در واکنش به تحریم‌های جدید غرب علیه ایران؛

عراقچی: گفت‌وگو باید بر اساس احترام متقابل باشد نه بر اساس تهدید و فشار

وزیر امور خارجه گفت: اگرچه ما همواره اهل گفت‌وگو بوده‌ و هیچ وقت گفت‌وگوهای سازنده برای رسیدن به درک مشترک نسبت به مسائل مورد اختلاف را ترک نکرده‌ایم اما گفت‌وگو باید بر اساس احترام متقابل باشد نه بر اساس تهدید و فشار.
وزیر امور خارجه گفت: اگرچه ما همواره اهل گفت‌وگو بوده‌ و هیچ وقت گفت‌وگوهای سازنده برای رسیدن به درک مشترک نسبت به مسائل مورد اختلاف را ترک نکرده‌ایم اما گفت‌وگو باید بر اساس احترام متقابل باشد نه بر اساس تهدید و فشار.
کد خبر: ۱۴۷۲۶۲۹

به گزارش جام جم آنلاین، سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در خصوص اعمال تحریم‌های جدید توسط غرب علیه کشورمان اظهار داشت: تعجب است که هنوز کشورهای غربی نمی‌دانند که تحریم یک ابزار شکست خورده است و از طریق تحریم‌ها قادر نیستند که منویات خودشان را به ایران تحمیل کنند.

وی ادامه داد: هم در بحث هسته‌ای هم در بحث‌های دیگر این یک تجربه شکست خورده است. اینکه آنها هنوز به این تجربه شکست خورده امید دارند و بر این اساس اقدام می‌کنند به نظر من جای تعجب دارد.

عراقچی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با قوت به مسیر خودش ادامه می‌دهد اگرچه ما همواره اهل گفت‌وگو بوده‌ایم و هیچ وقت گفت‌وگوهای سازنده برای رسیدن به درک مشترک نسبت به مسائل مورد اختلاف را ترک نکرده‌ایم اما گفت‌وگو باید بر اساس احترام متقابل باشد نه بر اساس تهدید و فشار.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: تحریم‌ ها ابزار فشار و ابزار تقابل هستند نه ابزار همکاری و این ابزار شکست خورده است که در عمل نتوانسته کارایی داشته باشد.

وی تصریح کرد: کشورهایی که یک روزی ما را برای سیم خاردار هم تحریم می‌کردند الان به جایی رسیده‌اند که خودشان ادعا می‌کنند که ایران سلاح‌های پیشرفته صادر می‌کند و می‌فروشد؛ این نتیجه تحریم‌ها بوده است. اینکه هنوز به دنبال این تجربه شکست خورده هستند واقعا جای تعجب دارد و من توصیه می‌کنم مسیر خودشان رو عوض کنند.

وزارت خزانه داری آمریکا در تداوم سیاست تشدید تحریم های ضد ایرانی، ۲۰ فرد، نهاد و کشتی در ایران و روسیه شامل شرکت هواپیمایی «ایران ایر» را به بهانه ادعای ارسال موشک از سوی تهران به مسکو برای بکارگیری در جنگ علیه اوکراین تحریم کرد.

در کنار اقدام اخیر آمریکا، آلمان، انگلیس و فرانسه نیز در بیانیه ای غیر سازنده و نامتعارف ضمن اتهام آفرینی علیه کشورمان با بهانه واهی ارسال موشک از سوی ایران به روسیه برای بکارگیری در جنگ اوکراین به لغو قراردادهای دوجانبه ارائه خدمات هوایی با جمهوری اسلامی ایران و تحریم ایران‌ایر به بهانه ادعای دخالت در مناقشه اوکراین اشاره کردند.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اخیر گفته است اتحادیه اروپا انتقال اخیر موشک های بالستیک ساخت ایران به روسیه را به شدت محکوم می کند.

وی با بیان این ادعا که همکاری نظامی ایران و روسیه در مناقشه اوکراین، به طور مستقیم امنیت اروپا را تهدید می‌کند مدعی شد که مسکو از پهپادها و مهمات ایرانی، «در جنگ تجاوزکارانه غیرقانونی خود علیه اوکراین استفاده کرده است.»

این مقام اروپایی اضافه کرده است: اتحادیه اروپا به سرعت و با هماهنگی شرکای بین‌المللی، از طریق اقدامات محدودکننده جدید و قابل توجه علیه ایران، از جمله تعیین افراد و نهادهای مرتبط با برنامه‌های موشکی بالستیک و پهپادهای ایران، پاسخ خواهد داد و در این راستا در حال بررسی اقدامات محدودکننده در بخش هوانوردی ایران است.

مقام‌های ایران و روسیه بارها ادعای همکاری‌ نظامی در ارتباط با جنگ اوکراین را رد و آن را بی‌اساس توصیف کرده‌اند. سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان پیشتر با انتشار پیامی تصریح کرد: ایران به روسیه موشک‌های بالستیک ارسال نکرده است. تمام.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها