نامزدها در ایستگاه بهره‌وری

 نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری درسخنرانی‌ها و برنامه‌های تلویزیونی، در حوزه بهره‌وری مواضع مختلفی ابراز داشته‌اند. ارتقای بهره‌وری و کوچک ‌شدن دولت، هدف مردمی‌سازی اقتصاد است. بهره‌وری چند مؤلفه دارد.
کد خبر: ۱۴۶۲۴۹۶
 
یکی این‌که برای ارتقای بهره‌وری، باید سرمایه‌گذاری صورت گیرد و درواقع منابع مالی داشته باشیم. دومین مؤلفه، نیروی انسانی است که در کشور داریم. اعمال مدیریت صحیح و فناوری از دیگر مؤلفه‌ها است. اگربه این عناصر توجه کنیم، آن‌موقع بهره‌وری ارتقا خواهد یافت. در حوزه فناوری در کشور، عرصه‌های خوبی وجود دارد و شاهد پیشرفت‌هایی هم در این حوزه بوده‌ایم. از طرفی نیروی انسانی خیلی خوبی هم داریم. حالا در اینجا مدیریتی می‌خواهد که این موارد را بتواند تقویت کند. در ادامه این گزارش نظر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره رشد بهره‌وری را بررسی کرده‌ایم.

محمدباقر قالیباف
بهره‌وری؛ ضامن سرمایه‌گذاری

در رشد اقتصادی باید به بهره‌وری توجه شود، بخش دیگر آن به موضوع سرمایه‌گذاری مربوط است و به نظرم موضوع بهره‌وری مهم‌تر از حوزه سرمایه‌گذاری است، زیرا در بهره‌وری فرصت‌هایی وجود دارد که از طریق آن فرصت‌ها، باید سرمایه‌گذاری شکل بگیرد. بر همین اساس ماده۱۱۱برنامه هفتم توسعه بر موضوع بهره‌وری متمرکز است. برای موضوع بهره‌وری همه شاخص‌ها در همه بخش‌ها مانند بهداشت و سلامت، کشاورزی و صنعت باید مورد توجه قرار گرفته و نقش ملی و استانی را به صورت کامل روشن کنیم که چه وظایفی دارند. باید کارهای تصدی‌گری را به مردم و نهادهای عمومی غیردولتی واگذار کنیم که این موضوع حاکی از عناصری است که در بخش تصدی‌گری باید کار را انجام دهد، البته برخی کشورها رشد ۹درصدی در طول یک دهه داشتند که ۴.۵ درصد آن را از طریق بهره‌وری به دست آوردند. البته در برنامه هفتم توسعه، عدد ۲.۷از ۸ درصد را به بهره‌وری اختصاص دادیم.

سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی
کاهش ریسک سرمایه‌گذاری

ارتقای بهره‌وری نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. متاسفانه میزان سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام‌شده، استهلاک دولت را هم پاسخ نمی‌دهد و بخش خصوصی هم به علت تورم،ریسک بالای سرمایه‌گذاری، بازدهی اندک، قیمت‌گذاری‌های دستوری و امثال اینها، امکان این‌که منابع خودش در بخش‌های زیرساختی کشور استفاده کند، نداشته است. 

مسعود پزشکیان
هدفمند کردن فعالیت‌ها

تا زمانی که مکانیسم پرداخت اصلاح نشود، بهره‌وری به دست نمی‌آید.درنتیجه بهره‌وری با هدفمند کردن فعالیت‌ها و مسئولیت‌پذیری نیروهای انسانی در جهت آن کار و پاسخگویی امکان‌پذیر است.این موضوع هم، زمانبر است، باید نیروها را آموزش داد و رفتارشان را اصلاح کرد.

علیرضا زاکانی
دستیابی به رشد ۸ درصدی اقتصاد

ما باید کل سیستم را نسبت به اجرای برنامه‌ها پاسخگو کنیم. برنامه ششم طبق اعلام دیوان محاسبات در حدود ۳۰ درصد اجرایی شده اما در شهرداری تهران، برنامه چهارم این نهاد را بالغ بر ۷۰درصد اجرایی کرده‌ایم، لذا می‌توان برنامه را اجرا کرد ولی یک مجری خوب نیاز دارد. اگر برنامه هفتم با استفاده از توانمندی‌های موجود کشور طراحی و اجرا شود که بالاترین توانمندی موجود کشور؛ مردم، نیروی انسانی و به ویژه نخبگان هستند، به‌راحتی قابل اجرا است. هدف ۸ درصد برای رشد اقتصادی که در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده، یک هدف معقول است و باید تلاش کرد که حتی از این هدف نیز بالاتر رفت.

سعید جلیلی
بهره‌وری فقط با سرمایه نیست

برنامه هفتم از دولت خواسته که برای ۴۵برنامه طرح بنویسد که برای آن هم زمان ۳، ۶ و ۱۲ ماهه تعیین کرده است و دولت باید آماده باشد و این برنامه‌ها را در اولین فرصت و در زمان مشخص بنویسد و آن را اجرا کند.با این حال کشور صرفا با این برنامه‌ها پیشرفت نکرده و جهش نمی‌یابد. تحقق رشد هشت درصدی نیاز به کار جدی و برنامه ریزی برای ارزآوری، اشتغال و جذب سرمایه دارد. باید از فرصت فناوری استفاده کرد. امروز فرصت مهم کشور دانشمندان و جوانان متخصص در بخش فناوری است.مسئله مهم‌تر این است که در مدیریت این موارد بهره وری نقش مهمی دارد اما باید توجه داشت که بهره‌وری فقط با سرمایه به‌دست نمی‌آید بلکه با یک مدیریت درست به دست می آید.

مصطفی پورمحمدی
حذف موازی‌کاری

ما ناهماهنگی بین قوا داریم، ضعف داریم. البته برخی از آنها به قوانین بالادستی و اصلی نیاز دارد. حالا ما با حفظ مراتبی که در قانون است، باید کمک کنیم تا هماهنگی تقویت شود ولی به هر دلیلی، تداخل کاری و موازی‌کاری داریم. بهره‌وری ما به‌شدت کاهش پیدا کرده است. بسیاری از کاستی‌هایی که امروز با آن روبه‌رو هستیم،به دلیل ضعف آشنایی دراین حوزه‌ است.فکرمی‌کنم ما به یک جراحی اساسی نیاز داریم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها