از انفجارهای پیجری در لبنان چه می‌دانیم؟

انفجار دستگاه‌های ارتباطی رادیویی شخصی (پیجر) در نقاط مختلف لبنان امروز سه‌شنبه به زخمی شدن ده‌ها نفر منجر شد. این انفجارها در حومه‌های بیروت و نقاط دیگر لبنان به وقوع پیوست.
کد خبر: ۱۴۷۳۱۹۹

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس، «فراس الابیض»، وزیر بهداشت لبنان از زخمی شدن صد‌ها نفر در مناطق مختلف این کشور خبر داده است. این وزارتخانه همچنین  از همه شهروندانی که دستگاه ارتباط رادیویی در اختیار دارند خواسته تا فورا آن را از خود دور کنند.
سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان پیشتر به اعضای این گروه هشدار داده بود از حمل گوشی‌های موبایل خودداری کنند، زیرا رژیم صهیونیستی از طریق این گوشی‌ها می‌تواند آن‌ها را دنبال کرده و حملات هدفمند انجام دهد.  
خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام حزب‌الله مدعی شده دست‌کم ۱۵۰ نفر در نقاط مختلف لبنان زخمی شده‌اند. این مقام گفته که انفجار‌های نتیجه یک عملیات امنیتی بوده که دستگاه‌های پیجر را هدف قرار داده‌اند.  
یک منبع آگاه در گفتگو با خبرگزاری فارس  از جراحت سطحی سفیر ایران در بیروت در پی انفجار پیجر خبر داد و گفت که مجتبی امانی در حال حاضر در بیمارستان تحت نظر است.
ارتش رژیم صهیونیستی گفته که درباره این حادثه اظهارنظر نمی‌کند. با وجود این، یک مقام نزدیک به نخست‌وزیر این رژیم، بنیامین نتانیاهو به صورت تلویحی نقش تل‌آویو در این انفجار‌ها را تأیید کرده است.  
توپاز لوک، یکی از دستیاران و سخنگو‌های بنیامین نتانیاهو بعد از انفجار‌های بیروت به صورت تلویحی نقش رژیم صهیونیستی در این انفجار‌ها را تأیید کرده بود.  
دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تلاش کرده با گفتن اینکه او از چند ماه پیش دیگر سخنگوی نتانیاهو نیست از اظهارات او فاصله بگیرد.  
 لوک در پیامی در شبکه ایکس در واکنش به پیام یک کاربر که نوشته بود نتانیاهو قبل از سفر به نیویورک اقدام مهمی در لبنان انجام نخواهد داد نوشته بود: «این چندان دوام نیاورد.»
این مقام صهیونیستی پیامش را در ایکس پاک کرد، اما دفتر نتانیاهو گفته است: «توپاز لوک الان چند ماه است که دیگر سخنگوی نخست‌وزیر نیست. او جزو افراد حلقه نزدیک هم نیست.»
رسانه‌های عبری گزارش داده‌اند دفتر نتانیاهو به تمامی اعضای کابینه ائتلافی دستور داده فعلا از انجام مصاحبه خودداری کنند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته دستگاه‌های ارتباطی جدیدی که اعضای حزب‌الله به همراه داشته‌اند دارای باتری‌های لیتیومی بوده‌اند که منفجر شده‌اند.  
به نوشته این خبرگزاری، این باتری‌ها در صورتی که بیش از اندازه داغ شوند ممکن است دود کرده، ذوب شوند و دچار حریق شوند.  
از باتری‌های لیتیومی قابل شارژ در طیف گسترده‌ای از محصولات از گوشی‌های موبایل گرفته تا لپ‌تاپ و خودرو‌های برقی استفاده می‌شود.  
آتش ناشی از انفجار این باتری‌ها می‌تواند حرارتی تا ۵۹۰ درجه سانتی‌گراد (معادل ۱۱۰۰ درجه فارنهایت) تولید کند.
روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» به نقل از منابع اسرائیلی خبر داد که فرماندهان سرویس‌های امنیتی در حال برگزاری نشست فوق‌العاده هستند و مسئولان سیاسی این رژیم هم در آن حضور دارند.
این منابع با بیان اینکه هدف از این نشست، بررسی تحولات جبهه لبنان است، تصریح کردند: نهاد‌های امنیتی بر این باورند که حزب‌الله قصد دارد عملیات نظامی جدیدی علیه اسرائیل آغاز کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها