آنتی ژن نیوکاسل جی ۷ و آنفلوآنزای فوق حاد به زودی در سرم سازی رازی شعبه شمالغرب کشور رو نمایی می شود

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی شعبه شمالغرب کشور از رونمایی از دو آنتی ژن جدید در این موسسه پس از دریافت مجوزهای لازم از دامپزشکی خبر داد.
کد خبر: ۱۴۶۸۴۶۳
نویسنده وحیده حاجی محمدیاری

جام جم آنلاین آذربایجان شرقی: علی آمقی رودسری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آنتی ژن ( به ترکیباتی گفته می‌شود که پس از ورود به بدن موجب برانگیختن واکنش‌های ایمنی می‌‌شود که در جریان آن موادی به نام پادتن تولید می‌شود) نیوکاسل جی ۷ و آنفلوآنزای فوق حاد، دو محصولی هستند که با تایید دامپزشکی، به زودی در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی شعبه شمالغرب کشور تولید و رونمایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد واکسن های انسانی، ۹۰ درصد دامی و ۳۰ درصد طیور مورد نیاز کشور در این موسسه تولید می شود، گفت: ظرفیت تولید این موسسه ۴۰۰ میلیون دُز واکسن دوگانه و ۶۰ میلیون دُز واکسن تکی است و بیشتر تولیدات موسسه برای تامین نیاز داخلی مصرف می‌شود و در واقع این موسسه با تولیدات خود مانع از خروج ارز از کشور می شود.

وی به استانداردهای بالای تولیدات این موسسه اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه واکسن های تولیدی موسسه رازی انسانی و دامی است، این موسسه زیر نظر وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی فعالیت می کند از این رو استانداردهای محصولات آن باید بالا باشد.

آمقی به فعالیت واحد تحقیق و توسعه در این موسسه نیز اشاره و اظهار کرد: وظیفه اصلی این واحد بهبود فرایند تولید موجود و تولید فرآورده های جدید است.

وی به روش تولید واکسن در این موسسه نیز پرداخت و گفت: در این موسسه، واکسن از طریق تزریق داخل تخم جنین تولید می شود و می توان گفت تولیدهای این موسسه، نسل دوم واکسن است.

آمقی نیاز به تجهیزات و دانش روز را چالش اصلی این موسسه عنوان کرد و افزود: نگاه ها به این موسسه باید تغییر کند و اگر به دنبال این هستیم که این موسسه در بازارهای جهانی حضور داشته باشد و بدرخشد باید بودجه مورد نیاز برای ایجاد زیرساخت ها تامین و پرداخت شود. با تجهیزاتی که در حال حاضر وجود دارد نمی توان انتظار داشت این مجموعه بتواند در بازارهای بین المللی با سایر رقبا به رقابت بپردازد

وی بر دانش و تخصص دانشمندان ایرانی در حوزه تولید واکسن اشاره کرد و گفت: از ۷۰ محصولی که در این موسسه تولید می شود به جز دو مورد، بقیه با دانش بومی به مرحله تولید رسیده و این امتیاز و برگ برنده این موسسه است که می تواند بر پایه توان متخصصان داخلی به تولید بپردازد.

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی شعبه شمالغرب کشور با اشاره به قدمت این موسسه گفت: موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی امسال صدمین سال فعالیت خود را جشن می گیرد و شعبه شمالغرب کشور نیز که از سال 1372 شروع به کار کرده است با یکسال تاخیر، سی امین سال فعالیت خود را جشن خواهد گرفت.

وی با اشاره به تولید واکسن های انسان، دام و طیور در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: این موسسه نقش پررنگی در امنیت غذایی و حفظ سلامت جامعه دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها