به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد، محمد رضا نیکونژاد اظهار داشت: آمار ثبت نامی افراد تاکنون در حدود ۴۵ هزار نفر در قالب حدود ۲۲۰ هزار سفر برای این دوچرخهها ثبت شده است که این آمار نشان میدهد جذابیت طرح و دعوتپذیری مردم به سمت حمل و نقل پاک و همچنین ورزش دوچرخهسواری وضعیت مطلوب و ایده آلی داشته است.
وی با بیان این که در رابطه با ترویج فرهنگ دوچرخهسواری در یزد و همچنین فرهنگ استفاده صحيح از دوچرخههای اشتراکی اقداماتی صورت گرفته است، تصریح کرد: از ابتدا تاکنون از طریق تهیه فیلمهای آموزشی، وبسایت، نرمافزار و همچنین فضای مجازی نسبت به فرهنگسازی در خصوص هدف اصلی طرح و نحوه استفاده از دوچرخه هوشمند شهری گامهایی برداشته شده و نتایج آن بسیار مثبت بوده است.
رئیس سازمان سرمایهگذاری و مشارکت های مردمی شهرداری یزد ادامه داد: بهمنظور تشویق مردم به استفاده از این سیستم و دوچرخههای اشتراکی سعی شد تا این سیستم بهصورت رایگان در اختیار مردم قرار گیرد.
نیکونژاد افزود: با توجه به جدید بودن این سیستم و ناآشنایی مردم با آن، تاکنون کلیه جرائم متعلقه بخشیده شده و سعی شده هزینهای از کاربران در این زمینهها اخذ نشود.
وی با بیان اینکه شهرداری با ایجاد مسیرهای دوچرخهرو در خیابانها و پارکها، در راستای توسعه فرهنگ دوچرخهسواری در یزد گام برداشته است، تصریح کرد: در همایشهای ورزشی و دوچرخهسواری آسمان آبی رکاب سبز، این دوچرخه بهصورت رایگان در اختیار برگزارکنندگان مراسم قرار گرفته است.
رئیس سازمان سرمایهگذاری و مشارکت های مردمی شهرداری یزد گفت: در راستای تشویق کارمندان ادارات و اربابرجوع دادگستری، در محل ساختمانهای اداره دادگستری یزد واقع در خیابان فرخی و بلوار مدرس دو ایستگاه مجهز دوچرخه نصب و مورد بهرهبرداری قرار گرفته است.
وی با بیان این که در حال حاضر ۱۷ ایستگاه فعال دوچرخه با ظرفیت اسمی ۱۸۰ دستگاه دوچرخه در سطح شهر فعال است، بیان کرد: همچنین ۱۲۰ دستگاه دوچرخه بهصورت پشتیبانی فنی، در اختیار سرمایهگذار طرح قرار دارد که با توجه به اینکه وظیفه تعمیر و نگهداری هم بر عهده وی است، بهتناوب در سیستم جایگزین میشود.
نیکونژاد ایستگاههای دوچرخههای اشتراکی واقع در میدان آزادی، بلوار بسیج و سهراه شحنه را فعالترین ایستگاهها عنوان کرد و افزود: ایستگاههای دوچرخههای اشتراکی واقع در خیابان ایرانشهر، خیابان آیت الله کاشانی و میدان مهدیه در رتبههای بعدی از لحاظ فعالیت و خدماتدهی قرار دارند.
رئیس سازمان سرمایهگذاری و مشارکت های مردمی شهرداری یزد با بیان این که مشکلات متعددی تا راهاندازی سیستم دوچرخههای اشتراکی در یزد و رسیدن به وضعیت کنونی وجود داشته است، ادامه داد: این سیستم نسل سوم دوچرخههای اشتراکی، برای اولین بار در ایران، در شهر یزد اجرا شده است. با توجه به اینکه این سیستم کلاً بومی بوده و بهصورت ابتکاری توسط سرمایهگذار و شهرداری یزد اجرا شده، بدیهی است تا عملکرد مطلوب، چالشهای متعددی وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: با توجه به جدید بودن این سیستم و عدم آشنایی مردم با این سیستم و نیز بعضاً سوءاستفاده افراد فرصتطلب و اخلالگران اجتماعی، خسارات متعددی به دوچرخهها وارد شده که هزینههای زیادی به سرمایهگذار تحمیل شده است.
نیکونژاد گفت: به دلیل گرانی دوچرخههای شهری و هزینههای بالای نگهداری آن، این سیستم نیاز به پشتیبانی مالی و فنی بالایی دارد.
وی با ابراز تأسف بیان کرد: در برخی مواقع سرقت تجهیزات نصبشده روی دوچرخههای مستقر در ایستگاهها و سرقت دوچرخه داخل ایستگاه را هم شاهد بودهایم.
بازگشت ترامپ به کاخ سفید چه تاثیری بر سیاستهای آمریکا در قبال ایران دارد؟
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
رضا جباری: درگفتوگو با «جام جم»:
بهتاش فریبا در گفتوگو با جامجم: