سقوط اقتصاد اسرائیل با پاسخ موشکی ایران

پس از پاسخ موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی موسسه رتبه‌بندی اعتباری بین‌المللی استاندارد اند پورز بار دیگر رتبه اعتباری بلندمدت این رژیم را کاهش داد.
کد خبر: ۱۴۷۵۴۶۲
 
مؤسسه رتبه‌بندی اعتباری S&P (استاندارد اند پورز) تصمیم گرفت رتبه بلندمدت اسرائیل را از A+ به A کاهش دهد و این را به افزایش خطرات امنیتی با توجه ‌به تشدید درگیری با گروه حزب‌ا... لبنان نسبت داد. این مؤسسه در توضیح دلیل کاهش رتبه اعتباری اسرائیل نگرانی‌ها را در مورد تهدیدهای امنیتی بالقوه، از جمله حملات موشکی تلافی‌جویانه علیه اسرائیل که می‌تواند تأثیر تنش بر اقتصاد را تشدید کند، برجسته کرد. این آژانس رتبه‌بندی، خطراتی را برای اقتصاد و دارایی عمومی رژیم صهیونیستی، ناشی از جنگ مداوم با حزب‌ا... و درگیری احتمالی با ایران عنوان کرده است.

مؤسسه رتبه‌بندی اعتباری مودیز نیز هفته گذشته رتبه اعتباری اسرائیل را با دو پله کاهش به Baa۱ رساند و نسبت به تنزل بیشتر آن به درجه ریسک بالا، در صورت تبدیل تنش‌های فزاینده فعلی با حزب‌ا... در خصوص یک درگیری گسترده هشدار داد. S&P تأکید کرد: ما اکنون بر این باوریم که فعالیت نظامی در غزه و تشدید جنگ در مرزهای شمالی اسرائیل از جمله تهاجم زمینی به لبنان، ممکن است تا سال ۲۰۲۵ ادامه یابد؛ افزون بر این‌که خطرات درباره اقدامات تلافی‌جویانه علیه اسرائیل نیز وجود دارد.

بر اساس گزارش رسانه‌های عبری، به‌دنبال کاهش پیاپی رتبه اعتباری اسرائیل، سرمایه‌گذاران کیفیت بدهی (اوراق قرضه) اسرائیل را با احتیاط بیشتری ارزیابی خواهند کرد که می‌تواند میزان استقبال از این اوراق را کاهش دهد. چنین سناریویی، کابینه نتانیاهو را مجبور به جمع‌آوری مبالغ بی‌سابقه (استقراض بیشتر) می‌کند که این امر نیز به‌تبع خود، وضعیت مالی شکننده در اسرائیل را تشدید خواهد کرد.

پاسخ موشکی ایران و ضربه سخت به اقتصاد اسرائیل

یدیعوت آحارانوت نیز درباره اوضاع اقتصادی اسرائیل با عنوان «ضربه سخت دیگری به اقتصاد» نوشت: موسسه اعتبارسنجی S&P چند روز پس از کاهش رتبه اعتباری اسرائیل، یک بار دیگر پس از حمله ایران آن را کاهش داد.

یدیعوت این اقدامِ بزرگ‌ترین شرکت رتبه‌بندی اعتباری جهان علیه رژیم صهیونیستی را فوری و زودتر از حد انتظار توصیف کرد و گفت: این مرکز، یک پیش‌بینی منفی هم درباره اسرائیل ارائه داد و دلیل این نگرش منفی را تشدید رویارویی با حزب‌ا... اعلام کرد که بر اساس برآورد این مرکز، این تقابل ممکن است طولانی باشد. پیش‌بینی این شرکت، رشد صفر درصدی اقتصاد اسرائیل در سال ۲۰۲۴ و کسری بودجه ۹درصدی است.

افت ۱.۵درصدی ارزش پول  رژیم صهیونیستی

با این حال آمارها نشان می‌دهد شِکِل، پول ملی رژیم صهیونیستی در روز گذشته (چهارشنبه) و پس از پاسخ موشکی ایران افت ۵/۱درصدی در مقابل دلار داشته است. تحلیلگران دلیل این موضوع را شوک بازارهای داخلی اسرائیل از حمله موشکی ایران ذکر کرده‌اند. به‌گفته آنان، افت ۵/۱درصدی ارزش شِکِل طی یک روز، بعد از حادثه هفتم اکتبر کم‌سابقه  بوده است.

سه موسسه رتبه‌بندی بین‌المللی طی هشت ماه اخیر در پنج نوبت رتبه اعتباری اسرائیل را به‌دلیل فشار هزینه‌های جنگ غزه بر وضعیت مالی این رژیم کاهش دادند. این در حالی است که پروفسور دان بن دیوید، اقتصاددان صهیونیست دانشگاه تل‌آویو می‌گوید: در عرض تنها چند ماه طی یک سال اخیر، نه‌تنها دو رتبه‌ای را که چندین دهه طول کشیده بود، به دست بیاوریم، از دست دادیم، بلکه حتی به رتبه‌ای پایین‌تر از زمانی که نخستین رتبه‌بندی اعتباری در ۳۰ سال پیش را به دست آورده بودیم، سقوط کردیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها