انتشار کتاب «المپیک ۱۹۴۸» همزمان با برگزاری المپیک ۲۰۲۴ پاریس

خرابه‌های جنگ آتش امیدبخش المپیک و اولین رژه ایران

همزمان با برگزاری رقابت‌های المپیک ۲۰۲۴پاریس، کمیته ملی المپیک با هدف تاریخ‌نگاری و ثبت رویدادهای ارزشمند این حوزه و تلاش برای نگ است.
کد خبر: ۱۴۶۷۴۴۸
خرابه‌های جنگ آتش امیدبخش المپیک و اولین رژه ایران

نگهداری از حافظه تاریخی و گنجینه‌های ورزش، اقدام به انتشار کتاب «المپیک ۱۹۴۸» کرده این کتاب به کوشش «رضا پورعالی  و آرزو قنبری»، دبیر وخبرنگار سرویس ورزشی روزنامه جام‌جم، با نگرشی فراگیربه آثار جنگ جهانی دوم دربرگزاری المپیاد چهاردهم و نخستین حضور تاریخی کاروان ورزش ایران در بازی‌های المپیک، اثری شایسته ونمونه‌ای منحصر به فرددرحوزه تاریخ‌نگاری بازی‌های المپیک است. نگارندگان که خود ازخانواده ورزش ومطبوعات کشوروهمچنین آشنابا جنبش المپیک وپارالمپیک به شمار می‌روند، در فصل نخست کتاب با پرداختن به پیامد‌های جنگ جهانی دوم و شرایط بغرنج اقتصادی حاکم بر دنیا، تصویر روشنی از «المپیک ریاضت اقتصادی» را برای خوانندگان ترسیم کرده‌اند. پرداختن به اتفاقات مهم سیاسی جهان درسال ۱۹۴۸ از جمله ترور مهاتما گاندی، کودتای چکسلواکی، آغاز جنگ اعراب و اسراییل، ظهور دوران آپارتاید در آفریقای جنوبی، جدایی نیمه شمالی کشور کُره، در کنار مرور برخی رخداد‌های فرهنگی و علمی نظیر اکران فیلم‌های الیورتوئیست و هَملت،  اولین پخش تلویزیونی سمفونی بتهوون، پرتاب اولین میمون به فضا و تأسیس شرکت پوشاک پوما در آلمان غربی ازویژگی‌هایی است که خوانندگان کتاب ۱۹۴۸رادرتونلی از زمان به سال برگزاری المپیک لندن می‌برد. کتاب باآتش بمب افکن‌های آلمان‌غربی برسرمردم بریتانیا درحملات هوایی موسوم به بیلتس درسال ۱۹۴۰ آغازمی‌شود و با ورود به فضای امیدبخش افتتاحیه المپیک ۱۹۴۸ (پس از دو دوره تعلیق) و البته داستان‌های خواندنی و جذاب از زندگی قهرمانان آن المپیک و سرگذشت‌شان تا زمان مرگ، ادامه پیدا می‌کند.
فصل دوم این اثر شامل روایت‌ها و مستندات جذاب وکمتر شنیده شده‌ای است ازاولین حضورتاریخی کاروان ایران در المپیک. ناگفته‌هایی از نخستین روز‌های تصمیم‌گیری برای اعزام کاروان ایران و سیاهه هزینه‌های آن،  تا روز‌های حضور ورزشکاران کشورمان در محل اسکان خود در آکتون‌کانتی در کنار عراقی‌ها و پاکستانی‌ها در یک اردوگاه و البته بازتاب‌های مثبت و منفی آن اعزام در ماه‌های پس از المپیک. از شیرینی‌های کسب نخستین مدال تا تلخی محاکمه برخی ورزشکاران به دلیل شبگردی در لندن!
آخرین فصل کتاب نیز دریچه‌ای است به سوی تصاویر کمتر دیده شده از المپیک ۱۹۴۸.
دکتر سیدمناف هاشمی، دبیرکل کمیته ملی المپیک و در نوشتار خود در پیشگفتار و دکتر نصرا... سجادی در مقدمه، خواندن کتاب «المپیک ۱۹۴۸» را به ورزشکاران، مربیان، پژوهشگران ورزشی و همه دوستداران و اعضای خانواده ورزش کشور توصیه کرده‌اند. علاقه‌مندان می‌توانند کتاب «المپیک ۱۹۴۸» را از طریق انتشارات کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران تهیه کنند.

newsQrCode
برچسب ها: المپیک ورزش کتاب
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها