«جام جم» اثرات بازی همستر کامبت را بررسی می کند

سودای پولدار شدن با انگشتان دست!

این روزها فضای حقیقی و مجازی در تسخیر یک «همستر» است! احتمالا در گوشه و کنار خیابان‌ها، ایستگاه‌های مترو، در تاکسی‌ها و  اتوبوس‌ها و به طور کلی هر جای دیگری، شخصی را می‌بینید که پیوسته به صفحه گوشی ضربه می‌زند. اگر از خودتان دلیل این کار را پرسیده‌اید، تنها نیستید.
این روزها فضای حقیقی و مجازی در تسخیر یک «همستر» است! احتمالا در گوشه و کنار خیابان‌ها، ایستگاه‌های مترو، در تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها و به طور کلی هر جای دیگری، شخصی را می‌بینید که پیوسته به صفحه گوشی ضربه می‌زند. اگر از خودتان دلیل این کار را پرسیده‌اید، تنها نیستید.
کد خبر: ۱۴۵۹۹۲۵
نویسنده زهرا حامدی - گروه جامعه

تعداد زیادی از افراد هنوز نمی‌دانند دقیقا چه اتفاقی با ضربه زدن روی گوشی رخ می‌دهد! این در حالی است که سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی به طرفداران همستر کامبت هشدار داد و نوشت:« مراقب اطلاعات و حساب های خود باشند.»

ماجرای این همستر پرطرفدار از آنجایی آغاز شد که پس از عرضه موفق و پرسروصدای نات کوین، بازی‌های زیادی در سبک «Tap to Earn» با الهام از این پروژه راه‌اندازی و در اصل مقدمه ای برای عرضه این نوع از بازی ها شدند. یکی از بازی‌های این سبک که در روزهای اخیر محبوب و پرطرفدار شده، بازی همستر کامبت (Hamster Kombat)  است.

همستر کامبت چیست؟

همستر کامبت، یک بازی کریپتویی در سبک Tap to Earn به معنای تحت‌اللفظی «ضربه بزن و به دست بیاور» است. به زبانی ساده تر، شما در این بازی که یک ربات تلگرامی است، باید روی همستر در صفحه گوشی خود ضربه بزنید و آنقدر این کار را انجام دهید تا سکه‌ها را یکی پس از دیگری جمع‌آوری کنید.

سودای پولدار شدن با انگشتان دست!

همستر کامبت در تاریخ ۲۵ مارس ۲۰۲۴ (۶ فروردین ۱۴۰۳) رسما راه‌اندازی شد. بلافاصله پس از عرضه، این بازی به یکی از محبوب‌ترین و پرکاربرترین پروژه در جامعه‌ی ارز دیجیتال تبدیل شد و توانست میلیون‌ها کاربر را به سمت خود بکشاند. برای اینکه این بازی کریپتویی به ۱ میلیون کاربر فعال برسد، فقط ۱۱ روز زمان نیاز داشت و حالا ده‌ها میلیون نفر آن را دنبال می‌کنند. طبق ادعای سازندگان همستر کمبت، حالا بیش از ۶۰ میلیون کاربر در هر سن و سالی دارد  که ۲۴ میلیون نفر از آن‌ها به صورت روزانه در این بازی فعالیت دارند! 

ماییم که بی هیچ سرانجام خوشیم!

اگرچه بسیاری از افراد این روزها با سودا و انگیزه پولدار شدن بخش زیادی از وقت خود را در طول شبانه روز صرف ضربه زدن بر صفحه چند اینچی موبایل خود و سکه اندوزی می کنند اما آنچه جالب و قابل تامل بنظر می رسد این است که سازندگان و گردانندگان این بازی حتی هنوز مشخص نکرده اند که قیمت هر سکه مجازی در این بازی چقدر است! چراکه هنوز هیچ نقشه‌ی راه یا کاربردی برای آن تعریف نشده است و تا مشخص شدن ابعاد مختلف این موضوع، کاربران فقط باید به ضربه زدن روی صفحه ادامه دهند و امیدوار باشند روزی بتوانند سکه‌های مجازی را به پول نقد تبدیل کنند! 

پولداری اینبار با دعوت دوستان

اگر تلگرام داشته باشید در چند روز اخیر حتما دیده اید که بسیاری از مخاطبانی که در گوشی موبایلتان ذخیره کرده اید از تعمیرکار یخچال گرفته تا همکلاسی و دوستان چندسال پیشتان که سالهاست از آنها بی خبر هستید، اسمشان در صفحه چت تلگرامتان بالا می آید و پیغام می دهد که آن فرد به تلگرام پیوسته است! اگر شما هم تاکنون خودتان سراغ این بازی نرفته اید احتمالا در این چندروز از طریق لینکی از سوی دوستانان به نصب حضور در این بازی دعوت شده اید! اما اشتباه نکنید! علت این دعوت معرفی صرفا یک بازی برای لذت بردن یا پولدار شدن شما نیست بلکه علت آن این است که در بخشی از این بازی به ازای دعوت هر نفر به بازی با تلگرام معمولی، ۵ هزار سکه و به ازای دعوت هر نفر با تلگرام پریمیوم، ۲۵ هزار پاداش به فرد دعوت کننده تعلق می گیرد. علاوه برآن، با رشد سطح کاربران دعوت‌شده به بازی توسط فرد نیز مقداری پاداش داده می شود که میزان آن در سطوح مختلف متفاوت است.

هشدار به طرفداران همستر

با آمدن این بازی نوظهور و جذب هزاران ایرانی به آن و ابهام در ابعاد مختلف آن همچون میزان دسترسی به اطلاعات کاربران، حسین دلیریان سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی روز گذشته در صفحه خود در ایکس به طرفداران همستر کامبت هشدار داد و نوشت: «در این چند روز در بسیاری از سوپرگروه ها بحث های بسیاری از کاربران ایرانی را خواندم، شیوه جدید ماین کردن ارز دیجیتال با استفاده از بازی ها به بستر مناسبی برای هکرها و سارقان تبدیل شده است. به عنوان سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی می گویم، افرادی که در این بازی های شرکت می کنند، مراقب اطلاعات و حساب های خود باشند.»

پیش تر نیز اسماعیل قمری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان ایلام نیز در خصوص کسب درامد از این بازی گفت: «بلاکچینی که کاملا غیرمتمرکز نباشد، در فضای رمز ارزها، زیاد قابل اعتماد نیست. بعلاوه، ناتکوین و همستر، بی‌ارزش هستند چون محدود نیستند. ولی بخاطر وجود کامیونیتی و سرمایه‌گذار بیرونی، ارزش کمی پیدا کردند که باعث خوشحالی  برخی از مردم شدند و این باعث شد، این افراد، دوستان خودشون را هم وارد بازار کنند و باعث بشوند، پول اصلی برود در جیب سرمایه گذارهایی که از بیرون از داستان، وارد این قضیه شدند.»

مرگ تدریجی یک رویا

شاید در این چنددهه اخیر که تکنولوژی و فضای مجازی بر زندگی افراد سلطه گری میکند و روز به روز با طناب اسارت آذین شده خود انسان های امروزی را به این سو و آن سو می کشاند، وایرال شدن یک بازی و هجوم موجی از افراد به سمت آن، موضوع جدید و دور از انتظاری نباشد. آنچه در این میان بیش از هرچیز، نیازمند توجه و بررسی است، آسیب های ناشی از این پدیده های جدید است که هرروز خود را به یک شکل نشان می دهد. همه این ها اما یک نقطه مشترک دارند که آن هم ضربه بر پیکره تفکر و تعقل افراد است. موضوعی که دکتر علیرضا چابکرو، پژوهشگر حوزه ارتباطات و رسانه و استاد دانشگاه تهران در گفتگو با «جام جم» نیز در خصوص آن می گوید: «پدیده های جدید مثل هوش مصنوعی یا بازی هایی با چنین سبک هایی، قدرت تفکر را از فرد گرفته است و پدیده های انتزاعی مثل آرمان، رویا و تلاش برای بهتر شدن که تا چنددهه پیش انسان ها را درگیر خود میکرد را از بین برده است.»

سقوط دغدغه ها تا قعر سیاهچال فضای مجازی 

در روزگاری که ضربه بر صفحه گوشی می تواند به یکی از فعالیت های عمده بسیاری از افراد در طول روز و در زمان های فراغت تبدیل و گفتگو درباره آن، نقل بسیاری از محافل شود، میتوان بیش از هرزمان دیگر سلطه گری این فضا بر ذهن انسان ها و تنزل آن را حس کرد. دکتر چابکرو در اینباره معتقد است:«فضای مجازی انسان را در سطح زیستی مثل خوردن، خوابیدن و نفس کشیدن  قرار می دهد و این یک دور باطلی که دائما در حال گسترده شدن است. این روزها دغدغه ها، نگرانی ها و اهداف انسان ها تحت تاثیر فضای سایبری بسیار سطحی شده و این بسیار خطرناک است. چراکه تکنولوژی نوین برای حفظ طرفداران خود باید انسان ها را در سطح نگه دارد و برای اینکه آن ها خسته نشوند نیز تنوع ایجاد می کند و دائما از رنگی به رنگی دیگر در می آید.»

به عقیده این استاد دانشگاه، در چنین شرایطی مفاهیم ارزشی، نگرشی ، عرفی و اخلاقی رنگ می بازد و شکل دیگری پیدا می کند و بر تمامی ساختار انسان ها اثرگذار است. 

بنظر می رسد این روزها که بسیاری از افراد جامعه رویای پولدار شدن خود را در انگشتان دستشان می بینند و بی وقفه وقتشان را برای یک بازی که هنوز ابعاد دقیق آن مشخص نیست، می گذرانند و علی رغم هشدارها، از خطرات آن غافل هستند افزایش آگاهی و ارتقای سواد رسانه ای از سوی متخصصین قبل از غرق شدن افراد و آسیب به آن ها بیشتر از هرزمان دیگر یک ضرورت و نیاز است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها