دولت چهاردهم با یک برنامه جامع اقتصادی باید به رفع مشکلات اقتصادی بپردازد

۵نیاز فوری اقتصاد ایران

تولید، مهم‌ترین تاکید رهبری در چهار دهه گذشته است، حتی زمانی که کشورمان در جنگ تحمیلی قرار داشت هم این موضوع مورد توجه بود اما چند سالی است که رهبر معظم انقلاب به صورت ویژه روی این مولفه اقتصادی تاکید دارند. سال ۹۲ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد که مشمول ۲۴ بند است.
کد خبر: ۱۴۶۴۱۳۰
 
بندهایی که می‌تواند مسیر اقتصاد هر دولتی را مشخص کند.رهبرمعظم انقلاب اسلامی دراول فروردین۱۴۰۰فرمودند: ما ظرفیت‌های زیادی داریم، امکانات فراوانی داریم؛ استفاده‌ از این امکانات هم احتیاج به معجزه ندارد... شرطش این است که یک مدیریت قوی وجود داشته باشد، مدیریت ضد فساد برکشور حاکم باشد ویک برنامه‌ جامع اقتصادی هم وجودداشته باشد. اکنون فرآیند شکل‌گیری دولت چهاردهم در حال انجام است. آنطور که  کارشناسان اشاره داشتند چند اقدام مهم باید در اولویت فعالیت دولت قرار بگیرد.رهبر انقلاب نیز در گذشته بارها به آن اشاره داشتند. تقویت تولید داخل، وارد کردن مردم در میدان اقتصاد کشور، ایجاد اشتغال برای جوانان، حفظ و ارزش پول ملی و مهم‌تر از آن حل مسأله گرانی. اقداماتی است که می‌تواند اقتصاد کشور را در مسیر رشد و مطلوب قرار دهد. کارشناسان اقتصادی معتقدند برای ایجاد اشتغال و توجه به معیشت مردم، پیش‌بینی پذیر کردن اقتصاد و مهار تورم باید در اولویت اقتصاد قرار بگیرد. 
     
توجه به اسناد بالادستی و بهبود تولید
حسن خوشپور، معاون اسبق سازمان برنامه و بودجه در گفت‌و‌گو با خبرنگار جام‌جم تصریح کرد: افزایش اشتغال از مسیر رشد تولید می‌گذرد. تقریبا همه اقتصادها به منظور توسعه اشتغال راهبردهای تولیدی خود را تغییر می‌دهند که البته ایران در یک‌سال اخیر گام مهمی برداشت و آن هم صدور مجوزهای الکترونیکی فعالیت‌های مختلف بود. وی افزود: هرچند این رویه هنوز کامل نشده اما تکمیل این رویه می‌تواند مردم را راحت‌تر وارد اقتصاد کند و از بوروکراسی‌های دولتی بکاهد.بیژن عبدی، کارشناس اقتصادی نیز در این باره به خبرنگار جام‌جم می‌گوید: یکی ازاهدافی که دولت چهاردهم باید در مسائل اقتصادی درنظرداشته باشد سیاست‌ها و احکام بالادستی است. تقریبا در همه احکام بالادستی آمده که تولید باید محور اقتصاد ایران قرار بگیرد.این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: در کشورمان ظرفیت‌های زیادی وجود دارد اما تاکنون به درستی از آن استفاده نشده است. خوشپور، معاون اسبق سازمان برنامه و بودجه معتقد است با توجه به شرایطی که اقتصاد ایران دارد و کشورهای غربی قائل به رشد اقتصاد نیستند دولت چهاردهم می‌تواند ابتدا با خنثی‌سازی تحریم و پس از آن رفع تحریم اقتصاد را در مسیر بهبود قرار دهد. 
     
تقویت پول ملی
عبدی به موضوع تقویت ارزش پول ملی اشاره کرد و افزود: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی سال‌هاست در این زمینه تاکید کردند ارزش پول ملی باید در اولویت اقتصادی کشور و دولت باشد. البته قوای دیگر نیز باید با بخش اجرایی کشور هماهنگ باشند تا نتیجه آن نیز مطلوب شود. خوشپور نیز در این باره معتقد است، یکی ازاقدامات مهم برای جلوگیری ازکاهش ارزش پول ملی، بودجه‌ریزی مناسب است. زمانی که بودجه‌ریزی واقعی نباشد کسری بودجه اتفاق می‌افتد وبرای جبران آن چاپ پول صورت می‌گیرد که همین موضوع منجر به تورم می‌شود و تورم نیز مسیر افزایش نرخ ارز را فراهم می‌کند وزمانی هم که ارز بالا می‌رود تورم در مسیر صعود قرار می‌گیرد.درواقع با بودجه‌ریزی مناسب تقریبا مشکل تورم حل می‌شودواین بهترین اقدام برای معیشت خانوارهاست. به گفته این کارشناس برنامه و بودجه، هر جایی که بخش خصوصی و مردم حضور داشتند مشکل در آن بخش کمتر بوده و به نظر می‌رسد دولت باید به نقش اصلی خودش که نظارت است بازگردد و اجرای اقتصاد را به مردم بسپارد. 

تقویت تولید داخلی و توجه به معیشت خانوار
رهبر معظم انقلاب در خردادماه ۱۴۰۰ فرمودند: «محور نجات اقتصاد کشور، تقویت تولید داخلی است؛ تقویت تولید داخلی؛ مبارزه‌ با قاچاق، مبارزه‌ با واردات بی‌رویه... این مبارزه را جزو مسائل اصلی خودشان بدانند.» ایشان همچنین درباره واردکردن مردم در میدان اقتصاد تاکید کردند: «یکی دیگر از موضوعات مهم مطرح‌شده در بحث اقتصاد فعال‌سازی ظرفیت‌های مردمی است. کارگاه‌های متوسط و کوچک صنعتی را توسعه بدهیم و کمک کنیم ورشد بدهیم... اینهاحضور مردم است.» حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای همچنین درباره ایجاد اشتغال برای جوانان در اردیبهشت۱۴۰۰فرمودند:«اگر دولت‌ها برنامه‌ریزی درستی در مورد ایجاد اشتغال داشته باشند و این برنامه‌ریزی را با دقت و با انضباط دنبال کنند و از امکانات و ظرفیت‌های کشور و ظرفیت‌های بخش خصوصی برای ایجاد اشتغال استفاده کنند، به نظر ما این کمک بزرگی به اقتصاد کشور و به پیشرفت کشور خواهد کرد.» یکی دیگر از نکات مورد تأکید حضرت آیت‌ا...خامنه‌ای حفظ و تقویت ارزش پول ملی بوده است که در مردادماه ۱۳۹۹ دراین‌باره تصریح کردند: «این‌که این ارز همین‌طور افسار پاره کند و قیمتش روزبه‌روز بالا برود، چیز بسیار بدی است، این جزو کارهای کوتاه‌مدت است که بایستی [مسئولین] انجام بدهند.» ایشان در شهریور همان سال نیز فرمودند: «اگر بتوانیم بنیه اقتصاد را قوی کنیم، پول ملی طبعا تقویت خواهد شد و تقویت پول ملی در امر معیشت مردم یک تأثیر فوق‌العاده‌ای دارد دیگر.»  مقام معظم رهبری در مردادماه ۱۳۹۹ درباره توجه به معیشت خانوارها نیز تاکید کردند: «واقعا معیشت خانوارها دچار مشکل جدی است و مردم مشکل دارند؛ گرانی‌ها و مانند اینها هست، اینها بایست علاج بشود.»
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها