چهارمین کنگره سرداران و 3500 شهید منطقه 16

برگزاری کنگره شهدا، انتقال پیام شهدا به نسل های بعدی است

ملت بزرگ، دشمن کوچک

رهبرمعظم انقلاب اسلامی اخیرا در دیداردست‌اندرکاران ستاد کنگره ملی شهدای استان کهگیلویه‌و‌بویر‌احمد با اشاره به ترفندبدخواهان ایران درایجاد جنگ روانی و ترس برای به عقب‌نشینی واداشتن ملت ایران در عرصه‌های گوناگون، شناخت توانایی‌های خود و پرهیز از بزرگ‌نمایی توان بدخواهان را راه مقابله با این ترفند خوانده و تاکید کردند: «نتیجه بزرگ‌نمایی دشمن در میدان فرهنگ، احساس انفعال، مجذوب فرهنگ دشمن شدن و تحقیر فرهنگ خود است. نتیجه چنین انفعالی، قبول سبک زندگی طرف مقابل و حتی استفاده از واژگان و تعابیر بیگانه است.»
کد خبر: ۱۴۶۹۳۱۶
نویسنده محمد‌مهدی ایمانی‌پور / رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
 
درخصوص فرمایشات رهبر حکیم انقلاب اسلامی نکاتی وجود دارد که لازم است مورد توجه و تأمل قرار گیرد:

نخست این‌که جنگ روانی، کالبد و فرامتن اصلی عملیات دشمن در مواجهه با نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران محسوب می‌شود. در این معادله، جنگ روانی محیط بر دیگر ابعاد نبرد دشمن بوده و خواهد بود. برخی تصور می‌کنند جنگ روانی را باید هم‌عرض جنگ اقتصادی یا جنگ نظامی تلقی کنند اما این تصور صحیح نیست. در جنگ روانی، باورها، ثوابت فکری، اعتقادی و نگاه کلان افراد نسبت به مقولات مهم و سرنوشت‌ساز به چالش کشیده می‌شود و این دگرگونی، به دستمایه و پیش‌شرطی برای عملیات دشمن در دیگر ابعاد تبدیل می‌شود. جنگ روانی در یک تعریف گویا و ساده، حمله به ذهنیت و ادراک انسان‌ها و زمینه‌سازی برای پذیرش نشانه‌های انحرافی و گمراه‌کننده از سوی آنهاست. 

نکته دوم، معطوف به یکی از مصادیق مهم جنگ روانی دشمنان یعنی بزرگ‌نمایی جریان باطل و کوچک‌نمایی جریان حق مربوط می‌شود. دشمن در میدان جنگ روانی و شناختی، خود را به‌مثابه یک «واقعیت شکست‌ناپذیر» و«توانمند» توصیف کرده و دیگران را متهم به عدم توانایی مواجهه با این قدرت می‌کند.زمانی که این باور نادرست دراذهان(‌با استناد به روش‌ها و ابزارهای گوناگون) القا و تثبیت شود، انسان‌ها و جوامع به مرحله«خودناباوری» و«دگرباوری»خواهندرسید.دراین صورت فرهنگ، باورهاواعتقادات کشورها ازسوی ملت‌هایشان پس زده شده وموردتحقیر قرارمی‌گیرد. تغییرسبک زندگی،آخرین حلقه وخروجی جنگ روانی و شناختی دشمن محسوب می‌شود. زمانی که سبک زندگی افراد تحت تاثیر پیش‌فرض‌ها و القائات بیگانگان تغییر پیدا کند، خود به جزئی از بازی دشمن در تقابل با خویشتن تبدیل می‌شود. 

نکته سوم، معطوف به ظرفیت‌های گسترده و بی‌نظیر فرهنگی، دینی، گفتمانی و تمدنی ما در مواجهه با جنگ روانی دشمن است. مهم‌ترین دلایل ناکامی دشمن در پیشبرد و تکمیل مصادیق و حلقه‌های جنگ روانی علیه جامعه ما در طول سال‌های سپری شده از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، همین استحکام و تجمیع ظرفیت‌های ذاتی و اکتسابی ما بوده است. با این حال نباید در مواجهه با جنگ روانی دچار ساده‌انگاری، سوء‌محاسبه یا سوءتدبیر شد. آنچه مانع از تسلط ما بر داشته‌ها و بایسته‌های مواجهه با دشمن در عرصه جنگ روانی می‌شود، انفعال است و بس! بنا به تعابیر مکرررهبرمعظم انقلاب اسلامی،دراین عرصه حتی در مواردی باید رویکردی آفندی و مبتکرانه داشت و به رویکرد پدافندی و دفاعی در برابر توطئه‌ها و نقشه‌های دشمن اکتفا نکرد. زمانی که جنگ روانی به‌مثابه فرامتن و ظرف بازی دشمنان در‌هم شکسته شود، دیگر مصادیق جنگ و مواجهه با ملت ایران نیز یکی پس از دیگری با تباهی و شکست مواجه خواهد شد. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها