در مقایسه با ماه گذشته ۷ درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵ درصد افزایش داشته است.

افزایش ترددها؛ آیا جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد پاسخگوی این حجم از عبور و مرور هستند؟

با افزایش تردد وسایل نقلیه، به‌ویژه در آستانه تعطیلات نوروزی، نگرانی‌ها درباره ایمنی جاده‌های این استان بیشتر شده است.

داده‌های سامانه‌های پلاک‌خوان نشان می‌دهد که حدود ۴۴ درصد خودرو‌هایی که در این استان تردد داشته‌اند، غیربومی بوده‌اند. سهم این خودرو‌ها نسبت به ماه قبل ۱۶ درصد افزایش یافته است.

این افزایش تردد، بار دیگر بحث زیرساخت‌های جاده‌ای استان را مطرح می‌کند. جاده‌هایی که بخش زیادی از آن‌ها کوهستانی و دارای مسیر‌های پیچ‌درپیچ است، تا چه اندازه ظرفیت پذیرش این حجم از وسایل نقلیه را دارد؟

بر اساس آمار، بیشترین حجم تردد در محور‌های یاسوج - اصفهان، اصفهان - یاسوج، بابامیدان - گچساران، گچساران - بابامیدان و یاسوج - بابامیدان ثبت شده است.

این مسیر‌ها نه‌تنها ارتباط‌دهنده مراکز شهری استان بلکه حلقه اتصال کهگیلویه و بویراحمد به استان‌های فارس، اصفهان و خوزستان نیز محسوب می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
ربع قرن با رادیو جوان

با وحید اسدی، مدیر رادیو جوان درباره رویکرد‌های جدید این رادیو در ۲۸ سالگی تأسیس آن گفتگو کردیم

ربع قرن با رادیو جوان

نیازمندی ها