هفت‌خوان مشکلات از نگاه مردم

دولت چهاردهم درحالی قراراست بارأی اعتمادمجلس به کابینه آغاز به‌کار کند که تاکید بر وفاق ملی ولزوم حل مسائل جامعه مورد تاکید رئیس‌جمهور و آحاد ملت است، از سوی دیگر نیز همه ارکان نظام در ایجادهمگرایی وحفظ پیوندهای خودباجامعه درتلاش هستندو نیز توسعه وکارآمدی دولت‌ها وبهبود رفاه اجتماعی همچنان مسأله‌اصلی‌کشور قلمداد می‌شود.
کد خبر: ۱۴۶۸۷۹۳
 
در این شرایط دولت چهاردهم به ظرفیت‌سازی برای نفوذ در جامعه و بازتعریف و تنظیم‌گری دوباره روابط خود با جامعه نیاز دارد تا بتواند با به‌کارگیری همه نیروهای موجود در کشور، ضمن حل مسائل کلان سیاسی و اقتصادی، انتظارات شهروندان را برآورده سازد. در این بین به نظر می‌رسد برخی مسائل و چالش‌های اساسی،تنظیم‌گری دوباره روابط ومناسبات بین دولت و جامعه را سخت‌تر کرده و نیاز است دولت چهاردهم این موارد را در اولویت خود قرار داده و سیاست و راهبرد مشخصی را برای حل این مسائل اتخاذ کند تا بیش از پیش از حمایت جامعه برخوردار باشد.

تورم و حفظ ارزش پول ملی
تورم وکاهش‌ارزش پول‌ملی یکی ازمهم‌ترین‌علل‌بحران‌اقتصادی است،معضلی‌که پیامدهای آن فقط به عرصه اقتصادمحدود نخواهدشد. 
۹۱.۲ درصد از شهروندان به مقدار زیادی نگران تورم و افزایش هزینه‌های زندگی هستند.

اشتغال و رفع بیکاری
ایجاد اشتغال پایداروبهبودنرخ بیکاری یکی دیگرازمواردی است که دولت باید در سیاست‌هاوبرنامه‌ها به آن توجه داشته باشد. عملکرد بازار کارتا حدزیادی درگرو ثبات اقتصاد کلان ومحیط کسب‌وکارو متاثر ازنهادهای بازار کار،سرمایه انسانی و نظام تامین اجتماعی است. بنابراین سیاست‌های اشتغال دولت باید مشکلات بازار کارایران و نرخ نازل مشارکت نیروی کاردربستررکود تورمی را در نظر قرار دهد. 
۸۸.۲درصد از شهروندان می‌گویند به مقدار زیادی «وضعیت اشتغال و بیکاری» آنها را نگران می‌کند.
۳۰.۴درصد ازجوانان مجرد ۱۸تا۳۴سال در کشور، دلیل عدم ازدواج را نداشتن «شغل مناسب» بیان کردند.

تامین مسکن و ساماندهی اجاره‌بها
بررسی‌ها نشان می‌دهدبرنامه‌های حمایتی که درقوانین ویژه بخش مسکن وشهرسازی وبسیاری ازقوانین موضوعی مرتبط با این بخش وضع شده به سبب نامشخص‌بودن میزان حمایت‌ها وعدم اتخاذرویکردمشخص،پاسخگوی گروه‌های کم‌درآمدوکم‌برخوردار نبوده است. 
۸۵.۷درصد از شهروندان به مقدار «زیاد» در خصوص مسکن و تامین اجاره آن در آینده نگران هستند.
۶۸.۳درصد از زنان به «مقدار زیادی» نداشتن مسکن مناسب را دلیل عدم فرزندآوری می‌دانند. 

محیط‌زیست و آب
مسائل زیست‌محیطی حالا به‌نوعی به مطالبه افکارعمومی بدل شده است. آمارها و شواهد نشان می‌دهد باید فراتر از نگاه جغرافیایی، یک نگاه کلان آمایش سرزمین و جامعه‌شناختی به مسأله آب و محیط‌زیست در کشور داشت.
۹۰.۴درصد مردم استان اصفهان و۹۰درصد مردم چهارمحال‌وبختیاری به میزان زیادی نگران وضعیت آب هستند.

مسأله فساد اداری
موضوع دیگری که می‌توان ازآن به‌عنوان یکی ازاولویت‌هاوکارویژه‌های دولت‌چهاردهم یادکردموضوع مبارزه بافسادواختلاس است. 
 ۷۶درصد از شهروندان به مقدار زیادی نگران موضوع فساد اداری و اختلاس در کشور هستند.

درآمد و حمایت‌های اجتماعی
موضوع درآمدومعیشت ونیزایجاد نظام حمایت‌های اجتماعی کوتاه‌مدت وبلندمدت ازمهم‌ترین سیاست‌های اجتماعی دربخش کلان کشور است ودرسال‌های اخیر بیش ازپیش افکارعمومی رادرگیر خود کرده است.
۴۰.۴درصد شهروندان می‌گویند امکان پس‌انداز ندارند. 

بی‌تفاوتی سیاسی
این مسأله، کمتر ازجنس اقتصادی ویک پدیده عینی است.مراد از بی‌تفاوتی سیاسی، اشاره به شرایطی است که در آن افراد یک جامعه احساس می‌کنند تاثیری در مسائل سیاسی ندارند.
۸۰ درصد مردم خود را نزدیک به هیچ‌کدام از طیف‌های سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب نمی‌دانند. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها