مرور خاطرات نقل و انتقالات با فرزاد حاتمی

من اشتباه کردم، رامین هم

نقل و انتقالات به روزهای پایانی خود نزدیک‌ می‌شود و بعضی تیم‌ها تا حدودی برای فصل جدید ترکیب اصلی و کلی خود را مشخص کرده‌اند. وقتی قرار باشد درباره استقلال، پرسپولیس، سپاهان و تراکتور که از مدعیان اصلی قهرمان هستند صحبت کنیم، قطعا باید سر وقت فرزاد حاتمی برویم.
کد خبر: ۱۴۶۷۰۹۲
نویسنده سعید اکبری - گروه ورزش
 
او که پیراهن هر چهار تیم مدعی را به تن کرده معتقد است تراکتور به نسبت رقبای خود عملکرد بهتری در نقل و انتقالات داشته. با او درباره این مسأله و سقف بودجه، انتقال سردار به امارات و حضور طارمی در اینتر گفت‌وگویی داشتیم. 

سقف بودجه برای چیست؟ 
نفهمیدم چرا در فوتبال ایران سقف بودجه گذاشتند. مثل این که سمند را در داخل ۵۰۰ میلیون می‌‎خرند و بیرون ۸۰۰ میلیون، پس سمند را به خارجی‎ها بفروشند. الان هم بازیکن خوب و با‌کیفیت چرا باید در ایران بماند؟ می‌رود خارج کشور. فراموش نکنید در لیگ قهرمانان باید مقابل تیم‌های قدرتمندی از عربستان، قطر، ژاپن و... بازی کنیم. چطور می‌خواهیم مقابل آنها بایستیم؟ توجه کنید الهلال با چه رقم‌هایی بازیکن خارجی می‌گیرد. باشگاه‌های بزرگ در آسیا محدودیتی ندارند و بازیکنان نامی و خوبی جذب می‌کنند. 

 آیا مشکل جای دیگری است؟
من هم شنیده‌ام که می‌گویند خرج فوتبال به نتیجه خروجی آن نمی‌خورد. این‌ ربطی به سقف بودجه ندارد. ما اگر خروجی فوتبال‌مان بد است به دلیل زیر ساخت‌ها و بی‌توجهی به فوتبال پایه و مدیریت غلط است.شما بهترین امکانات را به مدیری ناکارآمد بدهید و نتیجه را ببینید. ما داریم به فوتبال‌مان زهر می‌دهیم. بودجه را کم می‌کنیم و از آن‌طرف فوتبال پایه را از بین برده‌ایم. زیرساخت‌ها بد است. سوالی از شما دارم. آیا خودروی داخلی که به مردم می‌فروشیم، این‌قدر ارزش دارد؟ چطور آنجا کسی کاری ندارد و قوانین برای بازدارندگی نمی‌آید و فقط برای فوتبال می‌آید؟ 
 
این چه قانونی است؟
بله، به بازیکنان زیرمیزی پول می‌دهند. این چه قانونی است که راحت می‌توانیم آن رادوربزنیم. ما خودمان باشگاه‌ها را وادار می‌کنیم تا دغل کنند. بازیکن را وادار می‌کنیم کاری غلط انجام دهد. به نظرم باید سقف بودجه را برداریم و فکر دیگری برای باشگاه‌های‌مان کنیم. این تصمیم کارشناسی نبوده و نباید صورت مسأله را پاک کرد. 
 
میلیون‌ها نفر درگیرند؟
ما هزینه‌های فوتبال را چطور کنترل کنیم؟ باید مدیر درست واقتصادی بگذاریم وشک نکنید درآن صورت مثل کشورهای دیگر بازدهی خواهیم داشت.بایدازباشگاه‌های دیگر الگوبرداری‌کنیم.فوتبال یکی‌ازبزرگ‌ترین صنعت‌های‌جهان است‌که علاوه بر درآمدزایی، یک سرگرمی بزرگ به حساب می‌آید ومانع ازناهنجاری می‌شود.در ایران میلیون‌ها نفرذهن‌شان درگیر فوتبال است. من تبریز را مثال بزنم. در بازی‌های خانگی این تیم ۵۰هزارجوان اکتیو و فعال به ورزشگاه می‌‌روند.حالا اگر فوتبال نباشد چه اتفاقی می‌افتد؟ 
 
چرا گفتی فوتبال را لجن گرفته؟
من هم شنیدم که می‌گویند مگر فساد فقط در فوتبال است؟ مگر فقط در فوتبال رانت خواری وجود دارد و قانون را دور می‌زنند. خیر. جاهای دیگر هم هست ولی بحث ورزش فرق دارد. اینجا ما فیرپلی داریم. ما الگوی جامعه هستیم. به همین دلیل نباید فوتبال شبیه چیزهای دیگر باشد.ما باید افراد گزینشی و قوی در فوتبال بگذاریم. الان در رده‌های پایه یا لیگ یک چه اتفاقاتی می‌افتد؟ چقدر تبانی، چقدر رشوه و...ببینید آدم‌هایی که ۳۰-۲۰ سال در فوتبال ما بوده‌اند متهم شده‌اند رشوه گرفته‌اند. کسی که ۲۰ سال در کار قضاوت فوتبال بوده با این مسأله درگیر شده و باید تاسف خورد. ۱۵- ۱۰ سال پیش مصاحبه کردم و گفتم این رودخانه را لجن گرفته و باید یک سیل بیاید و آن را پاک کند اما  دعوتم کردند به کمیته اخلاق و رئیس این کمیته به من گفت چرا آن حرف را زدی؟ گفتم مگر دروغ گفته‌ام؟ وضع امروز را ببینید. 
 
درباره نقل‌و‌انتقالات و این‌که چرا تراکتور عالی بود؟
اگر بخواهم درباره موفق‌ترین تیم در نقل‌و‌انتقالات لیگ بگویم، تراکتور را عالی دیدم. به نظرم نسبت به تیم‌های سپاهان، استقلال و پرسپولیس بهتر یار گرفت و تیم کامل‌تری شده است. اسکوچیچ هم به هر حال تجربه بالایی داردومی‌داندچطور از تیمش بازی بگیرد. 
 
چرا رفتی پرسپولیس؟
در نقل و انتقالات امسال حرکت رامین رضاییان را نپسندیدم. خودم این کار را به دلیل جوانی کردم و مسائل مالی در آن نقش زیادی نداشت. آن موقع با قلعه‌نویی بحثی داشتم که باعث شد رابطه‌مان شکرآب شود و به پرسپولیس بروم. رضایتنامه‌ام را از فولاد برای استقلال گرفتم. حتی به سرپرست فولاد گفتم دارم به این باشگاه می‌روم. استقلالی‌ها به من گفتند رضایتنامه‌ات را بگیر و بیا. من هم همان کار را کردم. یک بار هم زنگ زدم که رضایتنامه‌ام را گرفتم، پس کی قرارداد ببندیم. ۱۰روز منتظرشان بودم و به من زنگ نزدند. بعد از آن به خاطر علی دایی رفتم پرسپولیس. حالا که گذشته می‌گویم کارم ناپسند بود و باید به باشگاه دیگری می‌رفتم. 
 
آیا تو هم معتقدی رامین اشتباه کرد؟
من‌هم‌شنیدم‌که گفتند پرسپولیس رامین‌رانمی‌خواست.هواداران چطور؟بحث‌من این است.رامین۱۰سال دیگرمی‌فهمداشتباه‌کرده است. دوست دارم دراستقلال موفق باشدودرآسیا خوش بدرخشد ولی چیزی که من می‌گویم مربوط به طرفداران است. نباید دل آنها را شکست. 


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها