راه اندازی بازار آب باعث ارتقا بهره وری آب می شود

یزد- مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای یزدگفت: راه اندازی بازار آب و مبادله در آن باعث ارتقا سطح بهره وری آب می شود.
کد خبر: ۱۴۵۸۶۴۲

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد ، در جلسه هم اندیشی با موضوع بهره وری آب در صنعت و کشاورزی و راهکارهای آن که با حضور مدیران شرکت سازمان صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، آبفای یزد، مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی و کارگزاری بازار آب یزد برگزار شد، مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای یزد اظهار داشت: هدف بازار آب یزد، بهینه سازی مصرف آب و ارتقای سطح بهره‌وری از طریق ایجاد منفعت اقتصادی و بهبود وضعیت معیشت کشاورزان است.

جواد محجوبی با بیان اینکه نیاز به بهره وری دلایل مختلفی دارد، گفت: منظور از بهره وری این است که با یک ورودی،  خروجی و نتیجه بیشتری کسب شود.

وی دلیل دیگر نیاز به بهره وری را محیط زیستی دانست و افزود: آب را باید برای نسل آینده حفظ کرد تا این نسل به صورت پایدار از این ثروت ارزشمند استفاده کند.

محجوبی ادامه داد: جامعه تصور نادرستی از نا محدود بودن منابع آب زیرزمینی دارد به همین دلیل در مدیریت مصرف آب غفلت صورت می گیرد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای یزد خاطر نشان کرد: باید در جداسازی آب شرب، کشاورزی بهره ور و تدوین سند الگوی کشت بهتر عمل شود.

محجوبی به بهره وری آب در حوزه صنعت اشاره کرد و گفت: بهره وری در زمینه صنعت مستلزم توسعه تجهیزات نوین و استفاده از علوم دانش بنیان است که هردو موضوع با محدودیت های زیادی روبرو است.

محمد مهدی جوادیان زاده رئیس مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی نیز با بیان اینکه بخشی نگری در حوزه آب مانع بهره وری می شود، اظهار داشت: همه ذینفعان حوزه آب باید در دور یک میز جمع شده و سند سازگاری با کم آبی تدوین شود.

وی با اشاره به اینکه سواد آبی مردم در گذشته بیشتر بوده است، افزود: در گذشته مردم قنات را می‌دیدند و بر اساس آن برنامه‌ریزی می‌کردند؛ همچنین در گذشته  کشاورز با کم شدن آب قنات سطح زیر کشت را کاهش می داد و آب را مدیریت می کرد.

عباس فقیه رئیس شرکت دانو ( مشاور بازار آب) با اشاره به نهضت ملی بهره‌وری گفت: رویداد «نوآوری در بهره‌وری» در راستای نهضت ملی بهره وری با میزبانی بازار آب یزد برگزار خواهد شد.

وی افزود: باید به دنبال ایده‌های نوآورانه در کنار فناوری‌های روز در استان بود و در نهایت سرمایه‌گذاری ها در همین راستا انجام شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها