استفاده از آزمون ها و دیگر ابزارها و فنون ارزشیابی پیشرفت تحصیلی یکی از مهمترین فعالیت های آموزشی معلمان است.
کد خبر: ۱۴۶۶۳۲

طبق نظریه های جدید آموزشی ، معلم نه تنها در پایان دوره آموزشی ، بلکه در سراسر جریان آموزشی باید میزان یادگیری دانش آموزان و دانشجویان خود را ارزشیابی کند که هدف اصلی از انجام آن کمک به معلم در بهبود شیوه های آموزشی خود ، تشخیص و رفع نواقص یادگیری دانش آموزان است . مساله ناتوانی های خاص یادگیری یا مشکلات خاص دانش آموزان در یادگیری بعضی مواد آموزشی ، بتازگی به طور چشمگیری توسعه پیدا کرده و توجه متخصصان و دست اندرکاران مسائل آموزشی کودکان را بیش از پیش به خود جلب کرده است . در کنار کودکان ناشنوا و نابینا و عقب مانده ذهنی ، کودکانی هستند بدون این که ناشنوا یا نابینا باشند. آنچه را می بینند درک نمی کنند و گروهی دیگر از کودکان ، با این که از نظر ذهنی عقب مانده بودند ، همانند دیگر همسالان خود از نظر هوشی ، متوسط یا بالاتر از متوسط هستند ولی با روشهای متداول آموزشی قادر به یادگیری نیستند. این نوشتار به بررسی علتهای افت تحصیلی دانش آموزان می پردازد.


مطالعات انجام شده نشان می دهد هر کس که به فعالیت های خاص علاقه داشته باشد و با شیوه ای خاص رفتار کند، چیزهای معینی را دوست دارد و از بعضی چیزها متنفر است . این که شاید 2 نفر را نتوانیم پیدا کنیم که رفتار کاملا همانند از ایشان سر بزند ، طبعا این پرسش را پیش می آورد که چرا مردم رفتارهای گوناگونی دارند؛ چرا دانشجویان در رشته های مختلف تحصیل می کنند؛ چرا همه دانش آموزان و دانشجویان به یک رشته و یک درس رغبت یکسان نشان نمی دهند؛ برای این که از یک فرد رفتاری سر بزند ، باید اول استعداد و توانایی آن را داشته باشد. دوم ، آن رفتار را بخواهد ، مثل کسی که توانایی و استعداد نقاشی کردن را دارد ، همچنین محصلی که وارد دانشگاه می شود باید استعداد و آمادگی ادامه تحصیل در رشته انتخابی خود را داشته باشد و نیز عامل درونی مثل ذوق شخصی و عامل دیگری مثل کسب شهرت او را به تحصیل در آن رشته برانگیزد.

دلایل شکست تحصیلی

بررسی دلایل شکست دانش آموزان در تحصیل به مطالعه دقیق احتیاج دارد ، تنبلی یا بی میلی را نمی توان تنها دلیل عقب افتادگی تحصیلی دانست . گاهی علت شکست دانش آموزان را باید در خانواده جستجو کرد. در خانواده های آشفته ارتباطات آنچنان خشک و نامردمی است که فکر و اندیشه نوجوان را به خود مشغول می کند و او را از توجه به پرداختن به درس باز می دارد. تغییر محل سکونت و تحولات خانوادگی گاهی باعث عقب افتادگی در تحصیل می شود. ممکن است فرد نتواند بسادگی خود را با محیط جدید وفق دهد و تغییر وضع را بپذیرد.
بیشتر جوانانی که به شهر و مدرسه ای انس گرفته اند وقتی به شهر و مدرسه دیگری می روند، مدت زیادی طول می کشد تا خود را با محیط تازه سازگار کنند و همین موضوع باعث عقب افتادگی آنان در کارهای مدرسه می شود.
هوش ، استعداد ، علاقه ، میل شخصی و شیوه فعالیت جوانان را در پیشرفت تحصیلی آنان باید در نظر گرفت . برخی جوانان ، استعداد برخی از رشته ها را ندارند یا علاقه ای به رشته ای که تحصیل می کنند ندارند و همین موضوع باعث عقب افتادگی و احیانا رد شدن آنان می شود. برخی از دانش آموزان در خواندن کند هستند و نمی توانند خود را با آهنگ کلاس هماهنگ کنند، این مساله بویژه در یادگیری زبان خارجی و ریاضیات بیشتر صدق می کند ، شاگردی که در خواندن زبان خارجی ضعیف باشد یا مفاهیم ریاضی را درک نکند، نمی تواند همراه با کلاس پیش برود و مدت بیشتری را صرف حاضر کردن و انجام تکالیف درسی می کند. در این مورد لازم است تدریس با متوسط پایین کلاس هماهنگ شود تا شاگرد ضعیف بتواند بهره ای از کلاس ببرد.
گاهی عقب ماندگی در تحصیل بر اثر تشتت فکری و وضع آشفته و هیجاناتی است که به مناسبت بلوغ در نوجوانان ایجاد شده است . از یک سو بحران بلوغ و مسائل مربوط به آن و از سوی دیگر بحران هویت و مسائل ارزشی و از طرفی روابط با والدین و همسالان ، نوجوان را بر سر راه های انتخاب قرار می دهد و واقعا نمی داند از زندگی چه می خواهد و دیگران نسبت به او چه عکس العملی نشان می دهند. این امور باعث ناراحتی ، افسردگی و اضطراب نوجوان و در نتیجه عقب افتادگی و شکست در تحصیل می شود.
اودلوم معتقد است که نظام آموزشی امروز برای نیازهای مختلف دانش آموزان در مراحل مختلف رشد و با توجه به تفاوت های فردی آنان کافی نیست ، نظام آموزشی چنین است که به دانش آموز هر چه گفته می شود ، باید انجام دهد و اگر از قبول آن سرباز زند به نوعی تنبیه و زندگی برای او تلخ می شود. اگر مطالب آموختنی برای دانش آموزان جالب نباشد به طرف آن نمی روند. جالب توجه بودن برای روان ما شبیه اشتهای به غذا برای جسم است . همان طور که جسم غذای ناخوشایند را رد می کند ، فکر ما نیز غذای نامطبوع را رد می کند. موفقیت یک نظام آموزشی مستلزم وجود 5 رکن است :
1- برنامه تحصیلی مناسب
2- معلمان کافی و با صلاحیت
3- کتابها و وسائل درسی مناسب
4- آموزشگاه های مطابق با وضعیت جغرافیایی و با کیفیت مناسب
5- سازمان اداری مطابق با مقتضیات اجتماعی ، اقتصادی و جغرافیایی کشور.
چنانچه برنامه با مرحله سنی کودکان مناسب نباشد یا محتوای زیاد و غیر ضرور را شامل شود و کتابها از نظر محتوا کهنه یا تکراری باشد و توزیع آموزشگاه ها در سطح کشور درست صورت نگیرد یا شرط دیگری تحقق نپذیرد به مشکلات تحصیلی و در نتیجه افت آن می انجامد و سرمایه انسانی ، اقتصادی زیادی تلف می شود و طبعا جبران اتلاف نیروی انسانی امکانپذیر نیست و چه بسا نیروهای فکری در جهت درست و مناسب خود رشد نکنند.

حمیده بیات
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها