سیاست پولی آمریکا و اروپا تغییر می‌کند؟

رئیس فدرال‌رزرو آمریکا اظهار کرد با از‌سرگیری روند کاهشی تورم، برای تغییر سیاست پولی به اعتماد بیشتری نیاز است.
کد خبر: ۱۴۶۳۴۶۳
 
جروم پاول، رئیس فدرال‌رزرو گفت که تورم در آمریکا نشانه‌هایی از روند کاهشی نشان می‌دهد اما فدرال‌رزرو برای شروع کاهش پولی به اعتماد بیشتری نیاز دارد. اقتصاد آمریکا در نیمه اول سال شاهد رشد قابل‌توجهی بوده، بازار کار همچنان قوی است و اکنون تورم پس از توقف در سه ماهه اول، نشانه‌هایی از روند کاهشی را نشان می‌دهد.او در ‌مجمع بانک مرکزی اروپا (ECB) اعلام کرد ما مسیر کوتاهی را برای بازگرداندن تورم به هدف خود طی کردیم، در حالی‌که بازار کار قوی باقی مانده است و رشد ادامه دارد و ما می‌خواهیم این روند ادامه یابد.پاول خاطرنشان کرد که دو داده اخیر تورم نشان می‌دهد که فدرال‌ رزرو در حال بازگشت به مسیر کاهشی تورم است و می‌خواهیم قبل از شروع سیاست کاهشی خود مطمئن باشیم که تورم به ۲ درصد کاهش می‌یابد. از آنجایی که اقتصاد آمریکا و بازار کار قوی هستند، ما این توانایی را داریم که وقت صرف کنیم و این کار را درست انجام دهیم.با این‌حال، رئیس فدرال‌رزرو هیچ پاسخی در مورد این‌که آیا بانک مرکزی آمریکا شروع به کاهش نرخ بهره خود در ماه سپتامبر خواهد کرد یا خیر، ارائه نکرد. کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا گفت که بانک مرکزی در مسیر کاهش تورم بسیار پیشرفت کرده و شاهد بهبود اقتصادی کند است. او افزود: ما هنوز بر این باوریم که تا پایان سال ۲۰۲۴ جاده پر‌دست‌اندازی طی خواهیم کرد اما همچنان هدف رسیدن به تورم ۲درصد را در نیمه دوم سال ۲۰۲۵ داریم.پاول بیان کرد: تورم خدمات در آمریکا «چسبنده» و به دستمزدها گره‌خورده است اما بازار کار این کشور اکنون در مقایسه با سال گذشته متعادل‌تر است. نرخ بیکاری، افزایش دستمزدها، تورم و بهره‌وری درحال حرکت به سطح پایدارترهستند.ما پیش‌بینی نمی‌کنیم که امسال یا سال آینده به تورم ۲درصدی برگردیم و شاید اواخر سال آینده و سال بعد این اتفاق رخ دهد اما نکته اصلی این است که ما درحال پیشرفت واقعی هستیم. پاول خاطرنشان کرد: با وجود این‌که اقتصاد آمریکا توانست از رکود درسال گذشته جلوگیری کند، فدرال‌رزرو همچنان سیاست پولی خود را محدود‌کننده پیش‌بینی می‌کند.وی گفت: تقاضا برای نیروی کار درقالب فرصت‌های شغلی کاهش یافته ودرزمینه اشتغال در قالب دستمزد نیز کمی نزول کرده است. لاگارد گفت: بانک مرکزی اروپا اثر سرریز تصمیمات سیاست پولی سایر بانک‌های مرکزی را در‌نظرمی‌گیرد.سیاست پولی بانک مرکزی اروپا نیزتوسط‌اقتصاد اروپا،داده‌های کلان اقتصادوعوامل متعدد براقتصادتعیین می‌شود.
 
اقتصاد آمریکا منقبض شد
تولیدات آمریکا در ماه ژوئن برای سومین ماه متوالی منقبض شد و معیاری از قیمت‌های پرداختی کارخانه‌ها برای نهاده‌ها در میان تقاضای ضعیف برای کالاها به پایین‌ترین حد خود در شش ماه گذشته رسید که نشان می‌دهد تورم می‌تواند به کاهش خود ادامه دهد.
مؤسسه مدیریت عرضه اعلام کرد که شاخص مدیران خرید تولیدی آن در ماه گذشته از ۴۸.۷در ماه می ‌به ۴۸.۵کاهش یافته است. شاخص مدیران خرید بالای ۵۰ نشان‌دهنده رشد در بخش تولید است که ۱۰.۳درصد از اقتصاد را تشکیل می‌دهد.اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کرده بودند که شاخص مدیران خرید به ۴۹.۱برسد. تولید به‌دلیل افزایش نرخ بهره و کاهش تقاضا برای کالاها تحت فشار است.داده‌های دولتی در هفته گذشته نشان داد که تولید با نرخ سالانه ۴.۳درصد در سه ماهه اول سال کاهش یافته است که بیشتر این کاهش ناشی از کالاهای تولیدی طولانی‌مدت است.
 
طلای جهانی به چراغ قرمز فدرال رسید
همچنین قیمت جهانی طلا دیروز چهارشنبه ثابت بود زیرا سرمایه‌گذاران منتظر آخرین جلسه سیاست‌گذاری فدرال‌رزرو برای سرنخ‌های تازه در مورد زمان شروع کاهش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا بودند.هر اونس طلا تقریبا بدون تغییر ۲۳۲۹ دلار و ۶۶ سنت معامله شد. قیمت طلای آمریکا با ۰.۲درصد افزایش به ۲۳۳۸دلار و ۷۰سنت رسید.ادوارد میر، تحلیلگر مارکس گفت که بازار طلا چند هفته‌ای است که ثابت بوده و در بازه محدودی قرار دارد و افزود که قیمت شمش ممکن است اواخر امسال افزایش یابد. براساس گزارش ‌CME FedWatch Tool، معامله‌گران در حال حاضر با احتمال ۶۷ درصد کاهش نرخ بهره فدرال‌رزرو در ماه سپتامبر قیمت‌گذاری می‌کنند.نرخ بهره پایین‌تر،هزینه فرصت نگهداری شمش بدون بازده راکاهش می‌دهد.براساس گزارش رویترز، درهمین حال،یک نظرسنجی دربخش خصوصی نشان دادکه فعالیت خدمات چین باکمترین سرعت درهشت ماه گذشته گسترش یافته است و اعتماد به پایین‌ترین سطح چهارماهه درژوئن رسیده است.دربازارسایر فلزات ارزشمند،نقره با۰.۳درصد افزایش ۲۹.۶۰دلار در هر اونس معامله شد، پلاتین با ۰.۶درصد افزایش به ۹۹۶ دلار و ۷۰سنت رسید و پالادیوم با ۰.۵درصد کاهش ۱۰۱۶ دلار و ۳۴سنت قیمت خورد.فدرال‌رزرو از جولای گذشته نرخ بهره یک‌شبه خود را در محدوده فعلی۵.۲۵ تا۵.۵ درصد حفظ کرده است.فدرال‌رزرو ازسال۲۰۲۲نرخ بهره خود را ۵۲۵واحد افزایش داده است تاتورم رامهارکند. تولید در کارخانه‌ها برای اولین‌بار از فوریه کاهش یافت. زیرشاخص تولید از ۵۰.۲در ماه می‌ به ۴۸.۵کاهش یافت. کل بازار کار به‌تدریج در حال سرد شدن است. براساس نظرسنجی رویترز از اقتصاددانان، دولت احتمالا روز جمعه گزارش می‌دهد که حقوق و دستمزد غیرکشاورزی در ماه ژوئن پس از افزایش ۲۷۲ هزار شغلی در ماه می، ۱۹۵ هزار شغل افزایش یافته است. نرخ بیکاری بدون تغییر ۴ درصد پیش‌بینی می‌شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها