۳ نکته درباره عملیات ترور شهید هنیه
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد

۳ نکته درباره عملیات ترور شهید هنیه

در رثای ماندلای فلسطین

اقدام تروریستی امروز رژیم صهیونیستی علیه رئیس دفتر سیاسی حماس باعث شد تا شهید اسماعیل هنیه به بزرگترین آرزویش یعنی شهادت دست پیدا کند.
کد خبر: ۱۴۶۶۹۹۳
نویسنده جعفر قنادباشی کارشناس منطقه غرب آسیا

در رثای ماندلای فلسطین

با این وصف، دنیای بشریت شخصیتی برجسته را که رهبر یک حرکت آزادیبخش بود از دست داد. رهبران آزادیبخش در بین همه ملت‌های دنیا مورد احترام هستند. به طوریکه مردم یک کشور برای اینکه خود را در بین سایر ملل دنیا ممتاز جلوه دهند همواره ویژگی‌های شخصیتی رهبران آزادیخواه خود را به جهانیان معرفی می‌کنند و زمانی که یک مقام بلند پایه خارجی وارد کشوری می‌شود بیشترین تاج گل را نثار مزار رهبران آزادیبخش می‌کنند.


شاید از منظری بتوان شهید هنیه را با شخصیتی مثل نلسون ماندلا مقایسه کرد. مردم آفریقا به ماندلا افتخار می‌کنند چرا که مخالف تبعیض نژادی مخالفت بود و برای پایان دادن به سلطه بر سیاهان اسلحه بدست گرفت و مبارزات مسلحانه آغاز کرد و دستگیر شد و بعد از محکومیت به اعدام با یک درجه تخفیف به حبس ابد محکوم شد و بعد‌ها به یک شخصیت محبوب بین المللی تبدیل شد.


زندگی هنیه هم از جهت با زندگی ماندلا شباهت دارد، چون او هم برای آزادی سرزمین فلسطین از اشغال صهیونیست‌ها و همچنین رهایی ملتش از آپارتاید اسرائیلی و پایان دادن به اشغال کرانه باختری و همچنین مقابله با تبعیض نژادی بپا خاست و موفقیت‌های بسیار بزرگی هم بدست آورد.


در زمان او بود که مردم غزه در ۱۲ جنگ طی ۱۸ سال از ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۳ چنان مقاومتی در برابر رژیم صهیونیستی از خود نشان داد که اسرائیلی‌ها پیشنهاد آتش بس را دادند و بعد از آن توانست در عملیات طوفان الاقصی افسانه شکست ناپذیری اسرائیل را باطل کند و همچین ضربه‌ای را به سازمان اطلاعاتی رژیم صهیونیستی بزند که بنا به اعتراف مقامات اسرائیلی همچنان غیر قابل ترمیم است.


به عبارت دیگر ماندلای فلسطین در مسیر مقابله با نظام آپارتاید و رویکرد‌های نژادپرستانه و خود برتربینانه رژیم صهیونیستی گام بردارد و هم برای استقلال سرزمینش از زیر یوغ اشغال اسرائیل تلاش کرد؛ بنابراین طبیعی است که فطرت‌های انسانی همواره نسبت به رهبران آزادیبخش در سراسر جهان مهر و محبت داشته باشند. فرهیختگان و اهل اندیشه و فکر همیشه نسبت به کسانی که علیه ظلم و ستم قیام می‌کنند محترمانه سخن می‌گویند و از این رو شهید هنیه از امتیازات فراوانی در بین رهبران آزادیبخش دنیا برخوردار بود و در بین فلسطینی‌ها هم ارج و قرب و عزت فراوان داشت.


او و یارانش برخلاف برخی از چهره‌های فلسطینی که دستشان را برای گرفتن دلار‌ها به سمت کاخ‌های عربی دراز کردند بلکه به کمک مردمش یک حرکت عمومی را براه انداخت. انتفاضه همان حرکتی بود که توانست مردم فلسطین را از انقلاب سنگ به برخورداری از پیچیده‌ترین ادوات نظامی برای مقابله با اشغالگران برساند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها