دکتر محمود اکرامی‌فر در نشست بررسی کتاب «لوازم تنهایی»:

شاعران تأثیر زیادی بر جامعه دارند

در گفت‌وگو با دکتر اکرامی‌فر، مدیر انتشارات جام‌جم، پیش‌تولید آثار جدید را بررسی کردیم

در ‌انتظار کتاب‌های جدید جام‌جم

اشاره:‌ دکتر محمود اکرامی‌فر متولد سال ۱۳۳۸ در روستای جوشان اسفراین (خراسان شمالی) است. وی دانش‌آموخته دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه تهران است. او پس از اخذ دانشنامه کارشناسی ارشد خود از دانشگاه آزاد اسلامی به تاجیکستان رفت و دکترای ادبیات فارسی را در رشته مردم‌شناسی از آکادمی علوم این کشور دریافت کرد.
کد خبر: ۱۴۷۶۲۸۲
نویسنده زینب گل‌محمدی - روزنامه‌نگار
 
اصول ارتباط جمعی، گریه‌کردن کم آرزویی نیست، ما باسلیقه مردم پیرمی‌شویم، بهارانه‌ها، این کتاب اسم ندارد و....ازعناوین بعضی از کتاب‌های اوست.اکرامی‌فر بیشتربه‌عنوان شاعر، نویسنده وروزنامه‌نگار شناخته شده و دبیری دومین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر، داوری جشنواره‌های مختلف و مجری‌گری برنامه‌های ادبی نیز در لیست فعالیت‌های وی دیده می‌شود؛ اما مدتی است مسئولیت انتشارات جام‌جم نیز به او واگذار شده.  اکرامی‌فر همچنین کارنامه فاخری درشعرآیینی دارد واشعارزیادی درمدح اهل بیت علیهم‌السلام سروده که از معروفترین آنها، مثنوی «یا علی گفتیم و عشق آغاز شد» است. با او درباره پیش‌تولید آثار جدید در مجموعه انتشارات تحت‌مدیریتش گفت‌وگویی کردیم که در ادامه می‌خوانید.
   
پای صحبت چهره‌های جهانی
یکی از کارهای در‌دست تولید راجع به سران جهان است. یکی از خبرنگاران صداوسیما، گفت‌وگوهایی با افرادی مثل یاسر عرفات، بی‌نظیر بوتو، یلتسین، پوتین و حتی مقاماتی از کشور خودمان مثل شهید باهنر، آقای احمدی‌نژاد و بقیه انجام داده که می‌خواهیم این گفت‌وگو‌ها را در قالب کتاب، منتشر کنیم. حتی با حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در زمان ریاست‌جمهوری هم مصاحبه‌ای به صورت دستنویس داشته‌اند که در این کتاب آمده است. این کتاب حروفچینی شده و یک بار هم ویرایش شده و برای بار دوم و سوم هم ویرایش می‌شود و چون حجمش زیاد است، ان‌شا‌ا... در قالب سه کتاب منتشر خواهد شد. 
   
هم بخوانید، هم بشنوید
یک کتاب دیگر درباره دیدگاه‌های مقام معظم رهبری در رابطه با شعر و ادبیات داریم که خانم نغمه مستشار‌ نظامی در‌حال انجام و پیگیری آن هستند.این کتاب، یک اثر چند‌رسانه‌ای است. مثلا وقتی بیان می‌شود مقام معظم رهبری در دیدار شعرا صحبت‌هایی داشتند، با کدی که آمده، صوت یا تصویر این دیدار هم قابل مشاهده است. سعی بر این بوده که متن کتاب از اولین دیدارهایی که با شعرا داشتند تا امروز، احصا و تنظیم شود. چون این دیدارها حساس است، باید از منابع معتبر استفاده کنیم و تلاش داریم که کتاب به نمایشگاه سال بعد برسد.
   
تجربیات چهره‌های رسانه ‌ملی
در اثری دیگر، قرار است با مدیران سطح بالا و بعد از آن مدیران در‌سطح معاونت و مدیران شبکه، مدیران برون‌مرزی و همچنین مجریان مطرح تلویزیون مصاحبه‌هایی انجام شود که تجربه‌های زیستی و مدیریتی‌شان را در قالب کتاب، ارائه و ماندگار کنیم.برای این کار دنبال خبرنگاری بودیم که هم خودش شناخته شده باشد وهم اینکه از کاررسانه‌ ملی، آگاهی کافی داشته باشد. بنا داریم هر۱۰نفر از این شخصیت‌ها را در قالب یک کتاب منعکس کنیم. در برخی از این گفت‌وگوها هم، من و مدیران موسسه جام‌جم حضور خواهیم داشت. این گفت‌وگوها تلفیقی از تجربه‌نگاری و دانشی است که هر‌کدام از این بزرگواران دارند.
   
تجربه زیستی نخبگان
کار دیگری که در دست داریم روایت‌هایی است که آدم‌ها از زندگی‌شان دارند. مثلا ما با آقای جواد محقق که فرزند آیت‌ا... محقق هستند، توافق کردیم تجربه‌ها وخاطراتی راکه از زندگی پدرشان دارندومی‌تواند الگو باشد، برایمان بنویسند. احتمالا این اثر هم کتابی ۲۰۰صفحه‌ای بشود.هم‌چنین آقای محمدحسین نعمتی که هم شاعر و نویسنده و هم در تورهای گردشگری فرهنگی فعال هستند، کتابی درباره سفرهایشان به ۳۶ کشور را آماده خواهند کرد.
   
رفت‌و‌برگشت‌های حرفه‌ای
تمام تلاشمان این است که این کتاب‌ها را به مرحله چاپ برسانیم. این کتاب‌ها حداقل سه تا چهار بار بین انتشارات و نویسنده رفت‌و‌برگشت دارد و از ایده تا به دست خواننده برسد، نزدیک به ۳۰ مرحله را طی می‌کند. این کارها در مراحل پیش‌تولید، تولید و توزیع در جریان قرار می‌گیرد.
   
کتاب‌های موفق
تعریف «موفقیت» در زمینه کتاب را باید مشخص کرد. مثلا شرایطی پیش می‌آید که یک کتاب پرفروش می‌شود. مثل کتاب «متاستاز اسرائیل» که پارسال به خاطر طوفان‌الاقصی حدود پنج‌چاپ به فروش رفت. یا «ویولن‌زن روی پل» که فروش خوبی داشته و همچنان هم دارد. چون هم کار، کار خوبی است و هم تجربه زیسته نویسنده است و هم مردم، مستقیم یا غیرمستقیم با این معضل اجتماعی درگیرند.درباره کتاب «موتورسوار چمران» هم درخواستی برای ساخت سریال داریم که باید مراحلش را طی کند. کتاب «آداب کتابخواری» هم که زحمت آقای احسان رضایی است فروش خوبی داشته است. کتاب‌های آقای دکتر امینی هم مخاطبان زیادی را جذب کرده است.
   
شورای نشر
در دوره جدید فعالیت انتشارات جام‌جم، شورای نشر تشکیل شده که در آن کارشناسان کتاب و نشر حضور دارند و مدیرعامل موسسه جام‌جم و حتی دوستان روزنامه جام‌جم در آن عضویت دارند. ما در انتشارت، عناوین و طرح‌ها را آماده می‌کنیم و در شورای نشر برای چاپ و انتشار آن تصمیم‌گیری می‌شود.
   
سهم ما از رسانه
ما سهم خوبی برای معرفی کتاب‌هایمان در رسانه‌ملی داریم و تعدادی از کتاب‌ها در برنامه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی معرفی شدند و حتی با نویسندگان آن هم گفت‌وگوهایی انجام شد، اما در‌پی آن هستیم که ارتباطات‌مان با رسانه‌های دیگر را هم تقویت کنیم و صدای کتاب‌هایمان را به‌گوش همه برسانیم. در بین کتاب‌های جا‌م‌جم برای ذائقه‌های مختلف آثاری وجود دارد که باید موضوع و قالب آن را برای مخاطبان معرفی و ترویج کنیم و تلاش کنیم کتاب‌ها را به راحت‌ترین شیوه به دستشان برسانیم یا در معرض انتخاب آنها قرار دهیم.
   
فاجعه شمارگان!
شمارگان کتاب‌ها در کشور ما که با مهمانانش به حدود ۱۰۰میلیون نفر می‌رسد، نباید در حد ۲۰۰ نسخه باشد. من این را فاجعه می‌دانم که برایش باید فکری شود. امید داریم این روند با تولید کتاب‌های خوب و با تبلیغ این کتاب‌ها به‌سمت اصلاح پیش برود. گاهی می‌شنوم که در مجلات علمی هم همین وضع وجود دارد و شمارگان این مجلات به تعداد مقاله‌هایی است که در آن چاپ شده! 

«دو جان» ۲۰‌روایت خواندنی از روزهایی است که بسیاری ازبانوان، رویای چشیدن آن را در قلب خود می‌پرورانند. مسأله جمعیت و فرزندآوری از مسائل ایران است که از منظر رهبر انقلاب جزو اولویت‌ها قرار گرفته است. کم‌شدن نرخ رشد جمعیت در ایران دلایل پیچیده‌ای دارد، ولی به‌هر حال یکی از آن دلایل، عدم‌تمایل دختران جوان به بارداری است.

«ویولن‌زن روی پل» روایت سفری از ظلمت به نور، نوشته خسرو باباخانی است. این نویسنده برگزیده کتاب سال و معلم داستان‌نویسی در این کتاب تجربه‌های خود را از اعتیاد ۳۰ ساله و سپس توفیق در ترک این بلا روایت کرده است. کتاب از ۱۶ فصل تشکیل شده است. مولف فصل نخست را به خستگی و فصل آخر را به بهشت اختصاص داده است. 

کتاب «آداب کتاب‌خواری» نوشته احسان رضایی از تازه‌های بازار نشر است که به اهمیت مطالعه می‌پردازد. این کتاب را نشر جام‌جم در ۱۶۸ صفحه منتشر کرده است. «خواندن کتاب، راهی است برای کشف‌کردن، برای خیال‌کردن و آفریدن، خواندن راهی است برای زنده‌ماندن؛ ما در  دنیای عجیبی زندگی می‌کنیم که کلمات به‌صورت مداوم از معنا تهی می‌شود.»
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها