یک میلیون فلسطینی دچار سوء‌تغذیه مزمن شده‌اند

قحطی حقوق‌بشر در غزه

سایه گرسنگی بر سرزمین‌های اشغالی

درهفته‌های اخیر و همزمان با افزایش تنش‌ها در مرزهای لبنان و سرزمین‌های اشغالی، صهیونیست‌ها خط و نشان‌های زیادی درباره جنگ گسترده با حزب‌ا...کشیده‌اند و بارها مدعی شده‌اند که آماده‌اند با حمله گسترده به خاک لبنان، فاز جدیدی از جنگ را در مرزهای شمالی آغاز کنند. با وجود تمام این خط و نشان‌ها و نمایش‌های تبلیغاتی، تحولات میدانی نشان می‌دهد که این رژیم از عواقب چنین حمله‌ای در هراس است و متحدان اسرائیل نیز بارها نسبت به چنین جنگی به صهیونیست‌ها هشدار داده‌اند. 
کد خبر: ۱۴۶۴۰۰۴
 
دلایل مختلفی برای نگرانی صهیونیست‌ها و متحدان‌شان از وقوع چنین جنگی وجود دارد که البته بیشتر در رسانه‌ها به مباحث نظامی پرداخته می‌شود. حتی کارشناسان صهیونیست نیز اذعان دارند که ارتش این رژیم در یک جنگ همه‌جانبه منطقه‌ای، بیشتر از چند روز توانایی تامین نیازهای نظامی خود را نخواهد داشت و کمبود شدید تسلیحات و مهمات در همه انواع آن، اولین مسأله‌ای است که گریبانگیر این رژیم خواهد شد. 
   
نگرانی اصلی اسرائیل
با این‌حال بررسی دقیق‌تر شرایط رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که ناتوانی در عرصه نظامی، تنها یکی از نقاط ضعف اسرائیل در چنین جنگی است و موانع بزرگ‌تری در مسیر صهیونیست‌ها برای شروع جنگ با حزب‌ا... وجود دارد. یکی از بزرگ‌ترین موانع در این زمینه که از سوی برخی رسانه‌های صهیونیست‌ مورد اشاره قرار گرفته، بحران امنیت غذایی است که در صورت جنگ گسترده اسرائیل و حزب‌ا...لبنان،ساکنان سرزمین‌های اشغالی را تهدید می‌کند.روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی در این‌باره نوشته است: «این نگرانی واقعی وجود دارد که در صورت وقوع حملاتی به بنادر اسرائیل، شهروندان چیزی برای خوردن نداشته باشند. جنگ غزه به ما آموخته است که افراطی‌ترین و بدترین سناریوها می‌تواند واقع‌بینانه باشد».
   
تاثیر تحریم اقتصادی اسرائیل
مایا اسپیتالنیک، پژوهشگر صهیونیست اشاره می‌کند که کشورهای تولیدکننده مواد غذایی اساسی شروع به مجازات اسرائیل به دلیل اتهام ارتکاب جنگ نسل‌کشی در نوار غزه کرده‌اند، مانند ترکیه و کلمبیا که صادرات مواد غذایی و محصولات صنعتی به اسرائیل را متوقف کرده‌اند.اسپیتالنیک در گزارش مفصلی که توسط وبسایت سیحا مکومیت (Siha Mekomit) منتشر شده، نسبت به گسترش تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی علیه اسرائیل هشدار داد و گفت بعید نیست که چین نیز به فهرست کشورهایی ملحق شود که ممکن است صادرات به اسرائیل را متوقف کنند.این محقق اسرائیلی به معضل دیگری اشاره کرد که می‌تواند بحران امنیت غذایی را تشدید کند؛ کشورهای خارجی که روابط گرمی با اسرائیل ندارند، شرکت‌های بزرگ مواد غذایی - مانند شرکت «Tnuva» که توسط تجار چینی مرتبط با دولت پکن مدیریت می‌شود و همچنین شرکت ادما هاگروک یامیت که از شرکت‌های غذایی پیشرو تحت کنترل چین است - را در کنترل خود دارند.
به گفته اسپیتالنیک، کنترل شرکت‌های بزرگ تولیدموادغذایی توسط کشورهای بیگانه،توانایی کابینه نتانیاهورا برای توسعه برنامه‌های امنیت غذایی، کاهش داده است.روزنامه اقتصادی گلوبز آورده محاصره تحمیل‌شده توسط حوثی‌ها در یمن علیه اسرائیل، ازجمله هدف قرار دادن کشتی‌هایی که به سمت بنادر اسرائیل حرکت می‌کند، منجر به افزایش هزینه حمل و نقل دریایی و قیمت مواد غذایی شده است، به‌خصوص که ۳۰درصد حجم تجارت اسرائیل،قبل ازشروع جنگ علیه غزه وآغازعملیات حوثی‌ها، از دریای سرخ می‌گذشت.
   
تاثیر حملات یمنی‌ها 
میتال لوتوف، پژوهشگر دیگر صهیونیست به معضلی اشاره می‌کند که بحران امنیت غذایی را در اسرائیل تشدید کرده و با جنگ غزه مرتبط است؛ این‌که عملیات نظامی به کاهش مساحت زمین‌های اختصاص داده‌شده برای کشاورزی منجر شده است.لوتوف در تحلیلی که در هاآرتص منتشر شد، تاکید کرد که کشاورزان مناطق مجاور مرزهای غزه و لبنان را که از بهترین زمین‌های کشاورزی اسرائیل محسوب می‌شود به دلیل ترس از قرارگرفتن درمعرض خطرات شلیک آتش مقاومت،رها کردند.علاوه‌بر کاهش فعالیت‌های بندر ایلات، به دلیل عملیات نیروهای مسلح یمن در دریای سرخ، لوتوف به این فکر می‌کند که در صورت حمله مستقیم دشمنان به بنادر اصلی اسرائیل چه چیزی در انتظار این رژیم است.وی افزود: این نگرانی واقعی وجود دارد که در صورت وقوع حملاتی به بنادر اسرائیل، شهروندان چیزی برای خوردن نداشته باشند. جنگ غزه به ماآموخته است که افراطی‌ترین سناریوها می‌تواند واقع‌بینانه باشد.لوتوف از این‌که نگرانی‌های مربوط به امنیت غذایی مورد توجه رسانه‌ها در اسرائیل قرار نمی‌گیرد، ابراز ناامیدی کرد.
   
نابودی زمین‌های کشاورزی
دوهفته پیش، شورای ملی امنیت غذایی اسرائیل باانتشار گزارشی مربوط به سال۲۰۲۳-۲۰۲۴تأییدکردکه اعتبارات سرمایه‌گذاری‌شده توسط وزارت رفاه و تامین اجتماعی در مورد تامین مواد غذایی برای گروه‌های آسیب‌پذیر در تامین نیازهای اساسی این گروه‌های جامعه ناکافی است.براساس این گزارش، بودجه اختصاص‌یافته از سوی کابینه نتانیاهو برای تامین مواد غذایی اساسی تنها برای ۲۶۰۰۰ خانواده کافی است که تنها ۱۰درصد از خانواده‌های نیازمند در اسرائیل را تشکیل می‌دهند.واقعیت این است که ترس فزاینده از وخامت سطح امنیت غذایی به دلیل اذعان کابینه نتانیاهو به این موضوع است که هرگز برنامه‌ای برای امنیت غذایی، چه در بلندمدت و چه در میان‌مدت، تدوین نکرده است.در همین راستا تصمیم هفته گذشته آوی دیختر، وزیر کشاورزی اسرائیل مبنی بر تغییر نام وزارت کشاورزی خود از وزارت کشاورزی و توسعه روستایی به وزارت کشاورزی و امنیت غذایی، موج گسترده تمسخر در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی عبری را به دنبال داشت. اسرائیلی‌ها معتقدند هزینه‌های زیاد ناشی از تغییر نام این وزارتخانه در حالی که اسرائیل با بحران اقتصادی ناشی از هزینه‌های جنگ مواجه است، دلیل موجهی ندارد.
   
اسرائیل برنامه‌ای برای امنیت غذایی ندارد
دیختر اعتراف کرد که این اقدام را به این دلیل انجام داد که اسرائیل پیشتر هرگز برنامه‌ای برای امنیت غذایی ایجاد نکرده بود. وی در بیانیه‌ای که از سوی وزارت متبوعش منتشر شد، متعهد شد که این وزارتخانه برنامه‌ای برای امنیت غذایی به مدت ۲۵ سال تهیه خواهد کرد.در کنفرانس اخیری که توسط مرکز Yesodot و مرکز تحقیقات امنیت ملی دانشگاه تل‌آویو برگزار شد، یووال لیپکین معاون وزیر کشاورزی اسرائیل اذعان کرد که مجبور شدن کابینه نتانیاهو برای کاهش مالیات بر واردات برخی از مواد غذایی به منظور کاهش پوشش کمبود مواد غذایی توانایی اسرائیل برای ارائه جایگزین محلی این مواد را کاهش می‌دهد، به گونه‌ای که به ایجاد موانع زیادی بر سر راه هر طرح امنیت غذایی کمک می‌کند.او توضیح داد که چون وزارت دارایی اسرائیل مالیات واردات سیر را لغو کرده، کشاورزان به فکر کشت این محصول در آینده نیستند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها