درحوزه فرهنگی شاهدتغییرسبک زندگی مردم به واسطه حضور در برخی شبکههای اجتماعی از قبیل فیسبوک و اینستاگرام بودهایم. درحوزه اقتصادی، حضور در شبکههای اجتماعی از قبیل تلگرام واینستاگرام به ظهور و بروزمشاغل جدید و کارآفرینی شمار زیادی از کاربران تبدیل شده ودرآمدوگردش مالی قابلتوجهی دراین بخش به وجودآمده است. درحوزه سیاست نیز شبکههای اجتماعی در بزنگاههای مهم که سرآمد آن، انتخابات است، ظهور و حضور قابلتوجهی داشتهاند. به طور کلی، ایکس (توییتر سابق) و تلگرام در حوزه سیاسی در یک دهه اخیر نقش مهمی در شکلدهی ذهنیت کاربران و حضور وعدمحضور آنها در انتخابات داشتهاند. پیامرسان و شبکهاجتماعی ایتا، از جدیدترین بسترهای اجتماعی است که دردوسه سال اخیر توانسته علاوه بر تاثیرگذاری و شکلدهی افکارعمومی، در فرهنگسازی نیز موثر باشد و به خصوص در حوزه فرهنگی و سیاسی نقشآفرینی قابلتوجهی داشته است. بررسی محتوای مربوط به انتخابات در بسترهای مختلف خبری و شبکههای اجتماعی در بازه زمانی ۲۰روزه (از زمان بروز سانحه بالگرد رئیسجمهور تا قبل از اعلام نامزدهای احراز صلاحیت شده) نشان میدهد رقابت اصلی در شکلدهی افکار عمومی و جریانسازی، میان دو پلتفرم خارجی یعنی توییتر و تلگرام و یک پیامرسان داخلی یعنی ایتاست. توییتر با جذب بیشترین تعداد کاربر درگیر در انتخابات، تلگرام با گرفتن بیشترین تعداد بازدید از کاربران خود و ایتا با انتشار بیشترین تعداد محتوا، هریک شاخصهای مهمی از تعداد محتوا، بازدید و میزان فعالیت کاربران را به دست آوردهاند. رکود و رخوت در اینستاگرام با حدود ۳۱میلیون کاربر فعال و پرطرفدارترین پلتفرم در ایران، نشان از این دارد که تحرکات انتخاباتی در میان توده مردم هنوز شکل نگرفته و با وجود فعالیت قابل ملاحظه در بسترهایی، چون توئیتر، تلگرام و ایتا همچنان کاربران اینستاگرامی و صفحات فعال در این پلتفرم به کنشهای حداقلی بسنده کردهاند. دراکثر بسترهای خبری بررسی شده در بازه زمانی ۳۰اردیبهشت تا ۱۸خرداد (۲۰روزه) بیشترین میزان تولیدمحتوا در روز۱۴خرداد ودرپی بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص انتخابات صورت گرفته است، همچنین فعالترین کاربران درمیان همه این بسترها به کاربر ایتا با بیش از ۱۰۰۰ مطلب مرتبط با انتخابات مربوط بوده است.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
بهتاش فریبا در گفتوگو با جامجم:
رضا کوچک زاده تهمتن، مدیر رادیو مقاومت در گفت گو با "جام جم"
اسماعیل حلالی در گفتوگو با جامجم: