یکی ازمهمترین ارکان فیلمسازی،نمایشفرهنگ یابخشی ازفرهنگعمومی جامعه درفیلمهایسینمایی وسریالهای تلویزیونی است که اگر ذرهای در آن اشتباه صورت بگیرد،باعث خدشهدارشدن اسم وفرهنگ وجامعه کشورمان در دنیا میشود و به این خاطر، به سراغ دو مجموعه تلویزیونی وفیلم سینمایی رفتهایم که درقاب تصویرشان، شمایی از قانون مشاهده میشود.
قاضی محبوب
بدون اغراق میتوان گفت که سریال آقای قاضی، نه تنها باعث تغییر دید جامعه به جایگاه قاضی دادگاهها شده،بلکه خیلیها بعد از پخش این مجموعه از آگاهی بیشتری نسبت به قانون برخوردار شدهاند. شاید برای موفقیت این فیلم همین بس باشد که در آن همهچیز واقعی است. از داستان و روایتها تا بازیگرها که انگار درمقابل تماشاگران میلیونی این مجموعه تقریبا خود واقعیشان هستند و این امر باعث باورپذیری هرچهبهتر و استقبال دوچندانِ مخاطب عام از این مجموعه شده. بهزاد خلج در فیلم آقای قاضی بهکارگردانی سجاد مهرگان، درنقش قاضی حضور دارد که یکی از شخصیتهای برجسته و تاثیرگذار در این اثر تلویزیونی است. آقای قاضی یک فیلم اجتماعی-درام است که به مسائل اجتماعی و حقوقی جامعه ایران میپردازد و شخصیت قاضی دراین فیلم نقشی محوری را ایفا میکند.آقای خلج با ایفای نقش قاضی، بهخوبی (حداقل با نظرات مثبت مخاطبان) توانسته نقش یک قاضی در جامعه کنونی را با ویژگیهای انسانی و اخلاقی به نمایش بگذارد. در این فیلم، قاضی بهعنوان فردی باهوش،دلسوز ودقیق دربرابر مسائل قضائی،به بررسی پروندهها پرداخته و تصمیماتی میگیرد که نهتنها تحتتاثیر قانون بلکه تحتالشعاع شرایط اجتماعی و انسانی افراد نیز قرار دارد. این امر نشاندهنده توازن میان عدلیه وحس همدلی انسانی است که درکنار قضاوتهای قانونی،ازاهمیت ویژهای برخوردار است.
یکی ازنکات برجسته در بازی بهزاد خلج، نحوه برخوردوی با شخصیتهای مختلف فیلم است. قاضی خلج نهتنها در برابر متهمان بلکه در مواجهه با شکایتها و دغدغههای حقوقی شخصیتها، حضور مقتدرانه و درعینحال همدلانهای دارد. او بهگونهای قضاوت میکند که نشاندهنده درک عمیق او از انسانها و مشکلاتشان است. بازی بهزاد خلج در این نقش بهخصوص با توجه به رگههای کمدی فیلم، بهنوعی جذابیت خاصی به آن میبخشد که علاوه بر ایجاد لحظات مفرح، به مخاطب یادآوری میکند که عدالت همیشه در تضاد با شوخی و تفریح نیست و میتواند با دقت و مهربانی اجرا شود.
خانه همیشه سبز
«من اعتراض دارم به رنگ سرخ که سوزاننده است، به آبی که سرده، به زرد که رنگ جداییه، به هر رنگی که رنگ روح زندگی توش نیست، چون به عقیده شخص خود من جناب رئیس، رنگ روح زندگی سبزه... فقط سبز!» اگر شما هم بیننده سریال خانه سبز بوده باشید، قطعا این دیالوگ ماندگار را کامل یادتان هست که مربوط به بازی مرحوم خسرو شکیبایی در مجموعه خانه سبز است.خسرو شکیبایی در سریال خانه سبز نقش یک وکیل مهربان و صمیمی و درعین حال اصولگرا را ایفا میکند که ویژگیهای او فراتر از کلیشههای رایج از شخصیت وکیل در سریالهای تلویزیونی است. او با بازی گرم و عاطفی خود توانست تصویری متفاوت از یک وکیل ارائه دهد؛ کسی که علاوه بر پایبندی به قوانین، عمیقا به انسانیت و اخلاق متعهد است. تقریبا او نشان داد که یک وکیل، میتواند عواطف مختلفی داشته باشد و صرفا یک انسان با ویژگیهای جدی و خشک نیست.مرحوم شکیبایی در این نقش، شخصیتی آرام و در عین حال قاطع را به تصویر میکشد. لحن دلنشین، بیان شمرده و حرکات نرم او نشان از عمق شخصیتپردازی و درک او از نقش دارد. این وکیل در برخورد با مشکلات نهتنها به قوانین تکیه میکند، بلکه سعی دارداحساسات وشرایط انسانی را نیز درنظربگیرد.همین ویژگی باعث میشود که مخاطب او را بهعنوان فردی قابلاعتماد ودلسوز بشناسد.یکی ازنقاط برجسته این شخصیت، توانایی او در ایجاد تعادل میان حرفه و زندگی شخصی است. اوبه خانوادهاش،که محوریت اصلی سریال راشکل میدهند، عشق میورزد و تلاش میکند فضایی آرام وشاد را برای آنها ایجاد کند. این ترکیب از مسئولیتپذیری حرفهای و عاطفی، شخصیت وکیل سریال را به یکی ازماندگارترین نقشهای شکیبایی تبدیل کرده است.شکیبایی همچنین بااستفاده ازطنز لطیف وگفتوگوهای هوشمندانه،به این شخصیت جذابیت بیشتری بخشیده است. اونشان میدهدکه یک وکیل میتواند فراتر از مسائل حقوقی، بهعنوان یک راهنما و دوست درکنارافراد باشد. این نگاه انسانی به نقش وکیل، همراه با بازی پرظرافت شکیبایی، باعث شد این شخصیت در ذهن مخاطبان ماندگار شود.
وکیل هامون
معمولا در زبان انگلیسی به فیلمهایی که جزو سه اثر محبوب کشورشان باشند، اصطلاحا top ۳ یا همان سه اثر برتر نامیده میشوند. حالا میخواهم گریزی بزنم به یکی از فیلمهایی که به دلیل ترکیب خوب آن، از نظر خیلی از مخاطبان سینمایی در دسته فیلمهای خوب سینمای ایران قرار میگیرد؛ اثر «هامون» از شادروان داریوش مهرجویی نام این فیلم پر افتخار است. زنده یاد عزتا... انتظامی در فیلم هامون به کارگردانی داریوش مهرجویی، نقش یک وکیل را ایفا میکند که یکی از برجستهترین شخصیتهای این فیلم محسوب میشود. این فیلم با پرداختن به مسائل اجتماعی و روانشناختی، به بررسی زندگی یک مرد دچار بحرانهای وابستگی به جهان هستی میپردازد. شخصیت وکیل که توسط انتظامی بازی میشود، در دل این بحرانها نقش مهمی ایفا میکند و بهعنوان یک مشاور حقوقی، تاثیر زیادی بر تصمیمات و مسیر زندگی شخصیت اصلی، یعنی حمید هامون با بازی خسروشکیبایی دارد. بازی عزتا... انتظامی در این فیلم کمنظیر و بسیار تاثیرگذار است. او با تسلط کامل بر نقش و با استفاده از ویژگیهای خاص بازیگری خود، توانسته است شخصیتی وکیل را خلق کند که نه تنها از نظر حرفهای معتبر، بلکه از نظر انسانی نیز بسیار متعهد و دلسوز است. در بسیاری از صحنهها، انتظامی توانسته تنشهای روانشناختی و فشارهای اجتماعی بر شخصیتهای فیلم را از طریق رفتار و گفتار وکیل به خوبی به نمایش بگذارد. او وکیل را نه فقط بهعنوان یک متخصص حقوقی، بلکه بهعنوان یکفرد انسانی با درک عمیق از دردها و مشکلات افراد میسازد. یکی از ویژگیهای برجسته بازی انتظامی، تسلط کامل بر زبان بدن و بیان است. او در فیلم هامون با نگاهها و حرکات چهرهاش، قدرت تفکر وتحلیل خود رامنتقل میکند.درصحنههایی که شخصیت وکیل در حال مشاورهدادن به هامون است، انتظامی باصدای آرام ومتین خود،به شخصیت اصلی اطمینان میدهد و درعینحال،درپس کلمات،عمق تجربه وخرد خودرانشان میدهد.این نوع بازیگری دقیق واحساسی،باعث میشود شخصیت وکیل اوبه یک مربی روحی وروانی برای هامون تبدیل شودکه درکنارمسائل حقوقی،مسائل درونی و روانشناختی اورا نیزدرنظرمیگیرد.البته نباید ازاین موضوع غافلشویم که حضور شخصیتهایی مثل عزت ا... انتظامی وخسروشکیبایی در بعضی فیلمها باعنوان وکیل، باعث افزایش شمارعلاقهمندان به رشتههای وکالت و حقوق شد.
آقای بازپرس
«کی به شما اجازه داده بابت عقدههای بچگیت یه ملتی رو بدبخت کنی؟» این دیالوگ مربوط میشود به بازی فرهاد اصلانی با نقش بازپرس که در مقابل با نوید محمدزاده یک سکانس پرمفهوم را بازی میکنند. حداقل بهعنوان نظر شخصی من نویسنده، این امکان وجود نداشت که دربین این فیلمها با محوریت وکیل و دادگاه و قانون، اثری به نام «متری شش و نیم» و بازی خوب فرهاد اصلانی فراموش شود. فیلمی که در همان سال اکران خود چنان با استقبال همراه شد که لقب پربینندهترین فیلم غیرکمدی را در سالهای اخیر بهنام خود ثبت کرده. فرهاد اصلانی در فیلم متری شیش و نیم به کارگردانی سعید روستایی، نقش یک بازپرس را ایفا میکند که یکی از شخصیتهای کلیدی در پیشبرد داستان است. در این فیلم که به بررسی مشکلات اجتماعی ایران، بهویژه در حوزه مواد مخدر و قانونگریزی میپردازد، شخصیت فرهاد اصلانی بهعنوان بازپرس نقش بسیار پررنگی در پیگیری پروندهها و برخورد با شخصیتهای مختلف دارد. نقش او در این فیلم نهتنها جنبه حقوقی و قضایی دارد، بلکه ابعاد اخلاقی و انسانی پیچیدهای را نیز بههمراه دارد که تقریبا از طریق بازیگری دقیق وحرفهای اصلانی بهخوبی به تصویر کشیده شده است.یکی ازویژگیهای بارز بازی فرهاد اصلانی در متری شیش و نیم، تسلط او بر زبان بدن واستفاده بهجا از لحن و صدای خود است. او در بسیاری از صحنهها با نگاهها و حرکتهای دقیق چهرهاش، نشان میدهد که شخصیت بازپرس تنها در حال پیگیری یک پرونده نیست، بلکه درگیر مسائل پیچیدهتری است که به شخصیتهای فیلم و جامعه مربوط میشود. این رفتار محکم و جدی به همراه درک روانشناسانهای از وضعیت افراد دارد، موجب میشود تا بازپرس اصلانی بهعنوان یک شخصیت چندبعدی و پیچیده در فیلم بهخوبی شکل بگیرد. بعد از اکران این فیلم شاید یادتان باشد که تا روزها دیالوگها و سکانسهای این فیلم در فضای مجازی دست به دست و بیشتر باعث دیده شدن این فیلم میشد. درنهایت، فرهاد اصلانی با ایفای نقش بازپرس در متری شیش و نیم، یکی از بهترین اجراهای خود را به نمایش میگذارد وتقریبا بعد از این فیلم، مجدد بازی او سر زبانها افتاد.