«جام‌جم» از طرح تجهیز لباس ماموران به دوربین گزارش می‌دهد

چشم سوم پلیس در انتظار بودجه

سال‌هاست که نصب دوربین روی لباس مأموران پلیس برای استفاده در مأموریت‌ها و ضبط حوادث و کنترل رفتار مأموران حین خدمت، به دغدغه نخست پلیس تبدیل و هر از چندگاهی با مصاحبه فرماندهان این نیرو، یا رخداد حوادث جنجالی به موضوعی داغ در جامعه تبدیل می‌شود اما پس از مدتی به علت نبود تجهیزات کافی تولید یا نداشتن بودجه به فراموشی سپرده شده است.
کد خبر: ۱۴۵۹۹۶۰
نویسنده مجید غمخوار - گروه حوادث
 
این روزها باگردنکشی برخی اراذل در برابر مأموران پلیس و همچنین اجرای طرح نور در کشور، بار دیگر لزوم نصب دوربین روی لباس این مأموران برای ثبت وقایع و جلوگیری از ایجاد حواشی و شایعات، بیش از گذشته احساس می‌شود. 
   
چرا دوربین لازم است؟
مأموران پلیس به‌ویژه نیروهای۱۱۰و کلانتری‌هابه‌دلیل مأموریت‌های مختلف روزانه ودستگیری متهمان خطرناک،بیشتراز نیروهای دیگر به دوربین نیازدارند. اگر مأموری روی لباسش دوربین نصب باشد با خیال آسوده‌تر دست به اسلحه برده و مجرمان خطرناک، اراذل و اوباش و گردنکشان مقابل قانون را زمین‌گیر می‌کنند. برخی مأموران به‌دلیل نبود دوربین و دردسرهای بعد از تیراندازی به سوی متهمان، کمتر دست به اسلحه می‌برند و برای انجام این کار دچار تردید می‌شوند که نمونه بارز آن شهید رنجبر در استان فارس بود که وقتی از متهم خطرناک خواست تسلیم پلیس شود، مرد شرور با چاقو به او حمله کرد و گردن جناب سرگرد را برید و او را به شهادت رساند. در تصویر منتشر شده از صحنه، مأمور پلیس در حالی که اسلحه در دستش بود بنا به دلایلی از شلیک به سمت متهم خودداری و با صحبت قصد داشت او را خلع سلاح و دستگیر کند که شرور جوان در یک جنایت هولناک، سرگرد رنجبر را به شهادت رساند و سرباز همراه او را به شدت مجروح کرد. در حادثه دیگری در محله نامجو افسر پلیس به سمت سارق خانه دختر جوان شلیک نکرد و دزد خشن با فرو کردن چاقو در قلب مأمور، او را به شهادت رساند. حال اگر دوربین روی لباس این مأموران نصب بود آنها با اطمینان بیشتری دست به اسلحه برده و با مجرمان خطرناک برخورد می‌کردند. 
   
وضعیت استفاده از دوربین در کشورهای دیگر
تجربه موفق سایر کشورها در استفاده از دوربین روی لباس پلیس نشان می‌دهد دوربین، روی رفتار با متهمان تأثیر زیادی دارد. براساس مطالعاتی که در آمریکا انجام شده است شکایت از مأمورانی که به دوربین البسه مجهز هستند ۱۷ درصد کاهش یافته است و بدرفتاری آنها هنگام مواجه با متهمان تا ۱۰ درصد کاهش نشان می‌دهد. در آلمان نیز با نصب دوربین روی لباس مأموران اعلام شده است که این کار علاوه بر ثبت جرایم متهمان و رفتار پلیس در بازسازی صحنه جرم مؤثراست.در حال حاضر در فرانسه نیز پلیس ملی و شهری به دوربین‌های البسه مجهز هستند تا تمام وقایع را ثبت کنند. 
   
۱۵۰ هزار دوربین نیاز داریم
براساس قانون هفتم توسعه، پلیس موظف است روی البسه نیروهای خود دوربین نصب کند تا داده‌های مکانی و عملیات‌هایش ثبت شودامابه‌دلیل نداشتن بودجه کافی این طرح ازبرنامه‌های پیش‌بینی شده عقب افتاده وبه کندی پیش می‌رود.آن‌طورکه سردار احمدرضا رادان، رئیس پلیس کشور می‌گوید، باید روی لباس ۱۵۰هزار پلیس دوربین نصب شود و درحال حاضر فقط ۲۰ هزار دوربین روی لباس‌ها نصب شده که از این تعداد ۸۰۰۰ دوربین به صورت آنلاین بوده و ۱۲هزار دوربین به صورت آفلاین فعال هستند. وی ادامه داد: اثرگذاری این مصوبه منوط بر این است که در متمم این قانون موضوع اعتبارات آن به خوبی و براساس نیاز دیده شود. باید توان مالی این طرح هم در نظر گرفته شود.رادان معتقد است اجرای این طرح به پلیس، مردم و همه دستگاهای نظارتی در ارتقای امنیت کمک خواهد کرد. وی تاکید کرد که امیدواریم امسال بودجه این طرح به صورت کامل اختصاص داده شود تا بتوانیم روی لباس ماموران دوربین نصب کنیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها