مروری بر عملیات مرصاد

منافقین بدتر بودند یا داعش؟

برخی کارشناسان معتقدند خشونت منافقین که نام مجاهدین خلق را یدک می‌کشیدند چه در زمان انقلاب و چه در دوران دفاع مقدس به ویژه پایان جنگ بیشتر از داعش و حتی مغول بود.
کد خبر: ۱۴۶۶۲۳۲
تعداد بازدید : 6

به گزارش جام جم آنلاین، امروز پنجم مرداد مصادف با سالروز آغاز عملیات غرور آفرین مرصاد به فرماندهی شهید «علی صیاد شیرازی» در برابر تجاوز نیرو‌های بعث عراق و منافقین در سال ۱۳۶۷ است که پس از چند روز درگیری با پیروزی نیرو‌های جمهوری اسلامی به پایان رسید.

در سال‌های اخیر هر بار سخن از جنایت‌های داعش در کشور‌های سوریه و عراق به میان می‌آید، آن‌ها که شاهد جنایت‌های منافقین پس از پیروزی انقلاب و در دوران جنگ بودند، جنایت‌های داعش را با خرابکاری‌های منافقین مقایسه کرده و ددمنشی‌های آن‌ها را بدتر از داعش روایت می‌کنند.

منافقین که سابقه ترور حداقل ۱۷ هزار ایرانی را در پرونده خود دارند و عراق را پایگاه خود قرار داده بودند، پس از قبول قطعنامه به ایران حمله کرده و فاجعه‌ای در بیمارستان اسلام آباد غرب آفریدند که روی مغول را هم سفید کرد چه رسد به داعش!

نیرو‌های بعث عراقی پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ این معاهده را زیر پا گذاشتند و با همکاری منافقین در عملیاتی به نام فروغ جاویدان به فرماندهی مسعود رجوی به خاک ایران تجاوز کردند. این عملیات توسط نیرو‌های مجاهدین خلق معروف به منافقین، مستقر در عراق با هدف فتح تهران در یک برنامه زمانبندی شده ۳۳ ساعته، طراحی و تدارک یافته بود. رزمندگان اسلام نیز در عملیات مرصاد با رمز یا علی بن ابی طالب برای مقابله با آنان راهی منطقه چهارزبر در استان کرمانشاه شدند. نام این منطقه بعد‌ها به تنگه مرصاد تغییر کرد.

مرصاد نمادی از وطن دوستی و غیرت جوانان ایرانی است. در این عملیات تعداد زیادی از جوانان ما شهید شدند تا یک وجب از خاک این مرز و بوم به دست دشمن نیفتد.

پس از مقاومت نیرو‌های اندک سپاه و بسیج (در حد یک گردان) در دشت حسن‌آباد و زمین‌گیر شدن نیرو‌های دشمن در پشت ارتفاعات چهار زبر به تدریج فرماندهی و نیرو‌های خودی برای آزادسازی مناطق تصرف شده و نابودی نیرو‌های منافقان در منطقه متمرکز شدند.

روز پنج‌شنبه پنجم مرداد سال ۱۳۶۷ عملیات مرصاد آغاز شد. در این عملیات سه گردان از تیپ نبی اکرم (ص)، تیپ مسلم و یک گردان از ایلام از پشت به اسلام‌آباد حمله کردند.

منافقین تصور می‌کردند همانند روز‌های قبل نیرو‌های عراقی همچنان در این مناطق حضور دارند، اما عراقی‌ها عقب‌نشینی کرده و منطقه در دست نیرو‌های ایرانی بود. به همین دلیل نیرو‌های خودی توانستند به راحتی از این محور وارد اسلام آباد شوند. پیش از این نیرو‌های یکی از گردان‌ها که اهالی اسلام‌آباد بود و به تمام راه‌های شهر آشنایی داشتند با نفوذ به داخل شهر با دشمن درگیر شدند و سازماندهی منافقان را در داخل شهر بر هم زدند.

منافقین برای ترمیم ضربات وارده ۲ تیپ از نیرو‌های خود را از محور حسن‌آباد فرا خواندند تا با پیشروی نیرو‌های خودی مقابله کنند. همچنین در این عملیات نیرو‌های لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) از سه راهی غرب اسلام‌آباد و از پشت پمپ بنزین، دشمن را دور زده و تلفات زیادی بر آن‌ها وارد ساختند. در اثر پیشروی نیرو‌های خودی در ساعت ۲ بعدازظهر، اسلام‌آباد از اختیار نیرو‌های منافقان خارج شد.

خلبانان نیروی هوایی با ۱۲۳ مورد پرواز، مواضع منافقان را در هم کوبیدند. خلبانان هوانیروز نیز با اجرای آتش پر حجم بر روی دشمن، زمینه فروپاشی مواضع منافقان را فراهم کردند.

بلافاصله پس از آزادسازی شهر اسلام آباد، یگان‌های سپاه پیشروی را به سمت کرند آغاز کردند.

ساعت ۳ بامداد قبل از رسیدن نیرو‌های خودی به این شهر سه فروند هلیکوپتر ترابری در کرند به زمین نشست و تعدادی از کادر منافقان و رهبر سازمان را از شهر خارج کردند. این واقعه نشانه آشکاری از آغاز شکست منافقان بود. پس از مدتی با پیشروی نیرو‌های خودی به سمت کرند و انهدام تانک‌های زره پوش برزیلی منافقان، دشمن هر چه داشت پس از ۴۸ ساعت بر زمین نهاده و متواری و نیرو‌های ضد انقلاب تا پشت نوار مرزی عقب رانده شدند؛ اما قوای ارتش عراق ارتفاعات مرزی را همچنان در اشغال خود نگه داشتند.

رجوی: ۴۸ ساعته به تهران خواهیم رسید

مسعود رجوی رهبر منافقین در شب آغاز عملیات گفته بود: بنابر پیش بینی‌های انجام شده ۴۸ ساعته به تهران خواهیم رسید. کاری که ما می‌خواهیم انجام دهیم در حد توان و سطح یک ابر قدرت است. چون فقط یک ابر قدرت می‌تواند کشوری را ظرف این مدت تسخیر کند!

وی افزود: از پایگاه نوژه هم ترسی نداشته باشید. چون هر سه ساعت دستور می‌دهم هواپیما‌های عراقی بیایند و آنجا را بمباران کنند. پایگاه هوایی تبریز را هم با هواپیما هر سه ساعت بمباران خواهیم کرد. علاوه بر آن موشک سام هفت هم داریم. هوانیروز عراق تا سر پل ذهاب به همراه ستون‌های ما می‌آید. از نظر هوایی ناراحت نباشید، چون هواپیما‌های عراق پشتیبان ما هستند.

از سوی دیگر همان روز‌ها در جیب برخی از منافقینی که به اسارت نیرو‌های اسلام درآمدند، نقشه‌هایی یافت شد که نشان می‌داد هدف آنان فتح تهران بوده و این کار را در قالب لشکر‌هایی سازماندهی کرده بودند. البته لشکرهایشان هر کدام ۱۵ و ۲۰ نفره بود و به آنان گفته شده بود که «مردم ایران منتظر شما هستند تا به شما بپیوندند و از همان نیرو‌های مردمی لشکر را تکمیل کنید».

وقتی منافقین با کمک ارتش عراق حمله کردند خط ما از منطقه قصرشیرین شکسته شده بود و عراقی‌ها سرپل ذهاب را گرفته و تا پادگان ابوذر هم پیشروی کرده و بخشی از آن را تصرف کرده بودند. ستون منافقین نیز از بین عراقی‌ها عبور کرده و تا پاتاق و از آنجا به کرند آمدند. نیرو‌ها نتوانسته بودند به دلیل شکسته شدن خط اصلی، مقاومت کنند.

منافقین ساعت ۲۱:۳۰ سوم مرداد به اسلام‌آباد رسیده و کشتار وسیعی از عناصر حزب‌اللهی، بسیجی، پاسداران و افراد مومن به انقلاب به راه انداختند و حتی به زخمی‌های بیمارستان اسلام‌آباد غرب نیز رحم نکردند و آن‌ها را به شهادت رساندند.

در این عملیات بیش از ۲ هزار و ۵۰۶ نفر از اعضای منافقین کشته و ۵۳۱ تن اسیر شدند. در میان کشته‌شدگان و اسرای دشمن تعداد زیادی از کادر‌های ارشد سازمان و فرمانده‌هان تیپ‌ها نیز وجود داشتند.

همچنین بیش از ۴۳۸ دستگاه نفربر و تانک و خودرو و بیش از هزار و ۲۰۰ قبضه تجهیزات نظامی از جبهه منافقین منهدم و ۵۳۱ دستگاه تانک، نفربر و خودرو و مقادیر زیادی تجهیزات و سلاح‌های انفرادی نیز به غنیمت نیرو‌های ایرانی درآمد.

از آن روز به بعد در جاده کرمانشاه ـ اسلام آباد و در محل تنگه چهار زبر به یاد شهدای حماسه مرصاد، یادمان شهدای این حماسه نصب شد که یادآور رشادت فرزندان دلیر ایران در مقابله با فریب خوردگان منافق است؛ منافقینی که روز به روز از ملت خود دور شدند تا آنجا که دیگر جز نکبت، آوارگی، ذلت و شکست آینده‌ای برای آن‌ها نمی‌توان متصور شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها