گامی بزرگ در خود کفایی صنعت نفت کشور؛

پروژه ساخت بار اول دستگاه جریان سنج چند فازی (MPFM) شركت نفت و گاز اروندان وارد فاز اجرایی شد

پروژه ساخت بار اول دستگاه جریان سنج چند فازی (MPFM) در شرکت نفت و گاز اروندان، با استفاده از دانش و توان داخلی از طریق یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی وارد فاز اجرایی شد.
کد خبر: ۱۴۶۶۰۳۲

جام جم آنلاین - خوزستان،عیسی نویری درجلسه هماهنگی عملیاتی پروژه ساخت بار اول دستگاه جریان سنج چندفازی (MPFM) که در شرکت نفت و گاز اروندان برگزار شد، اظهار کرد: اولین دستگاه (MPFM) سیار ساخته شده در ایران، با همکاری شرکت نفت و گاز اروندان و یک شرکت دانش‌بنیان در بیست و هشتمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تهران با حضور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران رونمایی شده بود.

 

وی افزود: در ادامه پروژه ساخت بار اول دستگاه جریان سنج چند فازی، ساخت دستگاه مرجع ۴ اینچ، تعمیر و بازسازی هشت دستگاه (MPFM) موجود در منطقه نفتی دارخوین و همچنین تغییر کاربری ۲ دستگاه به صورت سیار در دستور کار قرار گرفت که ایده ساخت سیار این دستگاه در دنیا بسیار نوآورانه و بدون مشابه است.

 

رئیس پژوهش و توسعه شرکت نفت و گاز اروندان در خصوص اهمیت این پروژه گفت: این دستگاه به علت فناوری بالا و استفاده از فناوری هسته‌ای در آشکارسازهای آن، صد در صد کالایی تحریمی و غیر قابل واردات بود و پس از توقف خدمات کالیبراسیون، تعمیرات و بروزرسانی نرم افزاری این تجهیزات از سوی شرکت‌های تولیدکننده خارجی، دستگاه‌های موجود یک به یک از رده خارج و غیر قابل استفاده شدند. همچنین به واسطه تاثیر خروجی داده‌های دستگاه (MPFM) در پیش‌بینی تولید، افزایش تولید بهینه‌سازی فرآیند فرآورش بومی سازی این تجهیز در صنعت نفت ایران بسیار حائز اهمیت است.

 

گفتنی است در پایان این جلسه که چند تن از روسای هر دو شرکت حضور داشتند طی بازدید میدانی از تجهیزات، عملیات جدایش دو دستگاه نخست به منظور تعمیر و بازسازی آغاز شد.

 

به گزارش جام جم آنلاین، این پروژه یک گام مهم در راستای خودکفایی و تحریم‌زدایی در صنعت نفت ایران است. بومی‌سازی این دستگاه علاوه بر صرفه‌جویی ارزی، امکان تعمیر و نگهداری و بروزرسانی نرم‌افزاری آن در داخل کشور را فراهم می‌کند.

 

همچنین این پروژه می‌تواند به افزایش تولید، بهینه‌سازی فرآیند فرآورش و صرفه‌جویی در هزینه‌ها در صنعت نفت کمک کند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها