مدیرعامل آبفا هرمزگان:

بهره برداری از ۸ سایت جدیدآب شیرین کن طی ۲ سال آتی

مدیرعامل آبفا هرمزگان در بازدید خبرنگاران از روند تولید آب توسط  آب شیرین کن یکصدهزار متر مکعبی بندرعباس گفت: 8 سایت جدیدآب شیرین کن در سطح استان با ظرفیت بیش از 25 هزار مترمکعب در دست اجراست که در مدت 2 سال به بهره برداری می رسد؛ با راه اندازی آنها بخشی از بی آبی و کم آبی مناطق بحرانی از جمله شهرستان بستک، جزیره قشم، هرمز و ابوموسی حل می شود.
مدیرعامل آبفا هرمزگان در بازدید خبرنگاران از روند تولید آب توسط آب شیرین کن یکصدهزار متر مکعبی بندرعباس گفت: 8 سایت جدیدآب شیرین کن در سطح استان با ظرفیت بیش از 25 هزار مترمکعب در دست اجراست که در مدت 2 سال به بهره برداری می رسد؛ با راه اندازی آنها بخشی از بی آبی و کم آبی مناطق بحرانی از جمله شهرستان بستک، جزیره قشم، هرمز و ابوموسی حل می شود.
کد خبر: ۱۴۶۰۴۸۱

مدیرعامل آبفا هرمزگان گفت: 8 سایت جدیدآب شیرین کن در سطح استان با ظرفیت بیش از 25 هزار مترمکعب در دست اجراست که در مدت 2 سال به بهره برداری می رسد؛ با راه اندازی آنها بخشی از بی آبی و کم آبی مناطق بحرانی از جمله شهرستان بستک، جزیره قشم، هرمز و ابوموسی حل می شود.

مدیرعامل آبفا هرمزگان در بازدید خبرنگاران از روند تولید آب توسط  آب شیرین کن یکصدهزار متر مکعبی بندرعباس افزود:

 عبدالحمید حمزه پور، با بیان اینکه هرمزگان از استان های گرم و با شرایط خاص اقلیمی در کشور همواره با کم بارشی و عدم تأمین پایداری آب از آب های زیرزمینی و سطحی مواجه است، افزود: در سال های اخیر با پیشرفت تکنولوژی های جدید توانسته ایم بخشی از مشکل و چالش را از طریق شیرین سازی آب دریا به دلیل همجواری با دریای عمان و خلیج فارس تامین کنیم به طوریکه اکنون ۳۵ درصد آب پایدار قابل شرب و بهداشتی شهرها، جزایر و روستاها را از طریق آب شیرین کن ها در هرمزگان تأمین و با تأمین بالغ بر ۲۶۰ هزار متر مکعب این آب این مشکل را مرتفع می کنیم.

حمزه پور، با اذعان این موضوع که در بندرعباس حتی اگر چاه حفر کنیم به آب شیرین نمی رسیم، عنوان کرد:  باران های سیل آسا در بالادست سدهای میناب، سرنی، شمیل و نیان که ۶۰ درصد آب مرکز استان را تأمین می کنند به علت عدم بارش مناسب و ذخیره سازی در پشت سدها با خالی شدن۷۰ درصد مخزن ذخیره این سدها مواجه هستیم و طی چند ماه آینده این آب را از دست می دهیم اما جای نگرانی نیست زیرا  با برنامه ریزی و حمایت مسئولان و وزارت نیرو از ظرفیت های آب شیرین کن های موجود مانند آب شیرین کن یکصدهزار متر مکعبی و یک میلیون مترمکعبی با اخذ مجوزهای خرید تضمینی از سازمان برنامه و بودجه کشور این کمبود را جبران و تأمین می کنیم.

وی با اشاره اینکه با توجه به اینکه گرمی کره زمین هرساله بیشتر می شود و هرمزگان نیز به دلیل شرایط خاص اقلیمی از این قاعده مستثنا نیست و  تأثیرات بیشتری را دارد باید منابع آبی را توسعه و گسترش دهیم، بیان داشت: از یکم تا هفتم تیرماه هفته صرفه جویی برای مدیریت مصرف و بهینه مصرف کردن آب نامگذاری شده است.

مدیرعامل آبفا هرمزگان، با توجه به شرایط استان و مصرف بیش از حد آب در فصل تابستان که پیک مصرف است، از مردم درخواست کرد: در مدیریت مصرف و استفاده بهینه از آب همراه شرکت و مسئولان آب و فاضلاب استان باشند و از آبی که با سختی و هزینه گزاف تأمین می شود استفاده غیر از شرب و بهداشتی نداشته باشند.

حمزه پور توضیح داد: در عید امسال که پدیده شکوفایی جلبک ها در دریای عمان و خلیج فارس را داشتیم در آب شیرین کن ها ما که مقیاس کوچک هستند زیرساخت های بزرگی در حوزه آبگیری امکان پذیر نیست در آن مقیاس هزینه کنیم، اما در آب شیرین کن هایی که مستقیم آب را  از دریا تأمین می کنیم با چالش مواجه شدیم و اما اکنون شکوفایی جلبک ها در دریای عمان و خلیج فارس از بین رفته و این چالش حل شده است.

این مسئول، با اشاره به اینکه ما وظیفه تأمین آب شرب و بهداشتی در سطح شهرها، روستاها و جزایر استان را برعهده داریم، ادامه داد: قطعا یکی از مؤلفه های اصلی در تولید آب توسط آب شیرین کن ها برق است اگر در مصرف برق صرفه جویی و همراهی لازم انجام نشود قطعی برق و خاموشی آب شیرین کن را داریم.

حمزه پور با بیان اینکه جز اولویت های شرکت توزیع نیروی برق تأمین برق جهت خاموش نشدن آب شیرین کن هاجهت تأمین آب استان هرمزگان است، خاطرنشان کرد: با همکاری مردم در مدیریت مصرف و استفاده بهینه از انرژی و همچنین کاهش ساعت کاری کارکنان دستگاه های اجرایی و همراهی و برنامه ریزی شرکت توزیع برق  خاموشی آب شیرین کن ها را  در تابستان امسال نداریم.

وی از دیگر دلایل خاموشی آب شیرین کن ها به خارج شدن آلودگی نفتی از حدمجاز اشاره و اضافه کرد: شیرین سازی و نمک زدایی و به طور کلی تمام فرآیند تولید آب توسط آب شیرین کن ها بصورت آنلایش پایش می شود و با تأمین منابع و حل مشکل مجوزها ها می توانیم به توسعه آب شیرین کن ها کمک و با کمبود آب مقابله کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها