کنعانی: اکنون مسئله فلسطین، محل توجه دنیا و ملت‌ها شده است
نشست خبری دیپلماسی عمومی وزارت خارجه در دولت سیزدهم؛

کنعانی: اکنون مسئله فلسطین، محل توجه دنیا و ملت‌ها شده است

معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه:

آمریکا برای مذاکرات جدی در ارتباط با رفع تحریم‌ها آمادگی ندارد

معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه با اعلام این که مذاکرات با آمریکا به صورت غیر مستقیم همچنان ادامه دارد، گفت که آمریکا به خاطر مسائل داخلی خود آمادگی برای مذاکرات جدی در ارتباط با موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها را ندارد.
کد خبر: ۱۴۶۵۷۴۰

به گزارش جام جم آنلاین، رضا نجفی  در نشست خبری امروز (دوشنبه) ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه که به ارائه گزارش عملکرد دستگاه سیاست خارجی پرداخته شد، گفت: در طول سه سال گذشته سیاست ما این بوده که در مجامع بین‌المللی حضور فعال در راستای تبیین مواضع و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی و تامین منافع ملی ایران داشته باشیم.

وی با اشاره به حضور رئیس‌جمهور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: رئیس‌جمهور شهید به همراه تیم سیاست خارجی در این نشست حضور فعال داشتند. سخنرانی‌هایی که شهید رئیسی در سازمان ملل داشتند از جمله سخنرانی‌های ماندگار است و باقی خواهد ماند به ویژه آنجایی که ایشان عکس سردار شهید قاسم سلیمانی را در دست گرفتند و همچنین قرآن را به دست گرفتند.

نجفی گفت: ما علاوه بر حضور در سازمان ملل اهمیت ویژه‌ای به سازمان‌های منطقه‌ای به خصوص سازمان همکاری اسلامی می‌دهیم به ویژه اینکه بحث فلسطین در چند ماه گذشته سرلوحه و دستورکار وزارت خارجه بوده است.
 
وی همچنین گفت: استفاده از ظرفیت سازمان همکاری اسلامی برای مقابله با یکجانبه گرایی را دنبال می‌کنیم.

نجفی همچنین با اشاره به اینکه یکی از دستور کار‌های این معاونت پیگیری مسائل حقوق بشری است، گفت: ما در زمینه حقوق بشر مدعی هستیم و اتهاماتی که بعضا در این زمینه به ایران زده می‌شود، سیاسی است.

مذاکرات غیر مستقیم با آمریکا ادامه دارد

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم‌ ها و مذاکرات غیر مستقیم بین ایران و آمریکا در کشوری دیگر از جمله عمان گفت: این مذاکرات به صورت غیر مستقیم همچنان ادامه دارد، ولی آنچه که ما می‌فهمیم این است که طرف مقابل «آمریکا» به خاطر مسائل داخلی خود آمادگی برای مذاکرات جدی در ارتباط با موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها را ندارد.
 
نجفی با اشاره به مواضع دولت جدید ایران در ارتباط با موضوع مذاکره و نگاه رئیس‌جمهور منتخب به این موضوع گفت: با توجه به این مواضع این مذاکرات قطعاً ادامه خواهد یافت، ولی اصل این است که طرف مقابل نیز آمادگی برای ورود به مذاکرات جدی را داشته باشد و در همین چارچوب باید دید که سیاست دولت آتی آمریکا در این ارتباط چگونه خواهد بود.

نجفی گفت: ما هیچ‌گاه میز مذاکرات را ترک نکردیم و در این ارتباط آمادگی داریم. 

برجام؛ نمود موفقیت دیپلماسی چند جانبه

وی با اشاره به سخنرانی هفته گذشته علی باقری، سرپرست وزارت خارجه در نشست چند جانبه گرایی شورای امنیت سازمان ملل گفت: آقای باقری نیز در این نشست تاکید کردند یکی از نمود‌های موفقیت دیپلماسی چند جانبه برجام بوده است که توانست یک بحران غیر ضروری را حل کند و همانطور که اشاره کردم باید منتظر ماند و دید که سیاست دولت بعدی آمریکا در این زمینه چگونه خواهد بود.

اموال منجمد شده‌ای در خارج از کشور نداریم

نجفی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا در حال حاضر اموال بلوکه شده در خارج از کشور داریم، گفت: اموال منجمد شده‌ای که نتوانیم به هیچ وجه از آن استفاده کنیم در خارج از کشور نداریم، اموال قابل استفاده هستند، البته برخی از موانع وجود دارد که بیشتر مربوط به موضوع تحریم‌هاست.

پیگیری برای دعوت از سران و مقامات کشور‌های مختلف جهت شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید

وی همچنین در ارتباط با موضوع مراسم تحلیف به عنوان رابط بین وزارت خارجه و رئیس‌جمهور منتخب گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده مراسم تحلیف نهم مرداد برگزار خواهد شد. در این ارتباط دعوتنامه به امضای آقای قالیباف تهیه و امضا شده است و وزارت خارجه وظیفه دعوت از سران و مقامات کشور‌های مختلف را برای شرکت در این مراسم دارد و ما در وزارت خارجه به صورت جدی پیگیر این موضوع هستیم.

سطح مشارکت در مراسم تحلیف نسبت به سال ۱۴۰۰ بسیار خوب خواهد بود

نجفی در این راستا تاکید کرد: این دعوتنامه‌ها ارسال شده است و رایزنی‌ها و پیگیری‌ها در این زمینه در حال انجام است البته در حال حاضر نمی‌توانم آماری از میزان مشارکت ارائه کنم، ولی می‌توانم بگویم نسبت به سال ۱۴۰۰ سطح مشارکت بسیار خوب خواهد بود البته ما در سال ۱۴۰۰ در شرایط بعد از کرونا بودیم و محدودیت‌هایی در این زمینه وجود داشت.

این مقام وزارت خارجه تصریح کرد: در این مراسم تعدادی از سران کشورها، معاونین روسای جمهور، نخست‌وزیران، روسای مجالس، وزرای خارجه شرکت می‌کنند و ان‌شاءالله مراسم تحلیف از بعد بین‌المللی بازتاب خوبی خواهد داشت و فرصت خوبی برای دولت جدید است که از نزدیک دیدگاه‌های خود را برای مقامات شرکت کننده در این مراسم تشریح کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها