فرمانده کمیته جستجوی مفقودین خبر داد

شناسایی پیکر شهید حسین سامی مقام پس از ۴۴ سال

سردار محمد باقر زاده در نشستی با حضور اصحاب رسانه از انتقال ۱۲۲ شهید برای انتقال به داخل کشور خبر داد.
کد خبر: ۱۴۶۵۵۴۳

شناسایی پیکر شهید حسین سامی مقام پس از ۴۴ سال

به گزارش جام جم آنلاین، امروز یکشنبه ۳۱ تیر نشست سرتیپ پاسدار سید محمدباقرزاده فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح در محل ستاد معراج شهدا برگزار شد.

 در ابتدای این نشست باقرزاده با اشاره به اینکه بازگشت شهدا فرصتی برای دشمن شناسی است تاکید کرد: مردم باید بدانند که شهیدان با چه عناصر و ایادی فاسدی به مقابله پرداختند و وقتی وقایع و رویداد‌ها را به خوبی مرور کنیم می‌توانین تصویر درست تری را از جایگاه مردم ایران در برابر دشمن به دست بیاوریم. 

وی با بیان این پیکر شهید حسین سامی مقدم از شهدای ارتش جمهوری اسلامی پس از ۴۴ سال کشف شد خاطرنشان کرد: این شهید بزگوار که دلاورانه در برابر عناصر فتنه انگیز تجزیه طلب مقابله کرد بواسطه حضور یک عنصر نفوذی به همراه همرزمانش دستگیر و پس از تحمل شکنجه‌های فراوان به شهادت رسید. 

فرمانده کمیته جستجوی مفقودن با اشاره به شرارت‌های عناصر تجزیه طلب در اوایل انقلاب گفت: به فاصله دو روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گروهی به اسم خودمختاری در کردستان به فتنه گری پرداختند و این اتفاق در شرایطی رخ داد که هنوز نظام سیاسی جمهوری اسلامی در کشور استقرار کامل پیدا نکرده بود و هنوز قانون اساسی تدوین نشده بود، اما این گروهک دمکرات در ظاهر مدعی خودمختاری بودند و در باطن تمامی تلاش خود را برای تجزیه طلبی و براندازی بکار بردند.

باقرزاده با بیان اینکه مردم در سراسر ایران بعد از پیروز انقلاب شعار جمهوری اسلامی سر دادند و به استناد مدارک موجود تاریخی مردم کردستان هم با مردم ایران همراه شدند و شعار جمهوری اسلامی را تکرار کردند و بار‌ها دست بیعت با امام خمینی (ره) دادند، اما متاسفانه با پیروزی انقلاب عده‌ای سودجو می‌خواستند مسیر این مردم را به انحراف بکشانند و آن‌ها را دچار مشکل می‌کنند و با فتنه انگیزی‌های خود باعث شدند تا ۱۱ لشکری که باید برای مقابله با صدام گسیل می‌شدند برای برقراری امنیت به کردستان بیایند تا با ضد انقلاب بجنگند. 

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین با اشاره به مبارزات شهید سامی مقام قبل از پیروزی انقلاب گفت: این شهید در قبل از انقلاب هم از جمله مخالفان جمهوری اسلامی بود و پیش از انقلاب فرماندهی پادگان دریایی خارک را به عهده داشت و با قاچاقچیان برخورد می‌کرد، اما از آنجایی که فرانده نیروی دریایی رژیم شاه دستی در قاچاق داشت با او اختلاف داشت و حتی کار میان آن‌ها به زد و خورد فیزیکی رسید و بعد از این اتفاق شهید سامی مقام درخواست استفعا می‌کند که با این خواسته موافقت نمی‌شد و او را به نیروی زمینی ارتش منتقل می‌کنند.

وی ادامه داد: شهید سامی مقدم در زمان انقلاب در لشکر ۲۸ سنندج فرمانده گردان بود. او با اعزام نیرو به عمان در زمان شاه مخالف بود و تحمل ظلم حتی به یک گماشته را نداشت.

 باقرزاده اضافه کرد: ویژگی‌های شاخص این شهید والامقام او را به مرحله‌ای رساند که به یکی از فرماندهان و سرداران برجسته مثل شیهدان کاوه و صیاد شیرازی تبدیل شد و در نهایت تقدیر او این بود که به همراه ۶ نفر از همراهانش به اسارت گرفته شود که البته همراهان او در درگیری به شهادت می‌رسند و عناصر ضد انقلاب برای اینکه شهید سامی مقام را به همکاری وادار کنند وی را به اسارت گرفتند و در زندان دولتو زندانی کردند و مدت‌ها او تحت شکنجه قرار دادند و برای ترغیب او به همکاری پیشنهاد‌های وسوسه برانگیزی هم دادند که این شهید بزرگوار همه آن‌ها را رد کرد و حتی در زمانی که در اسارت بود هم تلاش کرد مقدمات نابودی برخی از عوامل ضد انقلاب را فراهم آورد و نتیجه تلاش‌ها او هم به هلاکت یکی از افسران مزدور رژیم شاه که با گروهک دمکرات همکاری می‌کرد انجامید.


فرمانده کمیته مفقودین درباره نحوه شهادت شهید سامی مقام گفت: او در سن ۴۴ سالگی بعد از خروج از زندان دولتو توسط جوخه‌های اعدام به شهادت رسید و پیکرش با دست و پای بسته پس از ۴۴ سال پیدا شد. 

باقرزاده با اشاره به اینکه تلاش برای شناسایی بقیه همرزمان شهید همچنان ادامه دارد، افزود: شهید حسین سامی مقدم در حال پیدا شد که دست و پایش بسته بود، اما روحش سرود آزادگی را سر می‌دهد. او فرزندی است از دیار سمیرم. این مردم در مبارزه با رضا شاه شهره هستند و امیدواریم مراسم تشییع و بدرقه به خوبی انجام شود.

وی با اشاره به برگزاری مراسمات بزرگداشت شهید نیز بیان داشت: روز چهارشنبه ۱۰ مرداد تشییع پیکر این شهید در سنندج برگزار می‌شود و سپس به سمت تهران منتقل خواهد شد. همچنین پنجشنبه ۱۱ مرداد نیز در معراج مراسم وداع با پیکر شهید خواهد بود و سه تن از فرزندانش که هر سه پزشک هستند پدر را در آغوش خواهند کشید.
فرمانده کمیته جست و جوی مفقودین ادامه داد: همچنین بعد از نماز جمعه در مصلی تهران تا میدان ۷ تیر مراسم تشییع این شهید در تهران خواهد بود. روز شنبه مراسم صبح گاه در ارتش نیروی زمینی برگزار می‌شود و همرزمانش با پیکر او تجدید میثاق می‌کنند. یکشنبه پیکر شهید به اصفهان خواهد رفت و پیکر برای تشییع و تدیفین در بعد از ظهر همان روز به شهر سمیرم منتقل خواهد شد.

وی افزود: مراسم سوم و هفتم شهید حسین سامی مقدم نیز روز سه شنبه ۱۶ مرداد در مسجد ارتش برگزار می‌شود.

باقرزاده با اشاره واقعه شهادت او گفت: بعد از کمینی که توسط ضد انقلاب در محور فیض آباد- سنندج صورت می‌گیرد، یکی از فرماندهان ارتش که در منطقه بوده به نام شهید نصرت زاد، ناجوانمردانه به شهادت می‌رسد. همرزمانش مثل شهید سامی مقدم می‌روند او را بیاورند عقب راننده امبولانس از ایادی خودفروخته بوده و خیانت می‌کند و آن‌ها را می‌برد داخل مقر حزب دمکرات. درگیری صورت می‌گیرد و همرزمانش شهید می‌شوند، اما شهید سامی مقدم را زنده دستگیر می‌کنند؛ و به زندان دولتو که یکی از تراژدی‌ترین جا‌هایی است که هنوز درست به آن پرداخته نشده، منتقل می‌کنند.

وی گفت: دمکرات پس از شکست نمی‌توانسته زندانیان را آزاد کند، برای همین آن‌ها را می‌برند داخل طویله و مدت‌ها به گروگان می‌گیرند، با حداقل امکانات. ابتدایی‌ترین نیاز‌های انسانی از آن‌ها دریغ شده است. زندان در مقطعی توسط عراق با همکاری دمکرات بمباران می‌شود. چون دمکرات نمی‌توانست ازاد کند و از طرفی به خاطر افکار مردم نمی‌توانست درجا همه را شهید کند برای همین با همکاری عراق اجازه دادند بمباران شود که حدود ۹۰ نفر به شهادت رسیدند. تعدادی از پیکر‌ها کشف شده، اما هنوز کاوش ادامه دارد. البته چند نفری هم مثل همسر شهید فاطمه اسدی فرار کردند.

فرمانده کمیته جست و جوی مفقودین در ادامه این نشست خبری آماری از فعالیت‌های این کمیته این نیز ارائه کرد و گفت: طی دوره اخیر در سه محور جنوب، غرب و شمال غرب مجموعا ۲۵ شهید کشف شده که ۸ شهید از دفاع مقدس هستند و در مناطق مرزی کاوش شدند و بقیه توسط گروهک‌ها در عملیات‌های داخلی در کردستان و آذربایجان غربی به شهادت رسیدند.

وی افزود: با همکاری مردم محلی و عشایر قهرمان و برادران کردستان این شهدا پیدا شدند که اگر راهنمایی آن‌ها نبود نمی‌توانستیم شهدا را پیدا کنیم.

باقرزاده ادامه داد: درمحور غرب اعم از درون و برون مرزی در مناطق مهران و مندلی و سومار طی دوره اخیر ۳ شهید کشف شد و در محور جنوب هم ۶۶ شهید تا کنون پیدا شده. اکنون ۱۲۲ شهید آماده هستند برای انتقال داخل کشور که برنامه استقبال از شهدا متعاقبا اعلام می‌شود.

وی گفت: از سال ۹۰ تا کنون محصول تلاش همرزمان ما در کمیته جستجوی مفقودین، کشف پیکر ۴ هزار و ۷۰۰ شهید بوده و ۴ هزار جسد عراقی هم پیدا شده که تحویل دادیم. ۲ هزار و ۲۰۰ پیکر همچنان باید در خاک عراق و بخشی از خاک خودمان کاوش شود.

 در حاشیه این نشست، خبرنگار جام جم آنلاین از فرمانده کمیته جستجوی مفقودین پرسید با توجه به اینکه سال‌ها تجربه گروه تفحص شهدا و با عنایت به اینکه سینه هر کدام از اعضای این گروه برای کشف پیکر شهیدان مملو از خاطرات فراوان است آیا اقدامی برای ضبط و تدوین خاطرات شفاهی آن‌ها صورت گرفته است یا خیر؟
سردار باقرزاده در پاسخ این سوال با  بیان اینکه روایت تاریخی نقش مهمی در شناختن دشمن و همین طور آگاهی مردم ایران از جایگاه تاریخیشان در برابر دشمنان انقلاب دارد گفت: با توجه به اینکه بسیاری از جوانان ما هنوز آشنایی کامل با وقایع و رویداد‌های انقلاب اسلامی اسلامی و همچنین دوران دفاع مقدس ندارد از این رو توجه به تاریخ و بیان شواهد و مستندات درست در این زمینه می‌تواند هر چه بیشتر زمینه آگاهی آن‌ها را نسبت به رخداد‌های مهم تاریخ ایران فراهم کند. در همین زمینه نقل قول‌ها و همچنین بیان خاطراتی هم از سوی برخی از اعضای گروه تفحص و کمیته مفقودین در جریان کشف پیکر شهیدان صورت گرفته که در جا‌های مختلف انتشار پیدا کرده است که البته کم است و باید اهتمام بیشتری در این خصوص صورت گیرد و ما در کمیته جستجوی مفقودین در این زمینه گام‌هایی را برداشتیم و امیدواریم که در آینده اقدامات موثرتری صورت گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها