رئیس‌دفتر مقام معظم رهبری؛

ببینید | قرائت پیام رهبر انقلاب اسلامی

عادت‌زدایی از متن سوگند

درک حکمت پیام رهبر معزز (دامت برکاته) برای کسانی مغتنم است که دل به حکمت می‌دهند و حکمت چراغ فروزان و معرفت بر حق و باوری جدی و نور فرشته عقل برای عمل صالح آنان است. نگاه معتاد به روزمرگی، این پیام را امری تشریفاتی پنداشته و چون خود سوگند، شتابان به فراموشی‌اش می‌سپرد.
کد خبر: ۱۴۵۸۶۵۷
نویسنده احمد میراحسان / نویسنده و پژوهشگر
 
اما کاوش و بررسی ساختاری این متن نشان می‌دهد کلمه به کلمه آن بس جدی و متکی به قرآن و روایات مقدس است و در آن راه بهشت از دوزخ برای نمایندگان ترسیم و شناسانده شده است و هیچ نماینده مومنی نیست که از آن به خود نلرزد و عهد مراقبت دقیق از کار نمایندگی در چهار سال آینده به خود نبندد.با این مقدمه آقای اهل ایمان و امام انقلاب اسلامی به عادت‌ستیزی از سوگند و زنده و بیدار کردن نمایندگان در خصوص سوگندشان و عادت‌زدایی از متن سوگند می‌رسد تا موضوع وفاداری به آن به عنوان امر حقیقی و عواقب جدی زیر پا نهادن آن که دارای تبعات دنیوی و اخروی و شرعی و قانونی است تاکید نمایند.آن ثقل و بار امانت سنگین متن سوگند که بازتاب سنگینی ودیعه نمایندگی است که رهبری چنین آن را جدی می‌گیرد از کجا می‌آید‌؟ از این حقایق عظیم:

۱- من در برابر قرآن مجید، به خدای متعال سوگند یاد می‌کنم.
در همه هستی سنگین‌تر از این عهد وجود ندارد و نماینده‌ای که آن را زیر پا می‌نهد، در اسفل‌السافلین جهنم گام می‌نهد.

۲- با تکیه به شرف انسانی خویش تعهد می‌کنم که پاسدار حریم اسلام باشم

۳- نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران 

۴- و مبانی جمهوری اسلامی 
این سوگند به معنی بی‌شرافتی همه آن نمایندگان و مسئولانی است که این تکالیف را وانهاده‌اند.

۵- همچنین از ودیعه‌ای که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم 

۶- در انجام وظایف وکالت، امانت و تقوا را رعایت کنم

۷- همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشم و از قانون اساسی اطاعت کنم 
پس هر خیانت در امانت، هر رشوه‌خواری و بند و بست با مراکز قدرت و سرمایه به سود صاحبان مال و قدرت و منافع آنان، هر تخطی از تبعیت از ولایت فقیه و هر رانت‌خواری و ندیده گرفتن منافع ملی بی‌شرافتی و جرم قابل مجازات است.

۸- در گفته‌ها و نوشته‌ها، استقلال کشور و آزادی مردم و تامین مصالح آنان را مد نظر قرار دهم 

رهبر الهی به عادت‌ستیزی این مفاد پرداخته و علیه غیر‌حقیقی پنداشتن این مفاهیم قد علم کرده‌اند‌. این است که در پیام هشدار جدی داده‌اند‌: این سوگند مسئولیت‌زاست و در دنیا و آخرت گریبانگیر است. این جدیت و گریبانگیر خیلی معنا دارد‌. ایشان فرموده‌اند بند‌بند این سوگند را پیش چشم داشته باشید‌. پس مسأله مراعات فضایل اخلاقی با تاکید به عمل شهدای خدمت و موعظه تقوا و انصاف و صدق، یک پند بی‌خاصیت نیست با همه آینده دنیوی و اخروی نمایندگان مجلس و مسئولان گره خورده و دوره بخور و در‌رو و نوکری اجنبی و چاکری اهل تکاثر و اهل خیانت به بیت‌المال بودن گذشته است. اشاره به شیوه عمل شهدای خدمت بیهوده نیست‌. یعنی انقلاب ایران وارد مرحله تازه‌ای از عمل صالح و مقابله با فساد کسانی شده که سوگند عمل صالح خورده‌اند‌. این پیام تاریخی را به یاد داشته باشیم. انقلاب وارد گام تازه‌ای شده است که عادی بودن فساد و خیانت را تحمل نمی‌کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها