«جام جم »کتاب های هنری سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران ‌را بررسی می‌کند

روی بوم کتاب

دکتر محمود اکرامی‌فر در نشست بررسی کتاب «لوازم تنهایی»:

شاعران تأثیر زیادی بر جامعه دارند

نشست نقد و بررسی کتاب «لوازم تنهایی» در سومین روز برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مصادف با ۲۱ اردیبهشت‌۱۴۰۳با حضور محمود اکرامی‌فر، مدیر انتشارات جام‌جم، نویسنده، شاعر و منتقد، حمیدرضا شکارسری شاعر، نویسنده، پژوهشگر و منتقد ادبی و رضا حاجی‌آبادی،مدیر انتشارات هزاره ققنوس درسالن گوشه نقد، واقع در شبستان مصلی امام‌خمینی(ره) برگزار شد.
کد خبر: ۱۴۵۶۷۳۸
شاعران تأثیر زیادی بر جامعه دارند
 
آشتی مردم ایران با ادبیات فاخر
رضا حاجی‌آبادی،مدیر انتشارات هزاره ققنوس دراین نشست گفت: انتشارات هزاره ققنوس که در گذشته با عنوان انتشارات کتاب‌اولی‌ها شناخته می‌شد، اکنون می‌خواهد مردم ایران را با ادبیات فاخر این مرز و بوم آشتی دهد. او ادامه داد: انتشارات هزاره ققنوس تلاش می‌کند که فرهنگ مکتوب کشورمان ماندگار شود. در واقع از نظر ما اگرچه کتاب‌های شعر با تیراژ کم منتشر می‌شونداما می‌توانند ماندگار باشند. حاجی‌آبادی بیان کرد: نقدهای مینی‌مال فضای مجازی را با ادبیات کهن ایران آشتی می‌دهد. 

جامعه، فرصتی برای مطالعه آثار بلند ندارد
حمیدرضا شکارسری، شاعر، نویسنده، پژوهشگر ومنتقد ادبی گفت:جامعه ایرانی به گونه‌ای شده که فیلم‌های کوتاه، سنگرهای فیلم‌های سینمایی بلند و داستان‌های مینی‌مال، سنگرهای داستان‌های بلند یا رمان را فتح می‌کنند. درحوزه شعر نیز چنین است و به‌تبع آن، نقد کتاب نیز تغییر‌کرده است. در واقع جامعه ما فرصتی برای مطالعه و تماشای آثار بلند ندارد.به گفته او، کتاب ‌لوازم تنهایی، نقدهای کوتاهی را برای شعرهای کوتاه ارائه می‌دهد و شاید گامی برای رسیدن ما به نقد مینی‌مال باشد. 
محمود اکرامی‌فر‌ گفت: من معتقدم که هر شاعر یک رسانه است و ما در عصر شاعر-رسانه زندگی می‌کنیم. او افزود: امروز، پست مجازی شاعران بیشتر ازروزنامه‌ها دیده می‌شودواین نشان می‌دهدکه اکنون شاعران تأثیر زیادی بر جامعه دارند. مدیر انتشارات جام‌جم بیان کرد: ما امروزه از مخاطب‌محوری به سمت مخاطب‌‌سروری حرکت می‌کنیم و این در حالی است که برخی‌ شاعران، سواد ادبی و رایانه‌ای دارند اما سوادرسانه‌ای ندارند.من باوردارم که شاعرامروز باید سوادرسانه‌ای،عاطفی،ادبی و...را داشته باشد.اکرامی‌فر گفت: کتاب شکارسری برای نسل زومرها خوب است. زمان برای هر نسل، ارزشی متفاوت دارد و به‌تبع آن، بومرها حاضر هستند که زمان زیادی را برای خواندن آثار مکتوب بگذارند اما زومرها ترجیح می‌دهند که با مطالعه آثار ادبی کوتاه، بیشترین بهره را ببرند.به گفته او، شکارسری مخاطب‌شناس قهاری است.این شاعر نقدهایی را هم بر کارحمیدرضا شکارسری وارد و تاکید کرد که نقد با انتقاد متفاوت است.نقد ازنظر اکرامی‌فربه‌مثابه تعریف کردن ازکارافراد است وهیچ فردی از این‌که از کارش تعریف شود، ناراحت نمی‌شود. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها