مدیر جهاد کشاورزی ساری خبر داد:

ردیابی مگس میوه در 5000 هکتار باغ ساری

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری از ردیابی پنج هزار هکتار باغات مرکبات این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۱۴۷۰۱۹۹

به گزارش جام جم آنلاین مازندران، سید اسماعیل علوی با بیان اینکه مگس میوه مدیترانه ای یکی ازمخربترین آفات کشاورزی در جهان است که در ایران از آفات قرنطینه ای داخلی و خارجی کشور بوده که بعد از یک وقفه چندین ساله دوباره در استان مازندران مشاهده شد، اظهار کرد: تاکنون در پنج هزار و 22 هکتار باغات شهرستان ساری ردیابی جمعیت آفت مگس میوه مدیترانه ای انجام شد.

 

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری با اشاره به اینکه باغداران این شهرستان عملیات طعمه پاشی و کاور اسپری برای کنترل مگس میوه را در 2 هزار و 743 هکتار انجام دادند، تصریح کرد: اولین گام برای مدیریت مبارزه با این آفت ردیابی دقیق آن است و  دو نوع تله جلب کننده مگس میوه مدیترانه­ ای شامل تله Mcphail طعمه­ گذاری شده با مایع جلب کننده ceratap و تله Jackson طعمه­ گذاری شده با پارافرومون Trimedlure برای ردیابی جمعیت آفت مورد استفاده قرار گرفت.

 

این مسئول ادامه داد: بازدید از تله ها توسط کارشناسان فنی مستقر در مراکز هشتگانه این شهرستان‌ بصورت هفتگی انجام شد و تعداد مگس های داخل تله ­ها و مناطق آلوده به ­طور جداگانه ثبت و نتایج بررسی تراکم جمعیت آفت در ایستگاه‌های پیش آگاهی مورد مطالعه نشان از تراکم بیش­تر این آفت در یک اوج جمعیتی در پاییز هر سال است.

 

وی  تاکید کرد: با توجه به تخم‏گذاری آفت زیر پوست میوه و ظهور غیرهمزمان حشرات بالغ، سم‏پاشی به ‏صورت معمول در کنترل این آفت تأثیری ندارد و کنترل شیمیایی با استفاده از طعمه مسموم انجام می ‏شود و روش مهم طعمه مسموم پاشی، به ‏صورت لکه‏ ای  یک طرف از درختان و به صورت یک یا دو ردیف در میان، شامل شاخه و برگ است.

 

علوی گفت: شهرستان ساری دارای 26 هزار هکتار باغات است که 20 هزار هکتار آن مرکبات و پنج هزار هکتار آن انواع نارنگی و یک هزار و 500 هکتار نارنگی پیش رس است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها