خنده به اخبار با صدای بالا

مواجه‌شدن خیلی‌هایمان با خبرهای روز، از جنس ترس و نگرانی است، اما ایرانی‌ها ثابت کرده‌اند که در موقعیت‌های سخت، با دستمایه قرار دادن اتفاق‌های تلخ، آن را برای خودشان قابل تحمل می‌کنند. شاید از این منظر بتوان گفت شوخی با اخبار می‌تواند در حین انتقال محتوای درست، زهر آن را بگیرد.
مواجه‌شدن خیلی‌هایمان با خبرهای روز، از جنس ترس و نگرانی است، اما ایرانی‌ها ثابت کرده‌اند که در موقعیت‌های سخت، با دستمایه قرار دادن اتفاق‌های تلخ، آن را برای خودشان قابل تحمل می‌کنند. شاید از این منظر بتوان گفت شوخی با اخبار می‌تواند در حین انتقال محتوای درست، زهر آن را بگیرد.
کد خبر: ۱۴۷۹۰۶۷
 
حالا برنامه‌ای با عنوان «صدابالا» چند وقتی است روی آنتن رادیو جوان رفته تا محور محتوای خود را شوخی با خبرهای روز قراردهد. این برنامه درحقیقت برنامه عصرگاهی رادیوجوان است که هر روز عصر ساعت ۱۷ تا ۱۸:۳۰ پخش می‌شود. گروه تولید برنامه، در واقع همان گروه برنامه جوانی‌مجاز است که می‌خواهد برنامه‌ای مفرح، طنز و اجتماعی تولید کند که تم خبری داشته و مبتنی بر اخبار روز یا هفته باشد. حامد مرادیان از تهیه‌کنندگان برنامه صدابالا در خصوص جزئیات این برنامه به جام‌جم می‌گوید: بر همین اساس، اخباری را که برای جوانان یا مرتبط با نیاز آنهاست، انتخاب کرده و براساس آن اخبار، یک برنامه اجتماعی، طنز و تفریحی را تولید می‌کنیم. 
   
زهر اخبار تلخ را می‌گیریم 
وی در خصوص دلیل انتخاب اخبار برای محوریت برنامه، این‌طور بیان می‌کند: پیش از این برنامه عصرگاهی رادیو جوان، بیشتر به شکل موضوعی و اجتماعی بود. حالا برای تازه‌بودن برنامه، به سمت خبر رفتیم تا سراغ مسائلی برویم که مردم با آن درگیر هستند. در واقع به واسطه تازگی برنامه، سراغ بخش خبر رفتیم. به هر حال در باکس عصرگاهی، رقابتی میان شبکه‌های رادیویی مختلف وجود دارد و ما تلاش کردیم با جذاب‌تر شدن محتوا و صدالبته سخت‌شدن کار برای خودمان، یک برنامه شنیدنی به مخاطب ارائه دهیم. یک برنامه شاد، بانشاط و با ریتم بالا تولید می‌کنیم که جوان‌پسند خواهد بود. تلاش کردیم این نشاط را در برنامه داشته باشیم. در واقع قرار نیست یک برنامه جدی باشد و قرار هم نیست کسی را با خبرها غمگین کنیم یا سیاه‌نمایی داشته باشیم. حتی اگر خبر ناخوشایند را می‌گوییم، طوری با آن شوخی می‌کنیم که زهر تلخی آن گرفته شود. در واقع رویکردمان در مواجه‌شدن با اخبار، مثبت است و سعی می‌کنیم برنامه‌ای بانشاط باشد. در اصل شوخی با اخبار است که در قالب‌های مختلف ــ نمایش، گزارش، ترکیبی و موسیقی‌محور ــ آن را انجام می‌دهیم.مرادیان با اشاره به تمرکز صدابالا روی مسائل و اخبار جوانان می‌گوید: تمرکز برنامه روی موضوعات مرتبط با جوانان بیشتر است. در واقع معیار ما برای پرداختن به اخبار این است که جوان‌پسند بوده و به دغدغه یا نیاز آنها مربوط باشد. مثلا اگر خبری درباره وام ازدواج منتشر شود، اولویت بیشتری برای ما دارد تا در برنامه به آن بپردازیم. اگر خبری درباره استارت‌آپ‌ها و اشتغال باشد، حتما در آن روز به این خبر می‌پردازیم. به‌طور کلی، کار بسیار سخت و پرزحمتی است. انتخاب و هماهنگی موضوعات مطرح‌شده در برنامه در اتاق فکر اتفاق می‌افتد که شامل کارشناس خبر، نویسندگان و مشاوری مثل حسن صنوبری و مهدی استاداحمد می‌شود که از نویسندگان و شاعران برجسته حوزه طنز هستند. عوامل دیگری هم هستند که همفکری داریم تا کار را به نتیجه برسانیم. 
   
انعکاس صدای واقعی مردم در برنامه 
عباس پیری، تهیه‌کننده دیگر این برنامه هم در توضیح بخش‌های مختلف آن، به جام‌جم می‌گوید: صدابالا شامل بخش‌های مختلفی از جمله صدا می‌پیچد، فیکم کوکه، صدامخملی، صداشو درنیار و سروصداست. در صدا می‌پیچد به شایعاتی می‌پردازیم که یک خط و ربطی در واقعیت دارند. مثلا ممکن است شایعه‌ای درباره گرانی یک کالا اعلام شده باشد که یک منبعی آن را در نهایت تأیید کرده یا سندی برای آن وجود داشته باشد، اما در بخش فیکم کوکه به شایعه‌هایی می‌پردازیم که مربوط به شایعه‌هایی است که هیچ ردی در واقعیت ندارد و تنها به شکل شایعه بیان شده است. این بخش را حمید پارسا اجرا می‌کند. بخش دیگر صدامخملی است که تلاش کردیم انعکاس صدای آنهایی باشد که دوست دارند در تست گویندگی شرکت کنند. نیما عزت‌پور در این بخش مسئول گروهی است که با اعلام شماره در برنامه مخاطبان به آن می‌پیوندند. در واقع آنهایی که دوست دارند بخشی از برنامه‌ را خودشان اجرا کنند، بخشی از اخبار شهرستان‌ها ــ شهر و روستای خودشان ــ را روایت می‌کنند تا در برنامه پخش شود. آیتم صدامخملی ترکیب خبرهای ارسال‌شده از سوی مردم در این گروه و صداهای مشتاقان به گویندگی است. مخاطبان می‌توانند پیش از آغاز برنامه یا در حین پخش، پیام صوتی یا نظرات خود را در آن گروه بیان کنند. 
   
حضور در فضای مجازی 
آیتم صداشو درنیار مربوط به اخباری است که برخی مسئولان انکار می‌کنند. پیری عنوان می‌کند: بر همین اساس نمایشی تهیه می‌شود تا کنایه به این خبر باشد. علیرضا تهرانی این آیتم را اجرا می‌کند. آیتم دیگر با عنوان سروصداست. محتواهایی که بیشتر در فضای مجازی مورد توجه مخاطبان بوده، در این بخش توسط حامد شایع روایت خواهد شد. این آیتم بیشتر مربوط به محتواهایی است که در فضای مجازی دیده شده؛ هم خودمان محتوا می‌گذاریم، هم ممکن است محتوای مخاطبان حول آن باشد. صدابالا از معدود برنامه‌هایی است که با مخاطبان در فضای مجازی کار می‌کند و این ارتباط را با یک خط اختصاصی پی گرفته است. درعین حال در شبکه‌های مجازی مختلف هم امکان ارتباط با ما را دارند.وی همچنین درباره تمرکز بیشتر روی اخبار جوانان در برنامه صدابالا عنوان می‌کند: نام برنامه صدابالاست و براساس آن، همه‌چیز از ریتم، ضرباهنگ تا کلام گوینده باید بالا باشد. قاعدتا جوانان بیشتر این ریتم را می‌پسندند. وحید اختری تیتراژ شروع برنامه را می‌خواند. برای این برنامه در قالب میان‌برنامه‌های کوتاه، تلنگرهای کوچکی به مخاطبان می‌زنیم که در لابه‌لای برنامه پخش می‌شود. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها