نقطه اتصال احرار عالم

شیعیان و محبان اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام و دلدادگان مکتب حسینی سراسر دنیا، خود را برای سفر معنوی اربعین آماده می‌کنند. مراسم اربعین امسال در حالی برگزار می‌شود که کربلای غزه و نسل‌کشی مستمر فلسطینیان بی‌گناه، جهان را متوجه موجودیت اشغالگر و خبیث رژیم‌صهیونیستی کرده و متعاقبا خیزشی عمیق و مقدس را در دفاع از قدس شریف در پنج قاره دنیا رقم زده است.
کد خبر: ۱۴۶۸۳۳۴
نویسنده محمدمهدی ایمانی پور / رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
 
در این خصوص سه نکته اساسی وجود دارد که لازم است مورد توجه قرار گیرد:

نخست
 این‌که اربعین حسینی به‌صورت ذاتی و فارغ از هر تحولی که در نظام بین‌الملل رخ می‌دهد، نقطه اتحاد و اتصال احرار و آزادگان عالم است. اربعین حسینی خالق ارزش‌ها و گزاره‌های تمدن‌ساز در معادلات جهانی محسوب می‌شود که صرفا جنبه مذهبی ندارد، بلکه از جنبه تبیینی و روشنگری نیز برخوردار است. اربعین، گفتمان مقاومت رابه یک گفتمان اصیل و پایدار تبدیل و در مقابل، گفتمان سازش در برابر دشمن راتضعیف می‌کند.باترویج زیست مومنانه هراس ساختگی ازاسلام را برطرف می‌سازد و موجب شکل‌گیری امت اسلامی به‌عنوان زیربنای تمدن نوین اسلامی خواهد شد. بنابراین وحشت و سانسور رسانه‌های دشمن نسبت به حماسه هرساله پیاده‌روی اربعین،بی‌دلیل نیست.راهپیمایی اربعین گفتمان‌ساز است وانسان‌های جویای حقیقت را متوجه ارزش‌های الهی،فطری وبشری خویش می‌سازد.ازاین رو،نفس برگزاری مراسم اربعین حسینی،به افکار و زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها جهت می‌دهد.

نکته دوم،
 به شرایط و وقایعی مربوط می‌شود که جهان را آزرده و خشمگین ساخته و از ماهیت دشمن صهیونیستی و حامیان آن پرده برداشته است. گفتمان اربعین و مکتب حسینی، نسبتی با سکوت و بی‌تفاوتی در قبال کشتار همه‌جانبه و وقیحانه هزاران کودک بی‌گناه در نوار غزه ندارد.یکی ازاهداف مهم قیام عاشورا ومتعلقات آن ازجمله اربعین حسینی، حریت انسان‌ها و ایستادگی آنها در برابر ظلم و بی‌عدالتی است.بدیهی است که ظلم در هر دوره‌ای از تاریخ مصداق خاص خودراداشته ومعیارهای تشخیص آن نیز براساس فطرت پاک انسان‌هاست. امروز مصادیق بارز ظلم و ظالم را در تل‌آویو و واشنگتن مشاهده می‌کنیم. ایستادگی در برابر این نمادهای سلطه و زورمداری، به معنای تطبیق مفهوم اربعین حسینی با مصادیق امروزین آن است. گرچه امروزه این ادبیات را از زبان مردم مظلوم غزه مکرر می‌شنویم ولی بازنشراین حقایق وجهانی‌کردن مخاطبان اربعین،وظیفه‌ای همگانی واقدامی درچهارچوب جهاد تبیین است. 

نکته پایانی،
به جایگاه اربعین حسینی در اتصال پیروان مذاهب و ادیان الهی به یکدیگر بازمی‌گردد. همان‌گونه که بارها عنوان شده، مخاطبان عاشورا و اربعین حسینی، احرار عالم هستند. کسانی که براساس وجه مشترک همه ادیان ابراهیمی، یعنی مبارزه با طاغوت و ظلم، هرگز سلطه‌گری شیاطین زمان را بر خود و همنوعان‌شان برنتافته و در دفاع از مظلوم سینه خود را سپر می‌کنند. فرمایشات اخیر رهبر معظم و حکیم انقلاب اسلامی در خصوص تحرکات دانشجویان آمریکایی در دفاع از ساکنان غزه، بیانگر همین حقیقت محض است. معظم‌له، دانشجویان و مردمی را که در دفاع از ملت فلسطین، در جای‌جای دنیا به‌پا می‌خیزند عضوی از جبهه مقاومت قلمداد می‌فرمایند. بنابراین، ما با گفتمان و مکتبی مواجه‌ایم که در انحصار مذهب یا فرقه‌ای خاص نبوده و نقطه‌ثقل مطالبه‌گری جهانی در دفاع از مظلومان است. حماسه اربعین حسینی، بهترین فرامتنی است که در آن بیداری انسانی در سطح جهانی شکل گرفته و لرزه بر کالبد و روح جریان سلطه و تزویر می‌اندازد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها